در نامه فریبرز درتاج به وزیر آموزش‌ و پرورش تاكيد شد

حمایت رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران از لغو آزمون‌ها

تهران (پانا) - رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش از مصوبه لغو آزمون‌ها حمایت کرد.

کد مطلب: ۷۱۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، فریبرز درتاج در نامه‌ای به سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش از مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش در لغو آزمون‌های ورودی مدارس خاص در دوره اول متوسطه حمایت کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر بطحایی
وزیر محترم آموزش‌ و پرورش
سلام‌علیکم؛
نیل به آرزوهای بزرگ در عرصه تعلیم و تربیت، نیازمند عزم راسخ، اراده استوار و شجاعت و اخلاص در عمل است؛ رسانه‌ای شدن تصمیم شجاعانه و متهورانه حضرت‌عالی مبنی بر پایان جداسازی دانش آموزان در قالب مدارس دولتی، نمونه دولتی، تیزهوشان و ... انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های علمی کشور در حوزه روان‌شناسی بر آن داشت تا به‌پاس این اقدام شایسته و ارزشمند از حضرت‌عالی و اعضای محترم شورای عالی آموزش‌وپرورش تشکر نماید، بی‌تردید ایفای نقش محوری در پیشبرد اهداف متعالی نهاد تعلیم و تربیت، مأموریتی است بس سترگ که درگرو تلاش دلسوزانه انسان‌هایی است که روح و فکر والایشان سرشار از عشق به خدمت است. اعتقاد راسخ دارم که تعین اجتماعی این اقدام و اعلان جسورانه جناب‌عالی که با پشتوانه مطالعات پژوهشی عمیق و منطبق بر الهیات غنی اسلامی طرح‌ریزی‌شده است، مایه عزت و ره‌توشه‌ای وزین برای ادامه مسیر روشن آموزش‌وپرورش در نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.
ما معتقدیم عملیاتی شدن این تصمیم فاخر و ارزشمند منجر به رشد تعهد، خلاقیت، نوآوری، پشتکار و کاهش آسیب‌های رشدی، روانی و اجتماعی دانش آموزان خواهد شد. از بُعد دینی این تصمیم مبتنی برآموزه های الهی و نوع نگاهی است که مکتب انسان‌ساز اسلام به انسان و اهمیت تهذیب نفس دارد. در ادبیات توسعه‌ای کشور نیز مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره بر پیشرفت عدالت محور تأکید داشته و اعتلای همه‌جانبه کشور را منوط به برقراری و گسترش عدالت دانسته‌اند و ایجاد عدالت آموزشی توأم با
غنی‌سازی آموزش‌ها نیز یکی از این ملزومات است.
امروز شاهد آن هستیم که ساختار محیطی و فیزیکی مدارس دولتی قابل قیاس با کاخ‌های ساخته‌شده برای برخی مدارس غیرانتفاعی نیست. این‌گونه اقدام و جداسازی‌ها دقیقاً در راستای مطامع و منافع نظام کاسب‌کارانه سرمایه‌داری غربی است که باروح نظام اسلامی ما در تناقض آشکار است. نهادینه‌سازی خصیصه‌های لیبرالیستی و اومانیستی نظام غربی در کودکان و دانش آموزان نظام اسلامی ظلم آشکاری در حقّ ولی امرمان حضرت امام خامنه‌ای (حفظِ الله) است که بارها تذکراتی در این خصوص به جامعه علمی کشور و مسئولان داده‌اند. از بعد علمی نیز استدلال‌های قوی نظری برای حمایت از این تصمیم راهبردی وجود دارد که در این مختصر نمی‌گنجد، اما همین بس که این تصمیم خردمندانه قطعاً منجر به کاهش آسیب‌های بی‌شماری خواهد شد که اکنون گریبان‌گیر دانش آموزان و خانواده‌های آن‌هاست. فشارهای برخی خانواده‌ها برای تیزهوش کردن فرزندان از طرق مختلف (کتاب، آموزش و آزمون)، بهترین سال‌های زندگی دانش آموزان را که باید صرف کسب مهارت‌های زندگی همچون همدلی، جرئت ورزی، تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر خلاق، خودآگاهی و آشنایی با سبک زندگی اسلامی ایرانی شود از طریق پمپاژ بی‌امان اضطراب و استرس تبدیل به جهنم ناخواسته‌ای می‌کند که شعله‌های آن در سال‌های بعدی زندگی به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی خانواده‌ها را نیز در خود خواهد سوزاند و ثمره‌ای جز بروز رفتارهای تکانشی و ناسازگارانه نخواهد داشت. به‌عنوان نمونه شواهد تجربی حاکی از آن است که برخی از دانش آموزان المپیادی به دلیل همین جداسازی‌ها و عدم توجه به نیازهای سنّی و رشدی آن‌ها علی‌رغم کسب موفقیت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، با مسائل روحی و روانی عدیده‌ای مواجه شده‌اند.
با این توضیح می‌توان اطمینان داشت که با اجرای این تصمیم آن‌گونه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمودند شاهد تربیت دانش‌آموزانی با هویت مطلوب جمهوری اسلامی و در تراز جمهوری اسلامی با ویژگی‌هایی همچون پرانگیزه، هوشیار، امیدوار بافکر و اندیشه‌ورز، شجاع و فداکار، بااراده، مصمم و با تصمیم، باایمان و مدین، پارسا و پاک‌دامن، دارای اعتمادبه‌نفس، فعال، پرکار و اثرگذار خواهیم بود.
محل هیچ تردیدی نیست که سیمرغ انقلاب به پشتوانه نظام آموزشی کارآمد و متعالی خود، در طول چهار دهه‌ای که از عمر بابرکت انقلاب اسلامی گذشته، همواره و درحرکتی پیش‌رونده در راستای تحقق منویات حضرت امام (ره) و رهبری عظیم‌الشأن گام‌های اساسی برداشته و اکنون با حضور جناب‌عالی، تازه‌نفس‌تر از پیش آمال و آرمان‌های الهی خود را محقق و به حفاظت از حریم گفتمانی و هویتی خود می‌پردازد و اطمینان داشته باشید جامعه علمی کشور و بسیاری از روان شناسان و جامعه شناسان از این تصمیم انقلابی حضرت‌عالی حمایت همه‌جانبه خواهند نمود. یقیناً کلام مبارک مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام نصب العین حضرت‌عالی است که خطاب به مالک اشتر فرمودند: «همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بین می‌برد، اما خشم خواص را خشنودی همگان بی‌اثر می‌کند»، پس تردید نکنید که در این راه برخی افراد (خواص) که منافعشان به خطر افتاده، حرکت‌های ایذائی خواهند داشت، اما باروحیه استقامت و عزم و اراده‌ای که در جناب‌عالی سراغ دارم اطمینان دارم در برابر آن‌ها سربلند خواهید بود.
در پایان انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، جای خالی شهدا و امام شهدا را باصلابت و غرور توفیقات به‌دست‌آمده از صدور آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی به تمام نقاط دنیا و ایستادن نظام مقدس جمهوری اسلامی بر قله‌های افتخار، تسلای خاطر می‌کند و بر ادامه راهشان پیمان می‌بندد و امیدوار است تا حضرت‌عالی در دوران مسئولیتتان در راستای ارزش‌گذاری به هنجارها و اصول بنیادین علمی و تیز تلاش در راستای کاربست دیدگاه‌های روان‌شناختی و تربیتی و توسعه دانش موجود در پهنای نظام تعلیم و تربیت، همواره پایدار و برقرار باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار