نگاهی به هنر در هفته ای که گذشت،

از تنفس اسکار با نفس ایرانی تا پایان جشنواره موسیقی جوان

در هفته گذشته اخبار متفاوتی از جمله انتخاب فیلم «نفس» در مقام نماینده سینمای ایران برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان تا صحبت های حسین علیزاده در اختتامیه جشنواره جوان و همچنین جشنواره ملی صنعت چاپ و صحبت های وزیرارشاد در عرصه فرهنگ و هنر اتفاق افتاد.

کد مطلب: ۶۶۶۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ در هفته گذشته اخبار متفاوتی در عرصه هنر اتفاق افتاد، که مهم ترین آن انتخاب فیلم «نفس» در مقام نماینده سینمای ایران برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی زبان در جایزه اسکار بود.
هدف این نمایش نشان دادن شب و زیبایی های شب است
در حاشیه تئاتر «خروسی که می خواست ماه را ببیند» نمایش کودکی که در کانون پرورش فکری کودکان اجرا می شود، بازیگران این تئاتر در گفت گو با پانا درباره این نمایش گفتند: سعید ابک بازیگر تئاتر درباره این نمایش گفت: این نمایش ویژه کودکان است و سعی دارد از آن چیزهایی که امروزه در تئاتر کودک می بینیم دوری کند از لحاظ نوع موسیقی، دکور و بازی هایی که برگزار می شود، نمایش سعی می کند همه آنها را درست و به موقع انجام دهد همچنین سعی می کند از مبتذل بودن و هجو دور شود، به نظرم همین که سعی می کند این شکل موسیقی و روش بازی هایی که رایج است را انجام ندهد بزرگترین نعمت و حسن این نمایش است.
وی درباره پیام اصلی این نمایش بیان کرد: از طرف دیگری هم پیام اصلی این نمایش دیدن شب و دیدن زیبایی های شب است، اما باید مراقب خطراتی که برای کودکان در ازای دیر خوابیدنشان پیش می آید باشیم.
تئاتر «خروسی که می خواست شب را ببیند» تمثیلی از بچه های امروزی است
دیگر بازیگر این تئاتر راحله شمس آبادی درباره نمایش «خروسی که می خواست ماه را ببیند» و ویژگی های آن گفت: کارگردان تلاش کرده است نمایشی ارائه دهد که برای مخاطب کودک و نوجوان مورد پسند باشد و هم اینکه از کلیشه ها دوری کند.
وی افزود: در نمایش های کودکان و نوجوان همیشه موسیقی هایی داریم که کودک حتما باید با آنها دست بزند و در نمایش ها باید شعر وجود داشته باشد. ولی کارگردان این تئاتر تلاش کرده است که موسیقی ها در جهت روند کار باشد و بتواند آن احساسی که بازیگر می خواهد از خود ارائه دهد را به مخاطب ارائه بدهد، تلاش نشده است که کودک در سالن خوشحالی کند و بعد از آن از سالن بیرون برود.
وی با اشاره به اینکه این موضوع به کودکان امروزی باز می گردد گفت: علاوه بر اینها در این نمایش بر این مسئله اشاره می شود که اکثر بچه ها شب ها تا صبح بیدارند و همیشه می خواهند بیدار بمانند ولی خانواده ها با آنها مخالفت می کنند. در این نمایش خروس ما هم دوست دارد شب بیدار بماند تا ماه را ببیند ولی خاله مهتاب با او مخالفت می کند و علت آن هم این است که می خواهد خروس صبح ها زودتر بیدار شود تا همه را از خواب بیدار کند. درنهایت او یک شب به یکی از دوست هایش می خورد و باعث می شود گرفتار شود و اتفاق های ناگواری برای او بیوفتد که در نهایت به خوشی تمام می شود.
امیدوارم نهادهای صنفی توجه بیشتری به موسیقی کنند
در 22 شهریور ماه در مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده «آموزش نی‌انبان» وی با ابراز خرسندی از حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم، گفت: همواره به عنوان یک هنرمند انتقاداتی به خانه موسیقی داشتم، اما امروز خوشحالم که مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم رونمایی کتاب ما حضور پیدا کرده است. من امیدوارم این نهاد صنفی در ماه‌های آینده توجه بیشتری به موسیقی اقوام کند. البته قول‌هایی را از آقای نوربخش گرفته‌ام که برای تغییر اساسنامه خانه موسیقی و حضور پررنگ‌تر موسیقی نواحی ایران در جریان فعالیت‌های صنفی این نهاد، اتفاقاتی بیفتد که امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر اجرایی شود.
سرپرست گروه موسیقی لیان در پایان صحبت‌های خود از حضور گروه موسیقی «لیان» در فستیوال شانگهای برای اجرا در میان هنرمندان شرکت‌کننده کشورهای جاده ابریشم خبر داد.
اجرای نامه آخر بخشی از ادای دین به جنگ است
در 24 شهریور نسیم ادبی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ومدرس بازیگری به دیدن نمایش آخرین نامه به کارگردانی علی برجی در سالن ماه حوزه هنری تهران نشست.
نسیم ادبی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پس از اتمام این نمایش، ضمن ابراز خرسندی از تماشای این اثر گفت: نامه آخر نمایش بسیار خوبی بود و من بازی های بازیگران آن را دوست داشتم.
ادبی در ادامه با تأکید بر این امر که وسواس در انتخاب بازیگران این اثر به وضوح دیده می شد، افزود: من واقعاً به گروه کارگردانی این اثر تبریک عرض می کنم چرا که با این که بازیگران نامه آخر، بازیگرانی هستند که تجربه ی زیاد بازی ندارند، اما بسیار عالی توانستند از پس نقش محول شده برآیند و من نیز نقش آفرینی تک تک آن ها را بسیار دوست داشتم.
ادبی با ابراز خرسندی از این امر که بازیگران نامهآخر تمام تمامیت خود را در نقش گذاشته بودند و با خلوص نیت بازی می کردند، ادامه داد: این دست از پذیرش نقش توسط بازیگر بسیار خوب بود و من نیز احساس می کردم، بازیگران نامه آخر به پیامی که برای انتقال به مخاطب انتخاب شده است، مسلط هستند و این موضوع نکته بسیار مهمی است.
این مدرس تئاتر با تأکید بر این امر که زمانی که در مورد جنگ حرف به میان می آید و این که بناست تو بخشی از یک اتفاق بزرگ را به تصویر بکشی، در قبال آن مسئول هستی، اظهار داشت: جنگ واقعاً در آن زمان فاجعه و اتفاقی اسفناک بود و برای دو طرف و اتفاقاتی را به وجود آورد که امروز تنها بخش های کوچکی از آن در تئاتر به تصویر کشیده می شود.
یک فیلم ایدئولوژی کارگردان آن است
در 26 شهریور انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما درباره وضعیت فیلمسازان زن در سینمای ایران بیان کرد: به نظرم فیلمسازان زن در سینمای ایران از ابتدا تاکنون نه تنها با هیچ مشکلی نسبت به مردان فیلمساز رو به رو نبوده اند، بلکه اتفاقا در مواردی شرایط بهتری هم داشته اند. نهادها و سرمایه گذارانی برای حمایت از آثار آن ها داوطلب شده اند.
وی در پاسخ به این که چقدر شرایط برای دنبال کردن سوژه هایشان فراهم بوده است، افزود: این نکته بسیار بستگی دارد به موضوعی که دغدغه آن ها برای فیلمسازی است. در ارزیابی فعالیت سینمایی زنان باید بررسی کرد که انگیزه زنان فیلمساز از ورود به یک موضوع یا مساله چه بوده است. برای مثال اگر به سراغ فیلمسازی درباره دفاع مقدس آمده اند، آیا واقعا ناشی از ایدئولوژی و اعتقاداتشان است؟! چراکه فیلم یک کارگردان ایدئولوژی اوست و مصداق بارز این مثل که «از کوزه همان برون تراود که در اوست».
شاه حسینی در پاسخ به این که آیا نهادها و سازمان های دولتی نظیر معاونت امور زنان و خانواده که مستقیما به مسائل زنان می پردازند، تاکنون حمایتی از سینماگران زن داشته اند یا نه، گفت: به شخصه هیچ وقت به سراغ مناصب دولتی برای جلب حمایت نرفته ام و نمی دانم که آن ها چه برخوردی دارند و اساسا چقدر می توانند توانمند و حامی ظاهر شوند.
در ایران اجرای موسیقی کلاسیک وجود ندارد
نادر مشایخی رهبر ارکستر درباره وضعیت اجرای موسیقی کلاسیک در ایران گفت: اجراهایی که درحال حاضر برگزار می شوند به هیچ عنوان موسیقی کلاسیک نیستند و تنها زمان غذا خوردن و یا کارهایی از این قبیل می شود از آنها استفاده کرد.
وی افزود: به نظر من اجرای ارکستر سمفونیک در ایران تنها برای این است که بگویند ما نیز اجرای موسیقی کلاسیک را داریم ودرواقع تنها یک اجرای نمایشی است ومعنا و مفهمومی ندارد و هنوز هم هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.
رهبر ارکستر در ادامه درباره صدور مجوز برای موسیقی کلاسیک بیان کرد: من نمی دانم چگونه فردی که در سن و سال من است، و هیچ چیزی از موسیقی کلاسیک نمی داند به خود اجازه می دهد که برای صدور مجوز این شاخه از موسیقی نظر بدهد، زیرا تنها زمانی که موسیقی دارای کلام باشد و امکان بحث سیاسی و یا لکه دار کردن عرف اجتماعی وجود داشته باشد نیاز به صدور مجوز است.
جشنواره موسیقی جوان یک معجزه است
آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد و به معرفی برگزیدگان این دوره پرداخت.
حسین علیزاده درباره این جشنواره عنوان کرد: باید به هر کسی که باعث و بانی این جشنواره است تبریک گفت، این جشنواره ملی و سالیان سال طول کشیده است این عنوان را پیدا کند. من فکر نمی کنم هیچ روزی به طراوت این روز در وزارتخانه باشد، این را هم باید بگویم که دولت در همه جای دنیا تعریف شده یعنی کسی که در مقابل ملت وظیفه دارد پس نباید از آنها نترسید. نفت در کشور ما ارزش زیادی دارد اما برای کس خاصی نیست. البته شاید اگر نداشتیم بهتر بود چون سهمی از آن نداریم اما با این وجود می توانم بگویم این هنر بهتر از نفت است.
وی خاطرنشان کرد: در این ۴۰ سال که فعالیت داشته ام ندیدم این تعداد هنرمند در یک جا جمع شوند اما در این جشنواره هیچ دخالت دولتی نبود و در این باره هومان اسعدی مقاومت کرد. ما بلدیم کار خود را انجام دهیم و نیازی نیست کسی بالای سر ما باشد، در همه جای دنیا هنرمندان عصاره جامعه هستند، بنابراین اگر تمام این رشته ها از زیر بار فشار دولتی دربیاید شکوفا می شود. بر همین اساس جشنواره موسیقی جوان یک معجزه است. ما در طول جشنواره هیچکدام خسته نشدیم و هرروز با انگیره زیاد شرکت کردیم و بارها و بارها از شوق گریستیم.
محرم فضای روایت و نقطه ربط داستانی سریال «هاتف» است
در 28 شهریور محمد فیلی، بازیگر سریال «هاتف» که برای دهه دوم محرم آماده پخش می شود، در گفت و گو با پانا از ادامه تصویربرداری این سریال در کربلا خبر داد و گفت: محرم فضای روایت و نقطه ربط داستانی سریال «هاتف» است.
محمد فیلی بازیگر سریال در حال تولید «هاتف» درباره ویژگی های این اثر به
خبرنگار فرهنگی پانا گفت: این سریال یک اثر مناسبتی برای ماه محرم و پخش در دهه دوم است. برای ادامه ضبط این سریال قرار است اوایل مهر ماه به کربلا سفر کنیم.
وی درباره پیوند موضوعی قصه با ماجرای عاشورا و عزاداری های محرم توضیح داد: من نقش پدر یک خانواده را در این سریال بازی می کنم. قصه و فضای داستان هر یک با ایام محرم پیوند و ربط دارند. چراکه پدر این خانواده در کربلا می میرد و وصیت های او به دست یکی از دخترانش می رسد و بخشی از ماجرا به عمل کردن به این وصایا مربوط می شود.
فیلی همچنین خاطر نشان کرد: داستان این سریال از نظر فضا و بستری هم که در آن قرار این تصاویر به جریان داستان هم کمک می کند. نقش پدر باور و اعتقاد جدی به امام حسین(ع) دارد و برای تسکین خود و قولی که داده است، به کربلا می رود. اعتقادی سنتی و قدیمی که با او همیشه همراه بوده و خالصانه است.
جشنواره صنعت چاپ، تلنگری به اهالی این صنعت است
صبح روز 28 شهریورماه هفدهمين جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور پیشکسوتان، فعالان و مسئولان صنعت چاپ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در تالار وحدت برگزار شد.
در این جشنواره سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره صنعت چاپ گفت: حضور در کنار پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ برای من توفیقی است. بی تردید صنعت چاپ به عنوان نقطه دوم عطف زندگی انسان ها است. با این اتفاق بزرگ بشر وارد عصر جدید شد. بدون چاپ انقلاب های بزرگ شکل نمی گرفت و آن فصل جدید شروع انقلاب های زندگی بشر بود.
وی افزود: همچنین صنعت چاپ با انقلاب صنعتی پیوند خورد. بنابراین اگر بگویم کشف مهم و دوم انسان بعد از آتش صنعت چاپ بوده است دروغ نگفته ام. بخش مهم فرهنگ بر عهده صنعت چاپ است و خیلی از هنرها با صنعت چاپ ظهور پیدا می کنند. صنعت چاپ امروز به عنوان یک فرافرهنگ، فراصنعت و فراهنر درهمه حوزه های زندگی بشر نقش دارد و این سه حوزه نشان می دهد باید صنعت چاپ را جدی بگیریم.
بر اساس نظر هیات داوران این دوره از جشنواره در بخش چاپ بسته‌بندی مهناز حسنی خیرآبادی از شرکت فام تک صنعت چاپ، امیر کشانی از شرکت صنایع لمینت و بسته‌بندی نفیس کارآفرین، امیرحسین رزاقی از چاپ بسته‌بندی فرارنگ آریا، کمال فتحی بیطرف از شرکت آرتا پلاست و محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
همچنین رضا منصوری از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، علیرضا سمیعی‌زاده از شرکت رایانه افق، سید احسان لاجوردی از شرکت چاپ رایانه افق، سید محمد معالج از شرکت چاپ دایره سفید و حسین حق‌شناس از موسسه مطبوعاتی همشهری به عنوان برگزیدگان بخش چاپ نشر معرفی شدند.
در بخش چاپ امنیتی بر اساس اعلام نظر هیات داوران مهدی علیدادی از شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران و سید محمود سلیمانی وندآذر از سازمان تولید اسکناس و مسکوک به عنوان نفرات برگزیده این بخش انتخاب شدند.
در بخش چاپ تبلیغاتی نیز امیر کشانی از مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس نقش‌آفرین، مجید شکوهی کتابچی از شرکت اندیشه ایده تابان و داریوش سرمدی از مجتمع چاپ سرمدی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار