با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،

همایش مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم برگزار شد

قم (پانا) - همایش مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم ظهر پنجشنبه در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی به همراه تجلیل از خادمان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۲۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از قم، همایش کتابخانه‌ های تخصصی استان قم در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برگزار و در حاشیه این مراسم از حجت الاسلام والمسلمین دکتر جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم از خادمین عرصه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه مسؤولان ملی باید نسبت به جایگاه فرهنگ شهر مقدس قم نگاهی ویژه داشته باشند، تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام اسلامی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و در نتیجه رسیدن به افق‌های مورد نظر در حوزه فرهنگ اسلامی است.

سید موسی حسینی کاشانی با بیان اینکه شهر مقدس قم در حوزه فرهنگ دینی ظرفیت‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با مشارکت مجموعه‌های مختلف در راستای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها گام برداریم.

همچنین دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم طی سخنانی با بیان اینکه کتابداران کتابخانه‌های تخصصی استان قم مسیر پژوهش را برای پژوهشگران هموار می‌کنند، تصریح کرد: در کتابخانه‌های تخصصی آخرین منابع مرتبط با عرصه‌های پژوهشی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده می‌شود.

محمدمهدی شجاعی خاطرنشان کرد: مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم کار خود را از سال 93 آغاز و در سال گذشته نیز نخستین نشست رسمی خود را برگزا کرده و آیین‌نامه مورد نیاز را به تصویب رسانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها به مرکز آموزش، پژوهش، دانشگاه، پژوهشگاه و باشگاه گفت‌و گوهای علمی و فرهنگی تبدیل شدند و این امر فرصتی را برای تبلور تمدن اسلامی فراهم ساخت تا بذرهای کاشته شده تمدن اسلام در مسجد، در بستر لازم خود را به نمایش گذارد.

سید عباس صالحی با اشاره به اینکه فرآیندهای تمدن‌سازی در تمدن‌های مختلف جهانی مشخص است، تصریح کرد: اکنون کتابخانه‌های تخصصی اسلام به جایگاه کنونی خود رسیده و رخ‌دادها و اقدامات بزرگی را دنبال می‌کنند.

در ادامه مراسم نیز عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه از کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به عنوان نخستین کتابخانه استان قم نام برد و اظهار کرد: تاریخچه کتابخانه‌های استان قم نشان می‌دهد که دیگر کتابخانه‌ها بعد از فعالیت کتابخانه حرم مطهر ایجاد شدند.

آیت‌الله رضا استادی با تاکید بر اینکه برای هر رده سنی کتاب‌های مشخصی تعیین شده است، اضافه کرد: کتابدارها باید توجه داشته باشند تا کتاب‌های متناسب با سن افراد را در اختیار آنها قرار دهند.

یادآور می شود جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در حاشیه این همایش گفت: فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی و مکتا، ماهیتی نزدیک به هم داشته و در تکمیل یکدیگر قرار دارند و امیدواریم این ارتباط به شکلی گسترده‌تر تداوم یابد.

لازم به ذکر است، در این همایش از پنچ اثر برتر کتابخانه‌های تخصصی استان قم رونمایی شد.

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار