گزارش پانا از بررسی راهکارهای عملیاتی برای افزایش صادرات:

امنیت اقتصادی ،تقویت بخش خصوصی و رقابت واقعی راهبرد توسعه صادرات

نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهند که با افزایش 1درصد در رشد صادرات کالاها و خدمات به نرخ رشد GDP به اندازه 19 درصد اضافه می شود و آنگونه که رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران می گوید تك نرخي شدن ارز، مبارزه با فساد اداري، امنيت اقتصادي، لغو انحصارات و امتيازات خاص خصولتي‌ها و برقراري رقابت واقعي در حوزه هاي مختلف اقتصادي و تقويت بخش خصوصي از جمله راهكارهاي عملياتي براي افزايش صادرات در كوتاه مدت است.

کد مطلب: ۶۶۷۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهند که با افزایش 1درصد در رشد واردات کالاها و خدمات به نرخ رشدGDP به اندازه 1 درصد اضافه می شود. همانطور که ملاحظه می کنیم اهمیت ضریب صادرات بیشتر از واردات می باشد.

به علاوه در تفکیک واردات به سه گروه کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی، نتایج برآورد نشان می دهنده با افزایش 1درصد در واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای به ترتیب به رشد GDP، 03.و04.درصد اضافه می شود. تأثیر کالاهای سرمایه ای ـ با وجود اینکه کالاهای واسطه ای سهم بیشتری را از کالاهای سرمایه ای در کل واردات دارند ـ کمی بیشتر از کالاهای واسطه ای می باشد و این موضوع اهمیت کالاهای سرمایه ای را نسبت به کالاهای واسطه ای در رشد اقتصادی مشخص می سازد.

بهرامی ارض قدس رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار پانا در خصوص راهکارهای عملیاتی برای توسعه صادرات گفت: توسعه صادرات غيرنفتي بعنوان يكي از اصول اقتصاد مقاومتي در راستاي پيشبرد برونگراييِ اقتصاد يكي از اصلي ترين راهبردهاي حوزه اقتصاد است كه بايد بعنوان استراتژي بلندمدت نگاه شود .

وی افزود: حركتهاي مقطعي اگرچه در كوتاه مدت مي‌تواند اثرگذار باشد اما تداوم آن نيازمند توجه، رصد و پايش مستمر در جهت رفع موانع و مشكلات بنگاه‌هاي توليدي، اصلاح قوانين و مقررات مزاحم و مخل كسب و كار، از جمله مقررات تأمين اجتماعي، قانون كار، قانون ماليات است .

تسهيل در جذب سرمايه خارجي

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تسهيل در جذب سرمايه خارجي با هدف انتقال تكنولوژي و دانش فني براي بازسازي و نوسازي خطوط توليد و افزايش ظرفيت توليد محصولات داراي مزيت نسبي، واقعي از راهكارهاي عملياتي براي افزايش صادرات در كوتاه مدت است .

وی ادامه داد: تك نرخي شدن ارز، مبارزه با فساد اداري، امنيت اقتصادي، لغو انحصارات و امتيازات خاص خصولتي‌ها و برقراري رقابت واقعي در حوزه هاي مختلف اقتصادي و تقويت بخش خصوصي از جمله راهكارهاي عملياتي براي افزايش صادرات در كوتاه مدت است.

توسعه و بهبود روابط سياسي با دنيا

بهرامی ارض قدس عنوان کرد: به كارگيري سرمايه‌هاي عظيم مادي و معنوي ايرانيان در سراسر جهان، توسعه و بهبود روابط سياسي با دنيا بعنوان مجموعه اي از راهبردهاي موثر در توسعه و رشد اقتصادي و به طبع آن توسعه صادرات غيرنفتي بايد به خواست عمومي و دائمي تبديل شود چون حفظ بازارهاي صادراتي به مراتب مشكل تراز حضور در آنهاست از دیگر راهکارهای عملیاتی برای افزایش صادرات است.

اگر سیاست ها و برنامه ریزی کشور در طول دوره موردنظر در جهت تشویق و توسعه صادرات طرح ریزی شده باشد، در چنین شرایطی استعداد واردات به طور طبیعی به سمت مواد اولیه مورد نیاز تولید متمایل خواهد شد. در نتیجه نرخ معدل ارزش کلی واردات به شکلی نزولی و به سمت واردات کالاهای ارزان و متقابلا نرخ ارزش میانگین صادرات به سمت کالاهای گرانتر و صعودی متمایل خواهد شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار