معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

اثر نفیس ملیله ضریح امام حسین (ع) در اردبیل تولید شد

اردبیل (پانا) - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تولید اثر نفیس ملیله ضریح امام حسین (ع) توسط یک هنرمند اردبیلی خبر داد.

کد مطلب: ۷۱۲۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا دباغ عبداللهی گفت: این اثر ملیله توسط محمد اصغر نژاد پیشکسوت ملیله کار اردبیلی تولید شده است .
وی با بیان اینکه در این اثر نفیس از تکنیک های مختلف ملیله نقره با ظریف کاری ویژه استفاده شده ، افزود: به لحاظ اندازه و حجم کار، این اثر نفیس و غیر قابل قیمت گذاری است .
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: با توجه به اینکه نقره هدایت حرارتی بالایی دارد، در پی داغ شدن سریع افزایش حجم پیدا می کند و به همین دلیل بیشتر آثار ملیله نقره در ابعاد کوچک انجام می شود .
دباغ عبداللهی گفت: این وسعت کار بیانگر مهارت و عشق و علاقه بالای هنرمند اردبیلی است و این اثر در ماه های آینده به صورت غیرانتفاعی به موزه آستان قدس رضوی اهدا می شود .
وی با بیان اینکه بعد از آماده سازی این اثر به مدت یک هفته در نگارخانه خطایی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این اثر به مانند شناسنامه ملیله نقره استان اردبیل است .
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشریح کرد: پیش از این آثار نفیس دیگری از جمله جای قرآن، گهواره حضرت رقیه (ع) و شمشیر حضرت علی ( ع) از این هنرمند به موزه آستان قدس تقدیم شده است .
هنرمند ملیله کار استان نیز گفت: این اثر ماکت شش گوشه ضریح امام حسین (ع) است که به دلیل ارادت قلبی به پیشگاه این امام بزرگوار تولید آن را آغاز کردم .
محمد اصغر نژاد با اشاره به اینکه بیش از 26 ماه برای تولید این اثر زمان صرف شده است، اضافه کرد: در این اثر تکنیک های مختلف ملیله نقره اجرا شده است .
وی با بیان اینکه تکمیل این اثر به صرف پنج ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: بعد از تکمیل این اثر به موزه آستان قدس رضوی تقدیم می شود.اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند .
گفتنی است:بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند .
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار