در گفت‌وگو با پانا

قام‌مقام سازمان نظام پرستاری: سالانه300 پرستار از ایران می‌روند

تهران (پانا) - قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری می‌گوید اگر در ایران 240 هزار پرستار وجود داشته باشد مردم پایین‌ترین میزان مراقبت‌های پرستاری را دریافت می‌کنند و هم‌اکنون 170 هزار نیروی پرستاری در بخش دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند و 70 هزار پرستار باید جذب شود.

کد مطلب: ۷۰۴۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز پرستار با اشاره به آمار پرستاران شاغل گفت: آمار دقیق پرستارانی که مشغول به خدمت هستند، مشخص نیست اما طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده حدود 170 هزار پرستار در بخش دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درخصوص کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی کشور گفت: با کمبود حدود 70 هزار پرستار در کشور روبرو هستیم و حدود 16 هزار پرستار بیکار وجود دارد.

وی درخصوص استانداردهای نیروی پرستاری در ایران گفت: چند روش برای تعیین استاندارد نیروی پرستار وجود دارد که مهم‌ترین آن محاسبه جمعیت و تخت‌های بیمارستانی است. اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند، باید به ازای هر هزار نفر 3 کادر پرستاری وجود داشته باشد که این رقم در اروپا 8 نفر و در آمریکا 10 نفر است.

شریفی مقدم اضافه کرد: باید 240 هزار پرستار در کشور داشته باشیم تا مردم کف مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند که اگر 70 هزار پرستار به نظام سلامت افزوده شود، مردم می‌توانند حداقل مراقبت‌ها را دریافت کنند.

وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از پرستاران در سایر مشاغل بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، بیمه‌ها و شهرداری فعالیت می‌کنند به این دلیل که پرستاری حرفه‌ای سخت است و جذابیت‌های سایر مشاغل را ندارد. یک پرستار مجبور است که در شیفت غیرمتعارف و در محیط اندوهگین کار کند و علاوه بر آن پرستاران با بیماری‌های پر خطری سر و کار دارند که این مسأله بر روی ماندگاری آن‌ها در این حرفه تأثیرگذار است.

دلیل تغییر شغل پرستاران

دبیرکل خانه پرستار درباره دلیل روی آوردن پرستاران به سایر مشاغل نیز توضیح داد: در بسیاری از موارد شاید پول در اولویت پرستاران نباشد و به دلیل سختی کار پرستاری به مشاغل دیگر روی می‌آورند. معتقدیم اگر در حرفه پرستاری جذابیت‌هایی ایجاد شود ماندگاری پرستاران در این حرفه نیز افزایش می‌یابد.

کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مقصد مهاجرت پرستاران

شریفی‌مقدم با بیان اینکه کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مقصد مهاجرت پرستاران است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته به خاطر اینکه افراد به حرفه پرستاری روی بیاورند جذابیت‌هایی در پرداخت، جایگاه اجتماعی و سایر تسهیلات لازم برای آن‌ها ایجاد می‌شود اما این مسأله برای پرستاران کشور ما دیده نمی‌شود که این موضوع سبب می‌شود تا پرستاران به سایر کشورها مهاجرت کنند. اگر 10 درصد جذابیت‌های این کشورها در ایران وجود داشته باشد پرستاران شغل خود را تغییر نمی‌دهند.

آمار مهاجرت پرستاران

دبیرکل خانه پرستار همچنین درباره آمار مهاجرت پرستاران گفت: با توجه به اینکه پرستاران از کانال‌های مختلفی اقدام به مهاجرت می‌کنند، آمار دقیق و مشخصی از خروج آن‌ها در دست نیست اما افرادی که با تأیید سازمان نظام پرستاری به خارج از کشور می‌روند حدود 300 نفر هستند.

وی درباره خطای پرستاران در ارائه خدمات پرستاری گفت: به علت کمبود نیرو و عدم استانداردهای لازم مردم از خدمات پرستاری به طور کامل برخوردار نیستند و این مساله باعث می‌شود تا خطای پرستاران نیز افزایش یابد و میزان خسارت بیماران مشخص نیست.

تهران دارای بیشترین کمبود نیروی پرستاری

دبیرکل خانه پرستار در پاسخ به اینکه کدام شهرها دارای بیشترین کمبود نیروی پرستاری هستند، گفت: در همه شهرهای کشور به جر تهران به اندازه کافی نیروی پرستاری وجود دارد. به طوری که در 20 استان، فارغ‌التحصیلان برای گذراندن دوره طرح، پشت نوبت می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلی که برای جذب پرستاران داریم، نبود مجوز و اعتبار لازم برای استخدام پرستاران از سوی وزارت بهداشت است اما مسئولان باید قبول کنند که تا بحران جامعه پرستاری بیشتر از این نشده، مجوز استخدام پرستاران را بدهند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به مطالبات پرستاران اظهار کرد: سلامتی حق مردم است و وظیفه مسئولان تأمین سلامت مردم است. پرستاران به عنوان مهم‌ترین ابزار نظام سلامت هستند که بیشترین خدمات درمانی را به بیماران ارائه می‌دهند و باید به مطالبات آن‌ها توجه شود.

وی درخصوص پیگیری مطالبات جامعه پرستاران از سوی سازمان نظام پرستاری نیز گفت: سازمان نظام پرستاری نمی‌تواند اقدامات اجرایی انجام دهد اما با پیگیری و تعامل با دستگاه‌های مربوطه مشکلات پرستاری را به طور مستقیم دنبال می‌کند هر چند که معتقدیم مشکلات فقط با تعامل حل نمی‌شود.

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: در دوره جدید معاونت پرستاری، تعاملات سازمان نظام پرستاری با این معاونت بیشتر شده و امیدواریم با همکاری درون بخشی وزارت بهداشت بتوانیم مطالبات جامعه پرستاری را پیگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار