سخنگوی وزارت بهداشت: فقط 3 محصول تراریخته می‌تواند وارد کشور شود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید اکنون کشت محصولات تراریخته به صورت محصول فراگیر در کشور وجود ندارد و تنها 3 محصول تراریخته می‌تواند وارد کشور شود.

کد مطلب: ۷۰۷۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به این که امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند، افزود: امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب 54 سال بوده و حتی در دهه 40 شمسی بین 45 تا 50 سال بوده است. اکنون امید به زندگی در زنان ایرانی 78.4 سال و در مردان ایرانی به 73.8 سال افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش 25 سال امید به زندگی در طی بیش از چهار دهه، پیشرفت بسیار چشمگیر و شاخص خیره کننده‌ای است که ناشی از بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و نیز اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.

وی افزود: قابل توجه این است که شاخص امید به زندگی سالم ایرانیان یعنی امید به زندگی با سلامت خوب حدود 65 سال است و این بدین معنی است که ما انسان سالم که محور توسعه و پیشرفت کشور است در بازه زمانی طولانی‌تری به صورت مولد و کارآ در دسترس داریم. ما در امید به زندگی در طی سالهای دهه های گذشته بین 100 تا 110 در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بوده است که هم اکنون به رتبه 63 صعود کرده است.

حریرچی با بیان این که یک هدف بسیار مهم دیگر حوزه سلامت، کاهش مرگ و میر زودرس است تا همین اواخر مرگ قبل از 50 سالگی مرگ زودرس تعریف می شد، افزود: تا دهه هفتاد شمسی و قبل از آن بیش از 80 درصد موارد مرگ ایرانیان در زیر 70 سالگی بود و حدود ده درصد و حداکثر 20 درصد ایرانیان تا بالای 70 سال عمر می کردند. با پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در کشور، هم اکنون نزدیک به 50 درصد ایرانیان ( یعنی 47درصد کل) یا 51 درصد زنان و 43 درصد مردان ایرانی بیش از 70 سال عمر می‌کنند.

وی با بیان این که بیش از 50 درصد از خانوارهای ایرانی، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا مصرف و کالری دریافت می‌کنند، افزود: حدود 20 درصد از خانوارها، مصرف غذا و دریافت انرژی و کالری مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی، غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می‌کنند و یا ترکیب غذایی آن‌ها نامناسب است.

اورژانس تهران روزانه 3 هزار مزاحم تلفنی دارد

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری با بیان اینکه روزانه 10 تا 12 هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس استان تهران گرفته می‌شود، گفت: متاسفانه حدود 30 درصد از آنها یعنی حدود 3000 مورد مزاحمت است که وقت پرسنل شریف اورژانس را می‌گیرد و موجب معطلی افراد نیازمند خدمات می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در حدود 1 درصد از این موارد، تماس گیرنده، اطلاعات کاملا غلط و دروغ ارائه می‌دهد و پرسنل اورژانس در هنگام مراجعه به محل، با ساختگی بودن و مزاحمت تماس گیرنده و عدم وجود بیمار و مورد اورژانسی مواجه می‌شوند. تمام موارد مزاحمت‌های تلفنی، از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌شود ولی راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است.

حریرچی همچنین با بیان این که توليد سيگار در ايران در طول زمان افزايش داشته است، افزود: درمورد آلودگي هوا، اقداماتي انجام شده اما مكفي نيست

کشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در خصوص واردات محصولات تراریخته، در جایی غیر از وزارت بهداشت تصمیم گیری می‌شود، در مورد محصولات کشاورزی، وزارت کشاورزی تصمیم گیری می کند که آیا محصول اجازه ورود دارد یا خیر و با توجه به ملاحظات آن محصول، مرجع مورد نظر باید پاسخ بدهد. در داخل کشور، کشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر نداریم. محصولات موجود در بازار به صورت دوره ای بررسی می شوند که آیا از محصول تراریخته استفاده می شود یا خیر و به آنچه مجوز داده می شود، سالم است.

فقط 3 محصول تراریخته می‌تواند وارد کشور شود

حریرچی گفت: تنها سه محصول تراریخته شامل؛ روغن سویا، کلزا و ذرت می‌تواند وارد کشور شود البته در خصوص این سه محصول، برخی، دانه این سه روغن را تنها برای روغن گیری در کشور وارد می کنند و در برخی موارد، به صورت روغن مایع وارد کشور می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: مسئولیت وزارت بهداشت، حفظ و تامین سلامت است و محصولی را که ما تایید می کنیم یعنی از سلامتش مطمئن هستیم.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه یکی از گله‌هایی که از تامین اجتماعی داریم این است که نباید تفاوتی بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی وجود داشته باشد، افزود: پرداخت اصل حقوق و کارانه در بیمارستانهای تامین اجتماعی به روز و تاخیر آن، 45 روز است اما در بیمارستانهای دولتی که به مردم، کارگران و نیازمندان خدمات ارائه می دهند، کارانه با تاخیر 10 تا 14 ماه پرداخت می شود که این کار عادلانه و درستی نیست.

وی همچنین افزود: یکی از اشکالات ما به تامین اجتماعی این است که درمان مستقیم و بیمارستانهای ملکی این سازمان، بسیار گران تر از درمان بیمارستانهای دولتی اداره می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در پرداخت اضافه کار و کارانه پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران بیمارستانهای دولتی دچار مشکل و تاخیرهای طولانی مدت هستیم اما تامین اجتماعی در پرداخت به پرسنل درمانی خود تاخیری ندارد در صورتیکه مطالبات پرسنل درمانی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی، مطالبات خود از تامین اجتماعی را با تاخیر چهارده ماهه دریافت می‌کنند و این کار عادلانه نیست.

خدمات به بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی مناطق زلزله زده مناسب است

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد ادعای فوتی در اثر سرما زدگی در مناطق زلزله زده، گفت: در برخی از موارد، افراد بیمار در این ‌مناطق با تاخیر مراجعه کرده اند و در دو ماه اخیر، ۵ کودک به دلیل بیماری‌های مختلف در بیمارستان بستری شدند که سه کودک همچنان با حال عمومی خوب در بیمارستان بستری هستند. ممکن است حتی کودکان در مناطق غیر زلزله زده نیز دچار سرماخوردگی و در بیمارستان بستری شوند اما در فضای مجازی این گونه موضوعات بزرگ نمایی می‌شود.

وی علت فوت کودک ساکن در مناطق زلزله زده را اختلال ژنتیکی مادرزادی بیان کرد و گفت: این موضوع مربوط به آذر ماه بود اما متاسفانه در بهمن ماه، در فضای مجازی منتشر می‌شود که به خلاف، آن را منتسب به سرمازدگی می کنند. کودک دیگری که بستری بود به دلیل سرماخوردگی و عفونت ریه مراجعه کرده بود که اقدامات درمانی لازم و مناسب برای وی انجام و از بیمارستان ترخیص شد.

حریرچی با تاکید بر این که وزارت بهداشت، در شهر سر پل ذهاب و شهرهای زلزله زده همجوار، پزشک و تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته در این مکان ها فراهم کرده است، افزود: اقدامات درمانی لازم به مراجعین مراکز درمانی ارائه می شود و اگر فردی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کرده است، موضوعی جدا است. اولین ارگانی که از آن در حادثه زلزله تشکر و قدردانی شد وزارت بهداشت و حوزه سلامت بود و ارگان های دیگر هم، مسئولیت های خودشان را انجام می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار