در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران:‌ افزایش نرخ ارز به افزایش صادرات منجر نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران می‌‌گوید افزایش سه برابری نرخ ارز منجر به سه برابر شدن آمار صادرات در کشور نشده است و اعتقادی به دخالت دولت در بازار ارز نیز ندارد.

کد مطلب: ۷۱۰۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد

سید حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:‌ در هیچ اقتصادی تحولات و نوسانات ارزی به نفع تولید و اقتصاد نخواهد بود و در کاهش یا افزایش و بی‌ثباتی بازار ارز زیانی نهفته است که ریسک تولید و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ به طور قطع تولیدکننده در یک فضای قابل برنامه‌ریزی می‌تواند به تولید دریک برنامه زمان‌بندی شده و معین اقدام کند و اگر تولیدکننده‌ای مواد اولیه را وارد و برای تولید برنامه‌ریزی کند اما نداند که چه اتفاق ارزی در کشور قرار است به وجود آید، طبیعی است نمی‌تواند تخمین درستی از بازدهی سرمایه‌گذاری خود داشته باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: نوسان‌های نرخ ارز در شرایطی است که تولیدکننده نمی‌تواند برای افزایش قیمت نیز برنامه‌ریزی کند و به طور معمول برای افزایش قیمت محصولات تولیدی نیز دستگاهها و سازمانهای متعددی وجود دارند که این اجازه را به تولیدکننده نخواهند داد و این شرایط بر عدم تمایل به سرمایه‌گذاری یا توسعه واحدهای تولیدی می‌افزاید.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ حرکت به سمت افزایش نرخ ارز یا واقعی‌سازی آن باید در یک دوره زمانی طولانی مدت باشد و برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد به همین دلیل در هیچ کجای دنیا کسی موافق تحولات و التهابات در سیاست‌های کلان کشور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تحولات اقتصادی در ظرف مدت کوتاه یک فاجعه برای تولید است، تصریح کرد:‌ افزایش نرخ ارز در برخی تحلیل‌ها موجبات افزایش صادرات را نیز فراهم نکرده است به طور مثال با سه برابر شدن نرخ ارز میزان صادرات و حجم آن سه برابر نشده است بنابراین افزایش نرخ ارز با هدف افزایش صادرات قابل توجیه نیست.

سلیمی خاطرنشان کرد:‌ افزایش نرخ ارز موجب افزایش مواد اولیه و تکنولوژی تولید با ارقام بالاتر می‌شود و این شرایط قیمت تمام شده تولیدات را افزایش داده و رقابت واحدها را با کالاهای وارداتی یا قیمت همان کالاها در بازار صادراتی کاهش می‌دهد.

سه برابر شدن نرخ ارز موجب سه برابر شدن صادرات نشد

وی اضافه کرد:‌ دریک دوره سه ساله شاهد بودیم که نرخ ارز سه برابر افزایش یافت اما رقم صادراتی کشور که درسطح 40 میلیارد دلار بود همچنان در همان سطح است.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ بهره وری تولید باید افزایش یابد و قوانین مالیاتی، کسب و کار و تمامی عوامل موثر بر تولید بهبود یابد تا بتوان گفت که شرایط تولید رو به بهبود است و تنها با بررسی فاکتوری مانند نرخ ارز نمی‌توان در مورد شرایط صادرات کشور نظر داد.

سلیمی خاطرنشان کرد:‌ موافق دخالت دولت یا بانک مرکزی در بازار ارز نیستم و در هیچ کجای دنیا هم دولتها در تحولات نرخ ارز مداخله ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار