درگاه های کاخ های هخامنشی پاسارگاد مسقف می شوند

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از مسقف شدن درگاه‌های ارزشمند کاخ های اختصاصی سایت جهانی پاسارگاد خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۹۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، حميد فدايي اظهار کرد: مسقف شدن درگاه‌های کاخ اختصاصی، الگویی برای حفاظت از نقوش هخامنشی سایت جهانی پاسارگاد است و با مسقف شدن اين درگاه ها، قسمتی از نقوش برجسته هخامنشی پاسارگاد با رعایت شرایط و ضوابط موجود به صورت اصولی‌تر محافظت و نگهداری خواهند شد .

مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد با بیان اینکه اجرای این طرح با همکاری هیات ایتالیایی از ساختار سازه ای پروفيل هاي پولادي ضد زنگ در كشور ايتاليا تهيه و ساخته مي شود و در نهايت برای نصب به پاسارگاد منتقل می شود، افزود: به زودی پنل‌های خورشیدی نیز در بالای این سقف‌ها برای نورپردازی تعبیه می شود .

فدایی در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های این پایگاه جهانی مسقف کردن تمامی مجموعه کاخ‌ها است ولی در حال حاضر طراحی این سقف‌ها برای ۲ نقش برجسته مهم این کاخ (اختصاصی) بوده است .

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: تمامي اقدامات حفاظتي و مرمتي مجموعه جهانی پاسارگاد در قالب يك تفاهم نامه 3 ساله با كارشناسان و باستان شناسان كشور ايتاليا منعقد شده که حفاظت و مرمت اصولی نقش انسان بالدار و همچنين كاخ (دروازه) از آن جمله است .

بنابر این گزارش به نقل از مدیر مجموعه جهانی پاسارگاد تفاهم نامه مشترک 3 ساله با هیات ایتالیایی تا آخر سال ميلادي جاري به پايان مي رسد و امید است در قالب تفاهم نامه هاي مجدد فعاليت هاي مشترك در اين مجموعه جهانی ادامه یابد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار