رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش در نشست استوديوالفبا:

حراست بايد پاسخگو، قانون‌مدار و حافظ حقوق كاركنان باشد

تهران (پانا) - رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش در نشست استوديوالفبا وظیفه حراست را پاسخگو بودن، قانون‌مداری و حفظ حقوق كاركنان دانست.

کد مطلب: ۶۹۸۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمدحسین کفراشی با حضور در نشست استودیوالفبا اظهار کرد: « ما قبل از اينكه حراست باشيم، معلم هستيم و رسالت معلمي خود را در هر بخشي كه باشيم، سعي مي كنيم انجام دهيم و اين نشست بر اساس انجام رسالت معلمي بوده است. »
رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش وظايف حراست ها را به چهار بخش تقسيم و اظهار کرد: اولين بخش، حفاظت از پرسنل است كه بتوانيم از پرسنل در برابر آسيب ها و صدمات محافظت كنيم. در بخش دوم حفاظت فيزيكي است. حفاظت فيزيكي تمامي اماكن و ساختمان هاي آموزش و پرورش برعهده حراست است كه بيش از 105 هزار فضاي آموزشي در سراسر كشور و ادارات را شامل مي شود. بخش سوم، حوزه فن آوري اطلاعات است. بخش بزرگي از اطلاعات بيش از 13ميليون دانش آموز و يك ميليون معلم در سامانه هاي اطلاعاتي ما موجود هست و وظايف حفاظت اين اطلاعات و داده ها چه از طريق شركت هايي كه اين خدمات را ارايه مي دهند و تاييديه نرم افزارهايي كه استفاده مي شود و تاييديه كيفي، امنيتي آن ها را برعهده داريم. بخش چهارم، حفاظت اسناد است كه در اين حوزه مراقبت در اسناد طبقه‌بندي شده و ساير مدارك مكتوب را برعهده داريم و يا از جعل اين مدارك جلوگيري كنيم مانند جلوگيري از جعل مدارك تحصيلي و همكاري با پليس فتا و نيروي انتظامي در خصوص پيشگيري از جعل اسناد مرتبط با آموزش و پرورش.
وی اشاره کرد: ما موظف هستيم فضايي ايجاد كنيم كه معلمان در آرامش و آسايش باشند تا بتوانند در محيط مدرسه وظيفه تعليم و تربيت را انجام دهند.
رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش بیان کرد: تمامي اين بخش ها در حراست براي ما مهم هست، اما مهمترين بخش براي ما، نيروي انساني به عنوان سرمايه اصلي آموزش و پرورش و نظام هست. ما موظف هستيم فضايي ايجاد كنيم كه معلمان در آرامش و آسايش باشند تا بتوانند در محيط مدرسه وظيفه تعليم و تربيت را انجام دهند. اگر ما آرامش و امنيت رواني را از معلم بگيريم، و اضطراب و استرس براي معلم بوجود آوريم، معلم ما نمي تواند از توانمندي ها و قابليت هاي خود در كلاس درس استفاده كند. ما موظف هستيم فضايي را براي معلم ايجاد كنيم كه معلم بتواند با فراغ خاطر از تمام توانمندي هاي خود در كلاس درس استفاده كند.
وی همچنین اضافه کرد: معلمان نجيب و دلسوز و علاقمند به نظام هستند و كمترين موارد را ميان معلمان داشته ايم كه صدمه اي بخواهند به نظام بزنند و با اين نگاه، لازم است با معلمان نجيب و دلسوزمان، محترمانه و توام با كرامت برخورد كنيم، و فضاي امن براي آنها ايجاد و اجازه دهيم معلم ما با شجاعت حرفش را بزند. اگر معلم ما نتواند شجاعانه حرفش را بزند نمي تواند دانش آموزي شجاع و حق طلب تربيت كند تا فردا روز در مقابل دشمنان متعدد انقلاب اسلامي ايستادگي كند.
کفراشی گفت: ما حراستي مي خواهيم كه معلم را به اين نتيجه برساند كه حراست را دلسوز خودش بداند و اگر مشكلي دارد درهاي حراست را به روي خودش باز ببيند و مسئولان حراست را در دسترس داشته باشد تا بتواند اولين جايي كه براي بيان مشكلاتش مراجعه مي كند حراست باشد و اطمينان داشته باشد كه حراست جايي هست كه مي تواند مشكلاتش را حل كرده و مطالباتش را پيگيري كند و در رسيدن به آن مطالبات كمكش مي كند. ما چنين حراستي مي خواهيم. حراستي كه توانايي پيشگيري و پيش بيني داشته باشد و مانع از آسيب رسيدن به نيروي انساني باشد. مسئولان حراست بايد بدانند كه سرمايه اصلي نظام نيروي انساني است و يكي از اصلي ترين سرمايه هاي نيروي انساني، آبرو و عزتش است. سرمايه هاي مختلف ممكن است روزي باشند يا نباشند و با كمي كار و فعاليت آنها را به دست آورد اما آبرو و عزت بعنوان سرمايه اي است كه بتدريج بدست مي آيد و اگر به هر دليلي به آن آسيب برسد؛ جبران آن آسيب ديدگي سخت است. آبرو و عزت يكي از بزرگترين سرمايه هاي فرد است و ما بعنوان حراست بايد كاملا مراقبت كنيم كه سرمايه هاي افراد براحتي از بين نرود و از آن حراست و حفاظت كنيم. بايست مراقبت كنيم تا حرمت و آبروي معلمانمان به خطر نيافتد و اگر جايي هم اتفاقي رخ داد سعي كنيم با لحاظ همه شرايط مساله را حل كنيم. ارشادهاي و تذكرات ما بصورت برادرانه باشد بگونه اي كه افراد با نگاه مثبت به آن عمل كنند.
رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش افزود: ما همه اين مباحث را در سفرهاي استاني در استان ها و شهرستان ها بيان مي كنيم، تا چنين فضايي ايجاد شود و همكارانمان كمترين نگراني از حراست نداشته باشند و با شنيدن نام حراست آرامش داشته باشند. البته عموم حراست هاي ما چنين ديدگاهي دارند و از اين تريبون بعنوان فرصتي براي بيان اين ديدگاه و انتقال آن به همكارانمان به حراست و به تمامي همكارانم در آموزش و پرورش استفاده مي كنم.
وی خاطرنشان کرد: دوستان ما در نهاد هاي امنيتي و در جلسات مختلف به ما چنين تاكيدي داشته اند كه حرمت معلم را داشته باشيد و حرمت معلم را حفظ كنيد و جايگاه معلمين را در جامعه تقويت كنيد.
حراست بايد پاسخگو، قانونمدار، حافظ حقوق و كرامت كاركنان باشد
کفراشی افزود: سعي اين است كه مبناي كار قانون باشد و در همايش حراست ها كه در تهران برگزار باشد اين پايبندي به قانون را تاكيد كرديم و اين شعار را مشخص كرديم كه حراست بايد پاسخگو، قانونمدار، حافظ حقوق و كرامت كاركنان باشد و تلاش مي كنيم بتوانيم اين شعار را جامه عمل بپوشانيم و تا فضاي امن و آرامش را براي معلمان مان فراهم آوريم. ما نمي خواهيم با برخوردهايمان مردم را از نظام دلسرد كنيم.
حراست نباید فقط دنبال مسايل منفي باشد باید در حين مواظبت از سرمايه ها فضاي ترغيب به كار را ايجاد كند
رئیس مركز حراست آموزش‌وپرورش افزود: دوستان ما در حراست بايد در بين دانش آموزان و معلمان باشند و بتوانند شرايط و مشكلات و دغدغه هاي معلمان را بدانند و به مدرسه بروند با معلمان و شوراي دبيران ارتباط برقرار كنند و اگر معلمان كارهاي خوبي در مدرسه انجام مي دهند مانند كار هاي آموزشي و پرورشي، پيش قدم براي تشويق اين افراد شوند. حراست نبايست فقط دنبال مسايل منفي باشد و در حين مواظبت از سرمايه ها، اما فضاي تشويق و ترغيب به كار را هم ايجاد كند و نباید اين فكر در ميان معلمان باشد كه حراست فقط به دنبال پيدا كردن نقاظ ضعف هست. نياز هست تا حراست ها اعتماد سازي انجام دهند و همچنين پيگير ساختارها و قوانيني باشند تا مواردي كه ممكن است باعث بدفهمي يا دلخوري مي شود را اصلاح کنند.
وی همچنین عنوان کرد: ممكن است برخي از بخش ها اين فضاي فكري براي آنها بوجود نيامده باشد. ما در اولويت اول در صدد اصلاح فضاي فكري هستيم.
كفراشي در پاسخ به سوالي درباره استانداردهاي حراست گفت: حراست بر اساس قانون، حفاظت از موارد سياسي و امنيتي را برعهده دارد. اگر موارد اخلاقي يا مالي منجر به موارد سياسي و امنيتي شود حراست ورود پيدا مي كند و در غير اين موارد حراست وارد نمي شود. در صورتيكه معلمي خلافي انجام دهد وظيفه ما نيست ورود پيدا كنيم اين وظيفه حوزه ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات يا رسيدگي به تخلفات اداري هست. مگر اينكه اين مساله موجب جريحه دار شدن افكار عمومي، يا زير سوال رفتن مسايل امنيتي و يا صدمه به مسايل سياسي اجتماعي جامعه شود. از اين بابت استانداردهاي ما مشخص است. ما مسئول تعيين شرايط و ضوابط تصدي پست هاي اداري كاركنان نيستيم و آن را بخش ديگري انجام مي دهد.
وی در پاسخ به پرسشي ديگر در مورد اردوهاي دانش آموزي گفت: كه وظيفه اصلي اردوها بر عهده معاونت پرورشي هست و حفاظت از اردوها در شرح وظايف ما نيست و اگر تخلفي كه از نظر قانوني مرتبط به ما باشد ورود پيدا مي كنيم.
كفراشي همچنين در بحث نفوذ فرهنگي اشاره كرد كه اين مبحث يكي از مسايل جدي ما است كه با توجه به نگراني‌هاي مقام معظم رهبري به آن مي پردازيم. ما به اين مساله بسيار دقت مي كنيم و به بررسي فضا مي پردازيم. اما معلمين ما افراد دلسوزي هستند و اين دقت نظر را دارند و اگر موردي اتفاق بيافتد اقدامات لازم صورت مي گيرد. ممكن است گروه هاي الحادي و فرقه ها تلاش هايي داشته باشند اما تمام اين فعاليت ها را تحت نظر داريم و عكس‌العمل مناسب را انجام مي دهيم. همچنين همكاران ما به اين مسايل آگاه هستند و از طريق بخشنامه ها و جلسات آگاهي هاي لازم را در اختيار همكارانمان قرار مي دهيم.
وی در مورد حوزه آسيب هاي اجتماعي بيان كرد: ما در اطراف فضاي مدارس موارد تخلفي صورت گيرد كه باعث آسيب رسيدن به دانش آموزان مان شود با هماهنگي ساير نهادهاي امنيتي ورود پيدا كرده و مانع اين تخلفات مي شويم.
وی اضافه کرد: اينكه هر فرد در درون يا بيرون حراست بخواهد منافع شخصي اش را به نام حراست پيش ببرد حتما برخورد خواهد شد. وظايف و ماموريت هاي حراست مشخص است و در حريم شخصي افراد دخالت نمي كنيم نه قانون و نه اسلام به ما چنين اجازه اي نمي دهند.
خبرنگاري از كفراشي پرسيد، برنامه هاي شما در برخي شهرستان ها بخوبي درك نشده است و در بسياري از مسايل مديران و يا همكاران براي حل مسايل خودشان با انتساب به حراست سعي مي كنند تا مسايلشان را حل و فصل كنند و يا حراست ها در مواردي ورود مي كنند كه مطابق فرمايش شما نيست و در اين زمينه معلمان انتقاد دارند شما در اين زمينه چه برنامه اي داريد؟ رئيس مركز حراست وزارت آموزش و پرورش پاسخ داد: حراست بعنوان چماق نبايست استفاده شود و يا در پشت آن پنهان شوند تا افراد را بترسانند، اين جزو سياست و برنامه هاي ما نيست و اگر كسي بخواهد از اين موضوع استفاده كند، حتما برخورد مي كنيم. اينكه هر فرد در درون يا بيرون حراست بخواهد منافع شخصي اش را به نام حراست پيش ببرد حتما برخورد خواهد شد. وظايف و ماموريت هاي حراست مشخص است و در حريم شخصي افراد دخالت نمي كنيم نه قانون و نه اسلام به ما چنين اجازه اي نمي دهند. در استان ها برنامه داريم در حضور مديران آموزش و پرورش و مسئولان حراست ها اين مباحث را تبيين مي كنيم و همكاران ما در حراست باید اين موارد را لحاظ كنند. هرجا گزارشي به ما برسد كه فردي در پوشش حراست به دنبال اهداف شخصي است، حتما بررسي و ورود مي كنيم. در بخش صيانت، عملكرد همكارانمان را در حراست ها تحت نظر داريم و هرجايي متوجه شويم كه فردي عملكردش مايه دلسردي از نظام است برخورد مي كنيم. همه ما معلم هستيم و امروز بعنوان معلم مامور به كار در حراست شده ايم و فردا در بخش ديگري ممكن است كار كنيم و بايد متولي سياست هاي نظام در راستاي جلوگيري از عدم صدمه به نظام ارزش هاي باشيم و اين وظيفه همه افراد از معلم در كلا س درس تا معلم شاغل در حراست هست.
وی تصریح کرد: دانشجويان ما در اين دانشگاه نبايست آسيب ببينند و صدمه بخورند و بايست صحبت هاي آنان شنيده شود و از تشكل هاي قانوني آنان حمايت شود.
همچنين كفراشي درباره نبود كرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه فرهنگيان كه مورد نظر فرمايش مقام معظم رهبري است و برخي برخوردهاي سختگيرانه در دانشگاه فرهنگيان نسبت به دانشجويان افزود: حراست دانشگاه فرهنگيان يكي از واحدهاي تابعه ما هست و وظيفه اجراي برنامه هاي ما را دارد. دانشگاه فرهنگيان وظيفه تربيت معلماني را بر عهده دارد كه اين معلم ها وظيفه تربيت دانش آموزان را دارند. دانشجويان ما در اين دانشگاه نبايست آسيب ببينند و صدمه بخورند و بايست صحبت هاي آنان شنيده شود و از تشكل هاي قانوني آنان حمايت گردد، نبايست با آنها تند برخورد شود و حراست سنگ صبور اين دانشجويان باشد. به مديريت جديد حراست دانشگاه فرهنگيان اين تاكيدات و نگرش ها را منتقل كرده ايم و در صدد ايجاد فضاي مناسب براي دانشجويان وفعاليت‌هاي فوق برنامه آنان هستيم. بنا را بر اين بگذاريم كه نظام به اين افراد اعتماد كرده و آنان را براي معلمي پذيرفته و نبايد با سخت گيري ها موجبات دلخوري و دلسردي دانشجويان را فراهم آوريم.
در گروه هاي فضاي مجازي نباید اسناد و مدارك محرمانه دولتي گذاشته شود
كفراشي درباره استفاده از شبكه هاي مجازي افزود كه بخشنامه اي كه ارسال كرديم مطابق بخشنامه قوه قضاييه بوده است و اولويت اول در شبكه هاي مجازي با شبكه هاي داخلي است اما در مواردي كه همكاران ما گروه هايي براي خود درست مي كنند و در آن گفتگوهاي دوستانه خود را پيگيري مي كنند، حساسيتي نداريم اما در گروه هاي فضاي مجازي نبايست اسناد و مدارك محرمانه دولتي گذاشته شود و يا با عنوان اداري باشد.
همچنين رئیس مركز حراست درباره حمايت از فعاليت‌هاي صنفي و سياسي معلمان افزودكه در مورد تجمعات معلمان به همكارانمان گفته ايم با اين ديد نگاه شود كه معلمان مطالباتي دارند و بدنبال ساختار شكني و هنجار شكني نيستند و سعي كنيد شما پل ارتباطي با مسئولان ذيربط باشيد و فضاي گفتماني بين معلمان و مسئولان مربوطه ايجاد كنيد. در همين راستا بارها چنين جلساتي بين همكارانمان و مسئولين مربوطه انجام گرفته است. كساني كه اعتراضي دارند، همكاران ما هستند و اگر اين ها آسيب ببينند ما هم آسيب خواهيم ديد و سعي كرده ايم فضايي را بوجود آوريم تا به معلمان كمك كنيم و نظرات آنها را به مسئولان بالادستي انعكاس دهيم و هر جايي كه حق گفته‌اند، سعي كرده ايم دفاع كنيم و مانع آسيب به معلمان شويم و حرمت و عزت و آبروي همكارانمان را سعي كرده‌ايم، حفظ كنيم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار