نگهبان «پارک بلوط» کیست؟

از شلوغی شهر و خستگی یک هفته کار که حوصله ات سر می رود سوار بر خودرو به فاصله پنج دقیقه خودت را به پارک جنگلی چغا سبز می رسانی و در میان پیچ و خم جاده با دیدن طبیعت بکر و زیبا حال و هوا بهاری می شود.

کد مطلب: ۶۹۹۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان ایلام، در سالهای اخیر که به واسطه نیاز مردم این پارک با طرح توسعه ای 'پارک بلوط' دستخوش تجهیز و بهسازی و ایجاد فضاهای مناسب برای تفرج کنندگان شد و انواع آلاچیق ها، مغازه های شیک و زیبا، آبخوری، سرویس های بهداشتی، سطل زباله، کباب پز و ... به گونه هایی بسیار شکیل و زیبا احداث شده است.
در کنار خیابان اصلی که از وسط پارک زیبای بلوط می گذرد، سنگ فرش های پیاده روها به صورت بسیار زیبا و نمادین چشم را می نوازد و نصب انواع دستگاه های ورزشی و وسایل بازی کودکانه زیبایی و دلنوازی این محیط را برای سپری کردن یک عصر دلپذیر یا یک روز تعطیل دوچندان می کند.
درختان بلوط و حال و هوای زمستانی ایشان، با انبوه برگ های خشکی که در زیر آنها بر زمین ریخته و جوانه های نو رس بلوط های افتاده بر زمین در کنار شاخ و برگ ها و سنگ ها زیبایی و دلنوازی این پارک را بیش از هر چیز دیگری افزوده است.
حال تماشای آسمان آبی و تن خشک درختان، با لانه های زیبای پرندگان بومی که بر شاخسار آنها جا خوش کرده در میان کوه پایه های بلند و پست این پارک زیبا، بیش از هر چیز دیگر چشم نواز است.
هنوز هم بسیاری از کار جدول کشی ها و احداث زمین های بازی ناتمام مانده و این را از بر زمین رها شدن بسیاری از مصالح در این پارک می توان شاهد بود اما بخش بد و یا موضوعیت این متن ، اینکه این پارک با وجود هزینه های زیاد و کارهای اساسی بی نگهبان رها مانده است.
حال آنکه با وجود ارتقا فرهنگ مردم در حفظ و حراست از طبیعت هنوز هم برخی هستند که بی توجه به این همه هزینه و صرف وقت و طبیعت با ضربه زدن به آن خراشی بر چهره زیبای طبیعت می کشند.
هنوز از افتتاح رسمی بسیاری از این آبخوری ها و سرویس های بهداشتی زمان زیادی نگذشته که برخی ها به تخریب آن اقدام کرده اند و با کندن سر شیرآب ها آن را غیر قابل استفاده برای بقیه نموده اند.
این در حالی است که برخی ها حتی به میز و صندلی های چوبی و بسیار شیک آلاچیق ها رحم نکرده و با کندن آنها یا شعار نوشته چهره زیبای این دست آفرین های مصنوعی را کریه کرده اند.
بی گمان برای حفظ و حراست از این همه هزینه و این پارک می توان با استخدام یا بکار گیری افرادی در این پارک و ایجاد شغل رفتگری و نظافت چی در سرویس های بهداشتی و محوطه های آن علاوه بر حراست از این همه هزینه بیت المال در تمیزی و پاکیزگی و حفظ این پارک جنگلی موفق عمل کرد.
حال آنکه به رغم پیگیری خبرنگار متوجه شده ایم که این پارک تنها تا محدوده هتل زاگرس کار نظافت و نگهداری از آن به عهده شهرداری است و پس از آن بر عهده منابع طبیعی است زیرا متعلق به عموم مردم بوده و از نظر منابع طبیعی استان است و کار مرمت و احیا و احداث طرح جنگلی آن توسط این اداره کل انجام گرفته و در حال انجام است.
معاون منابع طبیعی استان ایلام در این خصوص گفت: پارک جنگلی بلوط در فضایی 60 هکتاری ساخته خواهد شد و همه مصالح بکار گرفته شده در آن سازگار با محیط و برای رفاه حال مردم استفاده شده اند.
حجت اله فتحی اظهار کرد:این پارک به دلیل دسترسی آسان به پارک و نقش آن در پر کردن اوقات فراغت مورد استقبال عمومی قرار گرفته زیرا در ایام تعطیل و حتی در عصرها و شب ها به واسطه نزدیکی به شهر مورد استفاده مردم استان قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با احداث پاسگاه در این پارک امنیت را برای مردم تأمین کرده افزود: مکان های تفرجی نظیر باغ پرندگان، چمن مصنوعی، والیبال ساحلی و اسکیت در این پارک ایجاد خواهد شد که برای استفاده عموم مردم اختصاص خواهد یافت.
احمدی با تأکید بر اینکه جاده‌ای به طول 10 کیلومتر برای دسترسی آسان به پارک ایجاد و جدول‌کشی و آب‌نمای آن در حال انجام است،

وی ادامه داد: این پارک جنگلی از آنجا که متعلق به منابع طبیعی استان است با همکاری شرکت آب منطقه ای، شرکت برق و شرکت گاز از نظر روشنایی و تامین آب و گاز نیز اقدامات زیر بنایی آن انجام گرفته است.
وی گفت: تأمین آب شرب این پارک در دو جایگاه به ابعاد 500 مترمکعب و به خط لوله به طول 8 کیلومتر آماده شدن است و در برخی نقاط برای حفاظت از جنگل‌ها و زیباسازی و محدود کردن ورود غیرضروری به جنگل نیز فنس‌کشی‌ انجام شده است.
هیچ دستگاهی حق تصرف از این پارک را ندارد
فتحی تاکید کرد: تمام پارک بلوط و این منطقه متعلق به مردم است و حتی کنتورهای گاز، آب و برق به اسم منابع طبیعی در آن نصب‌شده و هیچ دستگاهی حق مالکیت در حتی یک وجب آن را ندارد به همین خاطر مردم باید در حفظ و صیانت از این پارک و امکاناتی که در آن احداث شده نهایت همکاری با منابع طبیعی را داشته باشند.
وی اظهار کرد: اعتبار احداث زیر ساخت های این پارک جنگلی امسال 45 میلیارد ریال بوده که بر اساس نیاز در قسمت‌هایی از این پارک ساخت‌وساز و یا جدول کشی و احداث سرویس بهداشتی و آبخوری، آلاچیق، نیمکت، سطح زباله و ... با بهترین تکنولوژی روز برای زیباسازی بیشتر در آن در حال ساخت است.
وی گفت: اعتبار هزینه ای در قالب طرح مدون برای این پارک همه ساله اختصاص می یابد تا بتوان از آن حفاظت و نگهداری کرد و امکانات بیشتری برای تفریح مردم در آن تعبیه نمود.
وی ادامه داد: به رغم تعبیه انواع کباب پزهایی که مجهز به سرپوش هستند و می توان بعد از اتمام کار برای جلوگیری از آتش سوزی در کنار نشیمن گاه ها و آلاچیق ها متاسفانه برخی اقدام به برپایی آتش بر روی زمین می کنند که این اقدام علاوه بر خطر آتش سوزی این جنگل باعث خسارت به آن می شود.
وی از واگذاری بوفه های احداثی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در این پارک چند بوفه نیز احداث شده که به بخش خصوصی واگذار شده اند تا مسئولیت نگهداری و حراست از این پارک را به عهده بگیرند.
معاون منابع طبیعی ایلام به تاکید استاندار بر احداث و ایجاد این قبیل امکانات در همه شهرستانهای استان اشاره کرد و گفت: بزودی کار احداث امکانات تفرجی در پارک ارغوان ایلام نیز برای تفرج بیشتر مردم آغاز می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همراهی مردم و احساس مسئولیت بیشتر آنان در حفظ و حراست از این امکانات و هزینه ها که متعلق به خودشان است اداره کل منابع طبیعی بتواند موفق عمل کند.
همچنین پارک تفریحی چغاسبز و کوثر از مکان های تفریحی شهر ایلام است که در ایام تابستان شبانه بیش از دو هزار نفر از آن بهره می برند و در سایر ایام و تعطیلات مورد استقبال تفرج کنندگان قرار دارند.
حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی و جنگلی تشکیل می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار