در گفت و گو با پانا

علي رويين تن: ​آرزوی قلبی‌ام ساخت فیلم جهان پهلوان تختی است

تهران (پانا) - سرپرست هیات داوران یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی در حاشیه اختتامیه این رویداد آرزو کرد فیلمنامه مرحوم علی حاتمی درباره جهان پهلوان تختی بالاخره یک روزی ساخته شود.

کد مطلب: ۷۰۴۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
علی رویین تن سرپرست هیات داوران یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی و فیلمساز در گفت‌وگو با پانا درباره این رویداد توضیح داد: امسال تکثر فیلم های خارجی تنوع زیادی به جشنواره فیلم های ورزشی بخشیده بود. ایران جز پایگاه های 16 گانه جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی میلان است و همه شرکت کنندگان سعی دارند بهترین فیلم هایشان را برای شرکت در جشنواره ایران بفرستند تا برگزیده شوند. صادقانه می گویم که فیلم های خارجی این جشنواره، بسیار خوب بودند. امیدوارم فیلم های ایرانی ورزشی هم جدا از بحث رقابت، بتوانند فرهنگ ملی مان را معرفی کنند.
وی درباره میزان موفقیت فیلم های ورزشی در گیشه و تضمین فروش در اکران افزود: قبلا کلیشه ای وجود داشت مبنی بر اینکه فیلم های ورزشی نمی فروشند و آخرین فیلم ورزشی جدی در ایران هم شاید به 15 سال پیش بر می گردد. این تجربه چون در گیشه شکست خورده و روشنفکران برای فیلم های اجتماعی وجاهت بیشتری را قائل هستند و ورزش را متاسفانه و به غلط مساوی لمپنیسم می دانند، ورزش هنوز در سینما جایگاه خود را نیافته است. امیدوارم این کلیشه تغییر کند.
این فیلمساز ادامه داد: در کلیشه ها فیلمسازی درباره ورزش عمدتا به اتوبیوگرافی ها مربوط است که البته آن ها هم خیلی خوب هستند اگر فیلم های اتوبیوگرافی خوبی ساخته شوند. به نظر می رسد ما از نظر دراماتیزه کردن ورزش جدی عمل نکرده ایم. اگرچه در دو سه سال اخیر تلاش هایی شده است، اما هنوز جای کار زیادی دارد.
وی خاطر نشان کرد: به نظرم اگر سینما بتواند بین درام و ورزش و قهرمانان ورزشی که قهرمانان مردم اند پیوند برقرار کند، تشکل بزرگی ایجاد شده که به نفع سینما و ورزش خواهد بود.
رویین تن با اشاره به نقاط ضعف سینمای ورزشی ایران عنوان کرد: مهم ترین آدم سینمای ایران که نماد جوانمردی و بازیگری است محمدعلی فردین، قهرمان کشتی است. او هم سینماگر است هم قهرمان ورزشی. بنابراین اگر بتوانیم بین مردم، سینماگران و ورزشکاران آشتی و پیوند ایجاد کنیم جریان جدیدی در سینما ایجاد می شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد فیلم جهان پهلوان تختی ساخته شود و گفت: آرزوی قلبی ام است که فیلم تختی را که علی حاتمی نساخت و من افتخار می‌کنم که هر ازگاهی فیلمنامه آن را می خوانم ساخته شود و ما یک فیلم بزرگ درباره یک قهرمان بزرگ داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار