نشست تشریحی نقش بنیادین خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان برگزار شد

دماوند (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی، نقش بنیادین خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۷۰۹۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران، محمدرضا شرفی جم در جمع دانشگاهیان و جمعی از اهالی شهرستان دماوند، اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل در جذب فرزندان به کانون خانواده، حضور مداوم کمی و کیفی والدین در منزل و ایجاد روابط صمیمانه با فرزندان است چرا که وجود چنین محیط دوستانه و صمیمانه ای، مجال اندیشیدن به جذابیت های ظاهری و فریبنده جامعه را نمی دهد و بالعکس خانواده سرد و بدون جذابیت باعث دل زدگی فرزند از آن می شود.

وی به بررسی عوامل ایجاد انگیزه و جذب دانش آموزان و دانشجویان به نهاد خانواده پرداخت و افزود: اصلی‌ترین عامل در جذب فرزندان به خانه،حضور مداوم کمی و کیفی والدین در منزل و ایجاد روابط صمیمانه با فرزندان است چرا که وجود چنین محیط دوستانه و صمیمانه ای، مجال اندیشیدن به جذابیت های ظاهری و فریبنده جامعه را نمی دهد و بالعکس خانواده سرد و بدون جذابیت باعث دل زدگی فرزند از آن می شود.

شرفی با توجه به شیوه تدریس شهید رجایی و دادن فرصت یک ساعته اندیشیدن به کار برای دانش آموزان خاطی ادامه داد: مثبت‌اندیشی و نگاه به توانایی‌های فرزندان، نادیده گرفتن برخی اشتباهات آنها، شخصیت دادن به فرزند و در نهایت پرهیز از گوشزد کردن خطاهای وی در حضور دیگران باعث ایجاد اعتماد به نفس در وی شده و خانواده را تکیه گاهی امین برای خود می بیند و از محیط های آلوده و وسوسه کننده فاصله می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران پیشرفت درسی دانش آموزان و دانشجویان را از عوامل مهم تاثیر گذار در تربیت آنها دانست و گفت: هر چه بنیه علمی فرزندان ما بهتر و قویتر باشد، کمتر دچارآسیب های اجتماعی می شود چرا که ورود به محیط خطرآفرین را مغایر با شخصیت علمی خود و در تضاد با آن می بیند. لزوم آشنایی نسل نوجوان و جوان با چهره‌های ماندگار و شخصیت‌های اثرگذار علمی،مذهبی، تاریخی و ورزشی نکته دیگری بود که شرفی جم به آن پرداخت و اظهار کرد: شناساندن اسطوره ها به نسل جدید باعث شکل گیری مسیر فکری و سنجش میزان همت فرزندان می شود.

عضو شورای گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی، رشد معنویت در خانواده را از دیگر عوامل مهم در جذب فرزندان دانست و گفت: به فرایض دینی و بویژه نماز اول وقت اهمیت فراوان بدهید چرا که موجب محکم شدن فضایل اخلاقی،اصلاح نقاط منفی شخصیت فرد و جلوگیری از تنهایی فرزندان خواهد شد؛ حضور در مساجد و پایگاه های فرهنگی مذهبی سالم نیز در این امر اهمیت زیادی دارد.

وی که از استادان در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است و ده‌ها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده اظهار کرد: برخی اوقات فرزندان با والدین مشکل دارند و برای فرار از محیط خانواده به فضای مجازی پناه می برند در اینجا علاوه بر لزوم تغییر در خانواده، نیاز به مدیریت فضای مجازی و آشنا کردن فرزندان با مضرات این فضا بسیار لازم و راه‌گشا است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد مطرح علوم تربیتی کشور خواستار مشورت والدین با فرزندان شد و بیان کرد: «مشورت کردن با فرزندان بویژه جوانان و نوجوانان باعث ورزیدگی فکر و کرامت دادن به شخصیت آنان شده و فرزند خود را در کنار شما و نه در مقابل شما می بیند.


/خبرنگار:عرفان خانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار