مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی تبریز:

مصرف بیش از حد مواد قندی سبب افسردگی می شود/نمک بازدارنده رشد استخوان

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:مواد قندی به دلیل این که تمایل فرد برای تحرک و ورزش را کم می کند سبب افسردگی می شود و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی نیز مقابله با افسردگی است و این اهمیت موضوع را می رساند.

کد مطلب: ۶۷۴۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، یوسف رمضانی در مراسم گرامی داشت روز جهانی غذا و اجرای صبحانه سالم در دبیرستان تربیت ناحیه یک تبریز اظهار کرد: برچسب نشانگر تغذیه ای که بر روی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تدوین شده است ضمن آگاهی دادن از مقادیر مواد مصرفی خوراکی و آشامیدنی با رنگ های مختلف با توجه به شرایط جسمی هر فرد انتخاب بهتری را پیشنهاد می دهد.

وی افزود: این برچسب، چراغ راهنمای تغذیه ای است که گامی موثر در آگاهی عمومی از اطلاعات تغذیه ای محصولات تولیدی است و میزان کالری موجو در هر سهم از محصول و اطلاعات مرتبط با میزان نمک، قند، چربی کل و اسید های چرب ترانس را نشان می دهد.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریزمصرف بیش از حد مواد قندی را عامل مهمی برای مبتلا به افسردگی عنوان کرد و گفت: مواد قندی به دلیل این که تمایل فرد برای تحرک و ورزش را کم می کند سبب افسردگی می شود و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی نیز مقابله با افسردگی است و این اهمیت موضوع را می رساند.

وی اضافه کرد: مصرف قند زیاد همچنین سبب کاهش سطح سیستم ایمنی بدن می شود و باعث کاهش قدرت دفاعی و ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا و بیگانه می شود.

رمضانی همچنین مصرف بیش از حد نمک را عامل بیماری های قلبی و عروقی عنوتان کرد و ادامه داد: در سنین رشد مصرف بیش از حد نمک، کلسیم را که ماده ضروری و لازمه رشد استخوان هاست از جذب آن جلوگیری می کند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر مصرف نمک های یددار تاکید کرد و بیان داشت: برای ما که در منطقه کوهستانی زندگی می کنیم و مصرف غذاهای دریایی که منبع ید مورد نیاز بدن هستند کم می باشد باید از نمک های ید دار استفاده کنیم.

رمضانی همچنین میزان اندک چربی را برای استحکاه دیواره های سلولی بدن را لازم دانست و گفت: روغن های مایع به دلیل این که زود فاسد می شوند در صنعت هیدوژنه و جامد می شوند که روغن جامد هم به دلیل اسیدهای چرب ترانس سبب بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی تصریح کرد: در برنامه جامع بهبود تغذیه ای در تلاش هستیم تا در 3 سال آینده میزان اسید چرب ترانس در مواد غذایی را به نیم درصد برسانیم.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: در حال حاضر 70درصد مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی دارای برچسب نشانگر تغذیه ای هستند که در برنامه سه ساله قصد داریم این میزان را به 100درصد برسانیم.

رمضانی در ادامه برچسب اصالت و سلامت را اقدامی نوین در راستای مبارزه با قاچاق کالا و تقلب عنوان کرد و گفت: این برچسب تحت نظر سازمان غذا و دارو و صرفا برای محصولات وارداتی به منظور شناسایی کالای مجاز و غیر مجاز بر روی محصولات سلامت محور انواع دارو، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نصب می شود.

وی ادامه داد: بودن این برچسب دلیل مجاز بودن محصول مورد نظر نمی باشد و عموم مردم می توانند اصالت کالا با روش های ارسال کد یو آی دی و یا ارسال اعداد پوشیده قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به شماره پیامکی 20008822، وارد کردن اعدا فوق در سامانه www.ttac.ir واستفاده از نرم افزار بارکد خوان دوبعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت فوق را استعلام کنند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه نشان ایمنی و سلامت را بالاترین نشان کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی در کشور عنوان کرد و بیان داشت: این نشان از سوی سازمان غذا و دارو به فرآورده هایی که علاوه بر بهره گیری از مواد اولیه سالم، ویژگی های ممتاز و مولفه های سلامت با هدف ارتقای ایمنی و سلامت مصرف کننده داشته باشند، اعطا می شود.

رمضانی اظهار کرد: آرم سازمان غذا و دارو نیز برتمامی محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایش و بهداشتی تحت نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو مشاهده می شود و درج شماره پروانه بهداشتی ساخت در زیر نشان فوق برای محصولات سلامت محور ذکر شده اجباری است و بدون آن محصول مورد نظر غیرمجاز و تقلبی محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار