در پاسخ وزارت بهداشت به پانا اعلام‌ شد: تکذیب نبود آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته در ایران

تهران (پانا) - روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبود آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ در ایران را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۸۰۰۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
در پاسخ وزارت بهداشت به پانا اعلام‌ شد: تکذیب نبود آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته در ایران

چندی پیش محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ابهام در سلامت محصولات تراریخته به پانا گفت: هنوز ابهامات زیادی درباره مصرف محصولات تراریخته وجود دارد ضمن اینکه آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ای در ایران وجود ندارد. هنوز برنامه خاصی هم برای برخورد با محصولات تراریخته در کشور ارائه نشده است . علاوه بر این وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی استراتژی واحدی در زمینه محصولات تراریخته در اختیار نمایندگان مجلس قرار نداده‌اند تا به آن استناد شود. البته جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است که طی آن قرار شد این وزارتخانه‌ها برنامه‌ای درباره بررسی سلامت محصولات تراریخته به مجلس ارائه کنند.

در پاسخ به درج این مطلب که با عنوان: «آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ای در ایران نداریم» منتشر شد، روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد:

«براساس پاسخ ارائه شده از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ در سال 1388 بخش مولکولی تراریخته در اداره کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی و تجهیز شده و شناسایی توالی تراریخته با تکنیک PCR راه اندازی و شروع به فعالیت نموده است. لذا از تاریخ یاد شده تا کنون مواد غذایی گوناگون ( شامل برنج، سویا، ذرت، ...) از نظر شناسایی کیفی توالی تراریختگی در این مرکز مورد آزمون قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است مجوز فعالیت جهت 8 آزمایشگاه مجاز و آزمایشگاه منطقه آزاد قشم نیز که در زمینه شناسایی محصولات تراریخته فعالیت خواهند نمود ، صادر گردیده که پس از راه اندازی آزمایشگاه های مورد اشاره هر ساله به طور منظم ارزیابی و ممیزی خواهندشد .

شایان ذکر است در ابتدای سال 1396 روش تعیین مقدار توالی تراریخته با تکنیک Real Time PCR در اداره کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی و یکی از آزمایشگاه های مجاز راه اندازی شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار