معاون پرورشی و فرهنگی فارس مطرح کرد:

آموزش‌ و پرورش؛ تاثیرگذاری بالا و بودجه فرهنگی اندک

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش و پرورش با 13 میلیون جمعیت دانش آموزی از بودجه بخش فرهنگی سهم اندکی داشته در حالی که به محض بروز یک مسئله یا مشکل کوچک انتقادها به سوی آموزش و پرورش روانه می‌شود.

کد مطلب: ۶۸۹۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمد نظری در جمع کارشناسان مسئولان، کارشناسان فرهنگی و هنری و مدیران اردوگاه ها وکانونهای فرهنگی تربیتی ادارات آموزش و پرورش فارس گفت: مدیریت فرهنگی ویژگی های خاص خود را دارد و حوزه ای برنامه پذیر است.

وی افزود: با بخشنامه پذیر شدن حوزه فرهنگ، با توجه به اینکه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های افراد بر اساس یک پژوهش و تحقیق علمی نبوده و بر اساس سلیقه و تجربه شخصی آنان است ،در بخش کیفی هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: در موضوع فرهنگ ما با چهار هویت مواجه هستیم؛ هویت اسلامی، ایرانی، سنت و مدرنیته و در صورتی می توانیم در برنامه ریزی های خود در حوزه فرهنگ موفق شویم که به این چهار هویت توجه داشته و آنها را مد نظر بگیریم .

نظری انتخاب زبان مناسب در انتقال مفاهیم فرهنگی را ضروری دانست و گفت: ما در آموزه های دینی خود بحث امر به معروف نهی از منکر را داریم که می تواند راهنمای بسیار ارزشمند و مؤثری برای برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی جامعه باشد ،البته در صورت اجرای مناسب و درست و اقناع مخاطبان.

وی با بیان اینکه امروزه در هویت های مختلف با تکثر مواجه هستیم گفت: این تکثر و گوناگونی موجب سردرگمی افراد و بروز مشکلات و آسیبهایی شده که لازم است به آن توجه شود.

نظری با اشاره به سردرگمی موجود در حوزه فرهنگ گفت: در این حوزه اگر فرد یا نهادی بخواهد کاری انجام دهد هیچ بررسی یا نظارتی صورت نمی گیرد که آیا این کار مطابق با نیازهای جامعه بوده و در طراز جوانان یا نوجوانان جامعه است یا خیر در صورتی که ما سازمانی منعطف ،بالنده و پوینده در این حوزه می خواهیم.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش فارس داشتن مدیرانی خلاق و کارآمد را نیاز حوزه فرهنگ برای تولید اندیشه در جامعه عنوان کرد و گفت: در کانونهای فرهنگی و تربیتی 50 نوع فعالیت در زمینه های فرهنگی، هنری ، علمی ، آموزشی ، مهارتی و تربیتی انجام می پذیرد واین در حالی است که مجوز اجرای تمامی این فعالیتها در یک جا و در قالب کانون های فرهنگی و تربیتی به آموزش و پرورش داده شده است.

وی افزود: این یک توانمندی وظرفیت بسیار ارزشمند است که در اختیار ما است و برای بهره برداری مناسب از آن نیازمند مدیرانی برنامه ریز، توانمند و دلسوز در این مجموعه هستیم.

وی خطاب به مدیران کانونها گفت: نیروی انسانی و مدیریت خوب موجب می شود که شاهد پیشرفتهای زیادی در امور باشیم همانگونه که در برخی از شهرستانها شاهد موفقیت های چشمگیر کانون های فرهنگی و تربیتی در سطح استانی و ملی هستیم به نحوی که هر روز یک تحول ، یک حرکت جدید و یک برنامه ریزی موفق را در آنها شاهد هستیم .

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت هدفگذاری در فعالیتها گفت: نداشتن نگاه متوازن به مخاطب و نداشتن برنامه برای سلایق مختلف موجب گردیده در حوزه فرهنگی با پاره ای از مشکلات مواجه شویم لذا تعامل متولیان فرهنگی در سطح کشور و آگاهی از سلایق مخاطبان در این حوزه بسیار ضروری و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولیتی به آموزش و پرورش واگذار می شود، اعتبار آن هم باید به آن تعلق گیرد گفت: در سطح کشور قریب به چهل حوزه فرهنگی وجود دارد که به صورت جزایر پراکنده در کشور عمل می کنند که خود می تواند یکی از علل عدم موفقیت در این حوزه باشد .

نظری افزود: آموزش و پرورش با 13 میلیون جمعیت دانش آموزی از بودجه بخش فرهنگی سهم اندکی داشته و این در صورتی است که به محض بروز یک مسئله یا مشکل کوچک فورا انتقادها به سوی آموزش و پرورش روانه شده و از انجام نشدن وظایف گلایه می شود.

وی عجول بودن در تصمیم گیری های فرهنگی را معضلی برای دست نیافتن به نتایج مطلوب عنوان کرد و افزود: باید با صبر، حوصله و پشتکار چشم انداز فرهنگی را ترسیم نموده و با مشارکت مخاطبان و بدور از سلایق شخصی، فرهنگ جامعه را متناسب با تنوع فرهنگ ها و قومیتها به مسیر مطلوب سوق داد.

نظری خطاب به متولیان فرهنگی و هنری ادارات آموزش و پرورس فارس گفت: انتظار داریم مسئولان وکارشناسان حوزه فرهنگی و هنری و اردوها ،همچنین مدیران کانونها و اردوگاههای فرهنگی و تربیتی با یک برنامه ریزی منسجم وبا تلاش و پشتکار و مشارکت یکدیگر از یک نقطه شروع کرده و از هر جایی که می توانیم برای توانمند سازی و موفقیت فرزندان این مرز و بوم در تمامی عرصه ها تلاش کنیم.

گفتنی است این دوره آموزشی دو روزه که در محل کانون فرهنگی و تربیتی حضرت زینب (س) و با حضور 210 تن از کارشناس مسئولان وکارشناسان حوزه فرهنگی و هنری و اردوگاهها، همچنین مدیران کانونهای فرهنگی و تربیتی و اردوگاههای دانش آموزی برگزار شد، شرکت کنندگان در بخش فرهنگی و هنری درکارگاههای فرهنگ پژوهی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی و در بخش کانونها و اردوها در کارگاههای جنگ جوانه ها ، قصه گویی و امورمالی و بیمه ای و حقوقی شرکت کردند.

همچنین در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی از 16 تن از دانش آموزان برگزیده در جشنواره فراخوان انتخابات شورا های دانش آموزی مقاطع تحصیلی با عنوان « شعار برتر و عکس برتر انتخابات شورای دانش آموزی» با اهداء لوح و هدایا تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار