سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بیشترین نگاه را در تربیت به تعاملات و ارتباطات انسانی دارد

خرم‌آباد (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان در همایش تجلیل از مدیران ،دبیران و دانش‌آموزان ساعی دبیرستان‌های معارف اسلامی صدرا گفت : سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بیشترین نگاه را در تربیت، به تعاملات و ارتباطات انسانی دارد .

کد مطلب: ۷۱۱۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد

خدانظر دریکوند در این همایش که در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری شهرستان خرم آباد برگزارشد، با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) در خصوص فضیلت آموختن علم وعلم آموزی به دیگران گفت : اسلام تنها دینی است که بر خلاف سایر ادیان آسمانی و مکاتب مادی رهبانیت را مردود و اوج عبادت را خدمت به خلق می داند .

وی خاطر نشان کرد : ادیان آسمانی مانند مسیحیت انسان را تشویق به رهبانیت و زهد می کنند و انسان را ترغیب می کنند تا با اهتراز از دنیا و دوری گزیدن از جامعه به اصلاح خود پرداخته و خود را نجات دهند

دریکوند تصریح کرد : اما اسلام نه تنها سفارش به رهبانیت نمی کند بلکه انسان را به بودن در جامعه تشویق می کندو می گوید : هر آنچه که انسان آموخته است ؛ اگر در ارتباط با دیگران و در خدمت به انسانها باشد معنا پیدا می کند و ارزش دارد .؛ و در غیر اینصورت عبث و بیهوده است .

وی اوج عبادت و انسانیت را زمانی دانست که انسان بیشترین نفع را به جمع و جامعه برساندو اضافه کرد : در تمام مکاتب برای تربیت و پرورش انسان هدف خود شاخص هایی را تعریف می کنندو تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا در آن راستا و با نگاه به آن اهداف حرکت کنند .

وی در بیان شاخص این نگاه ها به مکاتب لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی اشاره کرد و افزود : در این مکاتب تلاش می شود تا مطابق نگرش و بینش این مکاتب انسان هایی تربیت شوند که خود را در خدمت آن تفکر بدانند و مطابق با آن تفکر پرورش یابند .

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در ادامه افزود : در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس سند تحول بنیادین که تایید و ابلاغ شده از طرف مقام معظم رهبری است ، شاخص های انسان هدف، دقیقاً مشخص شده است .

دریکوند در بیان شاخص های هدف این سند ادامه داد : ما می خواهیم دانش آموزانی را تربیت کنیم که خودباور و خداباور باشند ، نگاه مثبت به هویت خود داشته باشند ، انسانی که غم دیگران او را شاد نکند و شادمانی دیگران او را غمگین نکند ، انسانی که نوعدوست ، ظلم ستیزو طرفدار مظلوم است ، انسانی که مهربان است و توانایی نه گفتن در برابر خواسته های نامعقول دیگران را دارد ، انسانی که نه خود بزرگ بین است و نه خود کم بین ، بلکه خود واقع بین و منطقی است .انسانی که بر اساس منطق قرآن اهل خوب گوش دادن است و بهترین سخن ها را انتخاب می کند وانسانی است که با راز دیگران بازی نمی کند.

وی محور اصلی را در این مکتب تربیتی ، اتکای به روابط انسانی عنوان کرد و افزود : اگر به این جایگاه برسیم می گوییم که به حیات طیبه رسیده ایم.

دریکوند نقش و جایگاه مدارس علوم و معارف اسلامی را بسیار مهم برشمردو گفت : انسان های عبوس و افسرده و کسانی که نمی توانند ارتباط موثری با دیگران برقرار کنند و برای دیگران حرمت قائل شوند ؛ نمی توانند مبلغین خوبی برای دین اسلام باشند .

وی ادامه داد : انسان هایی که حضورشان به دیگران آرامش بدهد ،آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و ارتباطات اجتماعی و انسانی را خوب بفهمندو به آن عمل کنند؛ مروجین خوبی برای دین مبین اسلام هستند

دریکوند تاکید کرد : در دنیایی که بی اخلاقی موج می زندو بازی با اسرار دیگران فرصت شده است ؛ اگر مردم ببینند که کسی محرم راز آنهاست ، آنها را می فهمد و خوب درک می کند ،قطعا الگوی خوبی برای آنان می شود .

وی در ادامه تصریح کرد : این پیام مولی الموحدین علی (ع) به مالک اشتر است که ای مالک اگر شبانگاهان کسی را در حال ارتکاب گناه دیدی ؛ مبادا فردا صبح به چشم گناهکار به او نگاه کنی ،شاید او هنگام سحر توبه کرده باشد .

دریکوند این نگاه را جانمایه معارف اسلامی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد : روزی برسد که انسانها با دلهای مهربان و صمیمی در کنار یکدیگر با صلح و دوستی زندگی کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار