در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ضرورت رفع خلأهای لایحه حمایت ازکودکان/قوانین کودکان راهگشا باشد

یک فعال حوزه زنان درباره اثربخشی لایحه حمایت از حقوق کودکان در کاهش جرایم علیه این گروه گفت: خلأهای این لایحه باید برطرف شود و مجلس باید لایحه را به گونه ای بررسی کند که جایی برای ابهام باقی نماند.

کد مطلب: ۶۸۵۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژادبهرام در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به تدوین لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اظهارداشت: به طور یقین وجود چنین لایحه ای نقش موثری در کاهش جرایم علیه کودکان دارد، به خاطر اینکه هر چقدر میزان قوانین متناسب با نیازها تعریف شود و شفاف سازی صورت بگیرد پیشگیرانه خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به خلأهای موجود در مسایل کودکان و نوجوانان گفت: امروز نمی دانیم وقتی کودکی را مورد آزار و اذیت قرار می دهند چطور می توان او را به مراکز حمایتی سپرد و چگونه باید از مراکز انتظامی کمک گرفت. اینها نکاتی است که نمایندگان مجلس به عنوان نهاد قانونگذار باید به آن توجه کنند و مسایل را طوری تبیین و بررسی کنند که جایی برای ابهام باقی نماند.

وی یادآور شد: اخیرا مادری به من مراجعه کرد که فرزندش بیماری اوتیسم داشت و همسرش فرزندشان را مورد آزار و اذیت قرار می دهد اما این آزار، آزار روحی بود و آثاری از ضرب و شتم بر روی بدن کودک وجود نداشت. این مادر به هر ارگانی که مراجعه کرده بود از او آثار ضرب و شتم خواسته بودند در صورتی که آزار روحی هم جزو موارد کودک آزاری به شمار می آید، بنابراین موارد اینچنینی باید به طور دقیق در لایحه حمایت از حقوق کودکان مورد توجه قرار بگیرد.

نژاد بهرام با تأکید بر اینکه قوانینی باید تعریف شود که از بروز تخلف و جرم علیه کودکان پیشگیری کند، گفت: جدی ترین وظیفه قوه قضائیه پیشگیری است و ما نباید منتظر باشیم تا از اتفاقی رخ دهد و از آن جلوگیری کنیم. علاوه بر این معتقدیم بخش زیادی از قوانین نیازمند بسترسازی اجتماعی است و نهادهای مدنی در کنار خانواده ها باید در این زمینه فعال باشند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه قانونی باید تصویب شود که علاوه بر پوشش ابعاد مختلف مربوط به مسایل کودکان و نوجوانان راهگشا باشد، تأکید کرد: این قانون باید جامع باشد و به همه مسایل کودکان و نوجوانان از جمله ازدواج نیز بپردازد تا بسیاری از آسیب‌ ها در زمینه کودکان کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار