یاسر هاشمی:

از مهم ترین وظایف احزاب، پرورش بُعد سیاسی دانش آموزان است

فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه از مهم ترین وظایف احزاب، پرورش بُعد سیاسی دانش آموزان و آموزش به آنان است، گفت: نگاه احزاب به قشر دانش آموزان باید این باشد که آنان را نسبت به وظایف و فعالیت های احزاب آگاهی بخشند.

کد مطلب: ۶۷۹۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

یاسر هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار پانا سمنان، با اشاره به ضرورت تربیت سیاسی دانش آموزان و آموزش و ترویج وظایف مختلف احزاب به آنان، اظهارداشت: وقتي از افراط و تفريط‌ها و رفتارهاي نابالغانه سياسي سخن به ميان مي‌آيد يا از نهادينه نشدن تحزب در كشور گفته مي‌شود يا اينكه كميت و كيفيت مشاركت سياسي مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، همه و همه ‌ريشه در يك ضعف اساسي دارد و آن هم چيزي نيست جز بي‌توجهي به تربيت سياسي در مدارس.

وی افزود: با توجه به انتظاري كه در نظام تعليم و تربيت در رابطه با پرورش همه‌جانبه قابليت‌ها و توانايي‌هاي انسان مي‌رود، به نظر مي‌رسد پرورش بعد سياسي_اجتماعي نيز به عنوان يكي از ساحت‌ها و قلمرو‌هاي اساسي تعليم و تربيت با توجه به وسعت عمل آن در سطح فردي و اجتماعي از اهميت اساسي برخوردار است. واقعيت اين است كه دهه گذشته، دوره تغييرات عظيم در حوزه سياسي و اجتماعي بوده است.

هاشمی با عنوان این مطلب که ساحت سياسي_اجتماعي به عنوان يكي از ساحت‌هاي اساسي نظام آموزش و پرورش در پي ايجاد دانش، مهارت، نگرش و ارزش‌هايي است كه دانش‌آموزان را قادر مي‌سازد به عنوان شهروند فعال و آگاه در جامعه مشاركت كنند، تصریح کرد: مفهوم پرورش سياسي كه در علوم سياسي از اهميت خاصي برخوردار است، اشاره مي‌كند به فراگردي كه از راه آن، افراد جامعه، نگرش‌ها و احساسات مربوط به نظام سياسي و نقش خود در آن را كسب مي‌كنند. احزاب نیز در کنار نظام آموزش و پرورش يكي از كارگزاران مسئول و فراگرد پرورش سياسي دانش آموزان هستند.

آموزش کار تشکیلاتی در مدارس، دانش‌آموزان را مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کند

وی با تاکید بر اینکه آموزش کار تشکیلاتی در مدارس، می‌تواند دانش‌آموز را مسئولیت‌پذیر بار آورد، گفت: وقتی در مدارس کار به دانش‌آموز می‌سپاریم و دریافت نتیجه درست از کار را آموزش می‌دهیم، افراد مسئولیت‌پذیری تربیت می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: معتقدم اگر بتوانیم کار تشکیلاتی را از حوزه و زمان دانش آموزی شروع کرده و بیشتر در زمینه های آموزشی فعالیت داشته باشیم، یقینا این دانش آموز در زمان جوانی و پس از فارغ التحصیلی، با ذهنیتی تقریبا آماده و با یک تجربه اندوخته از آموزشی وارد جامعه شده و در این صورت انشالله عملکرد خوبی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار