مصوبات هفتمین روز بررسی لایحه بودجه 97

تهران (پانا) - هفتمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان به تصویب لایحه بودجه پرداختند.

کد مطلب: ۷۱۲۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

صبح امروز، هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور 203 تن از نمایندگان مجلس به ریاست علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه و با حضور محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان و نماینده دولت آغاز شد و نمایندگان در ادامه بررسی‌های خود به تصویب مفادی از تبصره 19 پرداختند.

پیش از این نیز نمایندگان برخی مفاد تبصره‌های 1 تا 19 جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش درآمدی را تصویب کرده بودند.

فروش پروژه‌های عمرانی بخش خصوصی؛ بدون نیاز به مصوبه هیات وزیران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز بهارستان، بند 12 تبصره 19 لایحه بودجه 97 را با 159 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 222 رای ماخوذه، تصویب کردند.

بر اساس این تبصره: دستگاه‌های اجرایی مجاز به فروش پروژه موضوع این تبصره، بدون أخذ مصوبه هیأت وزیران (موضوع ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور) مجاز است.

گفتنی است در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس با اخطار قانون اساسی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بند یک تبصره 19 را با 168 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند و تبصره بدین شرح اصلاح شد: بانکهای مذکور، بر اساس شرایط و منابع تعهدشده از سوی دولت، منابع ارزی صندوق توسعه ملی در آنها سپرده‌گذاری و از جانب صندوق تعهد می‌شود.

مشوق های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات بودجه در بخش درآمدی، گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97، جزء (7) تبصره 19 این لایحه را با 175 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع تصویب کردند.

بر اساس این بند؛ درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت از مشوق‌های مالیاتی جزءهای (1) و (2) بند (ث) ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن برخوردار خواهند شد.

نمایندگان در ادامه با جزء (10) این تبصره نیز موافقت کردند که بر اساس آن، درآمدها ناشی از اجرای احکام این تبصره به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

مجوز مجلس به دستگاه های اجرایی برای استفاده از مازاد درآمدهای اختصاصی خود

مجلس شورای اسلامی در ادامه و در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97، بند (ج) تبصره 20 را با 147 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب کردند.

بر اساس این تبصره؛ مازاد درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرائی در سقف رقم پیش‌بینی‌ شده در ردیف 6- 102500 قانون بودجه سال 1397توسط همان دستگاه استفاده می‌شود.

معافیت کلیه مدارس از پرداخت هزینه آب، ‌برق و گاز به بودجه 97 بازگشت

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25بهمن ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی ارجاعیه‌های کمیسیون تلفیق بودجه لایحه 97 پرداختند و در جریان آن جزء (1) بند الف تبصره 2 لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کردند.

همچنین نمایندگان در ادامه جزء(2) بند الف تبصره 2 لایحه بودجه را تصویب کردند که بر اساس آن واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم الشرکه متعلق به دولت و مؤسسات و شرکت‌های دولتی از طریق جدول شماره 18 بودجه قابل پرداخت است.

نمایندگان در ادامه بند ز تبصره 6 را با 155 رای موافق ،‌21 رای مخالف و 8 رای ممتنع تصویب کردند.

بر اساس این بند سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه‌هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده را با اعمال ضریب افزوده آن بخش تائید کند.

نمایندگان ملت بند (ی) تبصره 6 را نیز تصویب کردند که سازمان امور مالیاتی کشور را موظف می‌کند مالیات بر درآمد حقوق کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های 88 و 89 همانند مستخدمان رسمی دولت به نرخ 10 درصد محاسبه و دریافت کند.

نمایندگان در ادامه به بند الحاقی 3 تبصره 6 لایحه بودجه سال 97 رسیده‌اند اما به دلیل اشتباه پیش آمده در جریان بررسی این بند، درباره آن رای‌گیری دوباره نشد و رای پیشین نمایندگان مبنای تصویب آن قرار گرفت.

معافیت کلیه مدارس از پرداخت هزینه آب ،‌برق و گاز مصرفی به لایحه بودجه 97 بازگشت.

تکمیل پروژه های نیمه تمام با بودجه عمومی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز خانه ملت، جزء های 7 و 10 تبصره 19 بخش درآمدی لایحه را به تصویب رساندند .

براساس جزء 7 تبصره 19 لایحه بودجه، درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت از مشوق‌های مالیاتی جزءهای (1) و (2) بند (ث) ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن برخوردار است .

همچنین بند (1) جزء 7 تبصره 19 عنوان می‌کند که برای آن دسته از طرح‌های نیمه‌تمام یا جدید که انتفاعی بوده و دولت عدم تعیین قیمت اداری و غیراقتصادی برای آنها را تضمین می‌کند، اعتبار پیش‌بینی‌شده از محل بودجه عمومی به‌صورت وجوه اداره‌شده یا یارانه سود تسهیلات در قالب قرارداد مشخص، به بانک‌های منتخب عامل تجاری یا توسعه‌ای پرداخت می‌شود .

بدین ترتیب، بانک‌های مذکور، بر اساس شرایط و منابع تعهد شده از سوی دولت، منابع ارزی در آنها سپرده‌گذاری و از جانب صندوق تعهد می‌شود و نیز منابع مالی قابل تأمین از طریق نهادهای فعال در بازارهای پولی و مالی و منابع مالی خارجی، در کنار آورده خود، بسته تأمین مالی هر طرح را اعلام می‌کند. دستگاه اجرائی مبتنی بر ویژگی‌های هر طرح و شرایط رقابتی فراهم شده، نسبت به عقد قرارداد با بخش خصوصی و تعاونی اقدام می‌کند .

در جزء 10 تبصره 19 نیز آمده که درآمدهای ناشی از اجرای احکام این تبصره پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور اختصاص پیدا می کند .

افزایش قیمت آب، برق و گاز؛ با تصمیم هیات دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی جزئیات لایح بودجه، بند الحاقی (6) تبصره 6 را با 142 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 230 رای ماخوذه به تصوسیب رساندند.

بر اساس این بند، در مواردی که براساس قوانین و مقررات،اختیار افزایش بهای آب، برق و گاز مصرفی و حق انشعاب آنها به شرکت‌های ذیربط داده شده است، اعمال افزایش در سال 97 فقط با پیشنهاد وزارت مربوطه و تصویب هیأت وزیران امکان‌پذیر است.

درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه ها 99 هزار ملیارد تومان تعیین شد

نمایندگان ملت با 146 رای موافق، 17 رای مخالف و 7 رای ممتنع، بند الف تبصره 14 جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی را تصویب کردند .

بر اساس این مصوبه، کلیه درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها مندرج در به حساب سازمان هدفمندی یارنه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز و پس از تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه هزینه می شود .

بدین ترتیب، در آمد دولت از محل هدمندی یارانه ها در سال آینده 98 هزار و 834 میلیارد تومان تعیین شد که مستقیما به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد .

بر اساس این گزارش، جزئیات درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه ها در سال آینده به شرح زیر است؛

دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی 415 هزار و 407 میلیارد ریال .

دریافتی حاصل از صادرات فرآورده های نفتی 157 هزار میلیارد ریال .

دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی، 175 هزار و 985 میلیارد ریال .

دریافتی حاصل از فروش داخلی و صادراتی برق و سایر دریافتها 217 هزار و 785 میلیارد ریال .

دریافتی های حاصل از فروش آب، 22 هزار و 163 میلیارد ریال .

تکلیف محیط زیستی مجلس به سازمان امور مالیاتی

نمایندگان مجلس با 107 رای موافق، 66 رای مخالف و 4 رای ممتنع بند الحاقی 10 تبصره 6 بودجه را به تصویب رساندند .

بر اساس این بند در راستای بهبود محیط زیست و کاهش اثرات مخرب مدیریت غیراصولی پسماندهای عادی سازمان امور مالیاتی موظف است تا سقف نیم درصد از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط زیست می‌شود را دریافت و تا سقف یک هزار میلیارد تومان به بودجه واریز کنند .

در ادامه نشست علنی مجلس در شیفت دوم نمایندگان بند الحاقی 11 را نیز به تصویب رساندند .

بر اساس این بند که همان ماده 37 قانون برنامه ششم توسعه است وزارت نیرو موظف است به منظور تکمیل و توسعه طرح‌های جمع آوری، انتقال، تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب با مشارکت بخش خصوصی نسبت به عقد قرارداد فروش و یا پیش فروش پساب خروجی تأسیسات موجود و یا طرح‌های توسعه‌ای آتی اقدام کنند .

مجوز مجلس به سازمان امورعشایر برای واگذاری انبارهای علوفه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با بند الحاقی (8) تبصره 12 این لایحه با 126 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند .

در بند الحاقی (8) تبصره 12 آمده است که به سازمان امورعشایر ایران اجازه داده می‌شود کلیه فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت(فسیلی)، انبارهای ذخیره علوفه و کالا، اراضی و مستحدثات مربوطه را که متعلق به سازمان است و در اختیار شرکتهای تعاونی عشایری و اتحادیه‌های مربوط قرار دارند با قیمت کارشناسی و دریافت ده‌درصد (10%) قیمت به‌صورت نقد و مابقی به صورت اقساط پنجساله به شرکتها و اتحادیه‌های بهره‌بردار واگذار کند. وجوه حاصل از واگذاری‌ها به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 210215 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

سود دریافتی سپرده های دستگاه‌ها به عنوان درآمد اختصاصی خزانه محسوب می‌شود

بهارستان نشینان، با جزء 2 بند الحاقی 4 تبصره 12 این لایحه با 115 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند .

در جزء 2 بند الحاقی 4 تبصره 12 آمده است که از ابتدای سال 1397 سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌ها و دستگاه‌هایی که اذن رهبری دارند به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود./

تعیین شرایط برخورد با متخلفان زمین های وزارت راه و وزارت جهاد

با جزء 3 بند الحاقی (2) تبصره 11 این لایحه با 131 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند .

در جریان بررسی این بند از لایحه نمایندگان متعددی از جمله احمد سالک با استناد به اصول 147 و 148 اخطار قانون اساسی دادند و به دنبال آن نمایندگان مجلس نسبت به رفع ابهام آن اقدام کردند و در نهایت تبصره با اصلاحات زیر به تأیید مجلس رسید.

در جزء 3 بند الحاقی (2) تبصره 11آمده است: در صورتی که اراضی که براساس بندهای 1 باید مسترد گردند دارای مستحدثات باشند و قلع و قمع آن ممکن نباشد با تشخیص استاندار، مدیر کل دادگستری و مدیر کل مربوطه برای آن تصمیم گیری می شود و قیمت آن به نرخ روز کارشناسی اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار