حسین علیزاده: رادیو و تلویزیونی که صبح تا شب علیه آمریکا شعار می‌دهد، مقلدِ برنامه‌های آمریکایی است

حمیدرضا اردلان: کار جشنواره موسیقی جوان تعمیر گوش‌های خراب است

تهران(پانا) - حمیدرضا اردلان داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان می‌گوید، مدیران با موسیقی مقامی آشنا نشده‌اند و محتوای آن را نمی‌دانند. زمانی که گوش خراب است چه انتظاری می توان از آن داشت؟ یکی از کارهای جشنواره موسیقی جوان تعمیر گوش هاست.

کد مطلب: ۹۳۰۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حسین علیزاده: رادیو و تلویزیونی که صبح تا شب علیه آمریکا شعار می‌دهد، مقلدِ برنامه‌های  آمریکایی  است

نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز یکشنبه 30 تیر 1398 باحضور حسین علیزاده، هومان اسعدی، مهرداد پاکباز، حمیدرضا اردلان و علی ثابت‌نیا در دفتر موسیقی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حسین علیزاده اهنگساز و داور چند دوره جشنواره موسیقی جوان درباره این جشنواره گفت: امسال چهره‌های جدیدی در این جشنواره شرکت کردند، پسربچه‌ای را دیدم که افشاری می‌نواخت و باعث تعجب همه ما شده بود که کی وقت کرده است، این ردیف را یاد بگیرد. انجمن موسیقی سیاست‌های مثبتی دارد که باعث شده است هر کسی که به آن وارد می‌شود سعی کند بیشتر به آن خدمت کند. فکر می‌کنم این اولین بار است که تمام دست اندکاران جشنواره اتحاد و همدلی دارند.
وی ادامه داد: به‌نظرم این جشنواره بسیار پاک و معصوم است و کسانی که در آن شرکت نمی‌کنند باخته‌اند.
این آهنگساز درباره صدا و سیما و حمایت‌هایی که می‌تواند از این جشنواره کند اما از آن‌ها دریغ کرده است، عنوان کرد: موسیقی متعلق به تاریخ و سرگذشت مردمان این مملکت است اما تلویزیون از پخش آن پرهیز می‌کند، وای به حال مملکتی که صدا و سیمایش موسیقی را ممنوع کرده است.
وی افزود: ما به عنوان موسیقی‌دان همیشه به وضع موسیقی و اوضاعی که صدا و سیما برای موسیقی ایجاد کرده است، معترضیم. شاهدیم که هر هنری پول در آن باشد صدا و سیما در آن پیش‌قدم است. هر هنری هم که پول درنیاورد و معنوی باشد، صدا و سیما به فکرش نیست.
این نوازنده تار و سه تار درباره حضور برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در تلویزیون گفت: باید مقرراتی در نظر بگیریم تا خانواده‌ها نتوانند از فرزندانشان که در این جشنواره مقام می‌آورند سوءاستفاده کنند، زیرا به دفعات دیده‌ام که بچه‌ها بعد از جایزه گرفتن در این جشنواره در تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کنند و بسیار معروف می‌شوند اما بعدها به فراموشی سپرده می‌شوند برای همین در معرض خطر قرار می‎‌گیرند
علیزاده افزود: این موضوعی جدید است. ما درباره اش فکر کرده ایم و باز هم درباره اش صحبت می کنیم. باید در نظر بگیریم که آیا بچه ای به سن بلوغ رسیده که بخواهد خودش برای خودش تصمیم بگیرد. به نظرم جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. اگر برنامه‌های تلویزیونی درست و سالمی می‌داشتیم، از مطرح کردن بچه‌ها در آن برنامه استفاده می‌کردیم. الان این شوی تلویزیونی فقط جنبه تبلیغی و مخرب دارد.
علیزاده با اشاره به تقلید صدا و سیما از غرب گفت: ما صبح تا شب علیه کشورهای غربی و آمریکا شعار می‌دهیم اما می‌بینیم که تمام برنامه‌هایمان تقلیدی از برنامه‌های آنهاست. همین برنامه تلویزیونی همه چیزش تقلیدی از برنامه‌های آمریکایی است. اما جشنواره موسیقی جوان جنبه تقلیدی ندارد و به طور ناب از فرهنگ ماست. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری برنامه‌های تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی‌هاست.

وی افزود: رادیو تلویزیونی که بیشترین شعارها بر علیه آمریکا را دارد، بزرگترین مقلدِ برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی است.
علی ثابت‌نیا، رئیس جشنواره موسیقی جوان و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر آمار رشد بسیاری داشته است. 2 هزار و 121 نفر در این جشنواره شرکت کرده اند. در دوره دهم 1267 نفر، در دوره دوازدهم 1633 نفر، در این دوره 2 هزار و 121 نفر شرکت کرده‌اند.
وی ادامه داد: سال گذشته با تبلیغات خوب برای جشنواره شاهد رشد 20 درصدی از نظر شرکت در جشنواره موسیقی جوان هستیم. به حتم در سال های آینده با تدابیر بهتر، تعداد شرکت کنندگان بیشتر خواهد شد. تلاش دبیرخانه و بخش پشتیبانی جشنواره این است که بتواند خدمات رفاهی ویژه ای را برای شرکت کنندگان فراهم کند؛ به خصوص کسانی که از شهرستان ها به تهران می‌آیند.
هومان اسعدی دبیر علمی جشنواره موسیقی جوان نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: گستردگی جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین بیشتر شده است. در مکانیسم داوری تدابیری اندیشیده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در بخش های دیگر هم این تدبیر را داشته باشیم. آثار به صورت ویدیویی برای ما باید ارسال شود تا شرکت کننده اهراز هویت شود. در جلسات داوری صوت پخش می‌شد و به جای اسم شرکت کنندگان کُدها قرار می‌گرفت.
دبیر علمی جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: امسال در بخش موسیقی دستگاهی نشست‌هایی با عنوان نقد و بررسی اجراها برگزار می‌شود و این نشست‌ها می توانند بار آموزشی بالایی برای شرکت کنندگان داشته باشند و فتح بابی برای کارگاه‌های آموزشی باشد.
وی همچنین درباره صدا و سیما گفت: در این روزها جا دارد که صدا و سیما پوشش خوبی از این جشنواره داشته باشد. امیدوارم صدا و سیما دست از این لجاجت بچه گانه‌اش بردارد و جشنواره را پوشش تصویری بدهد. وقتی جوانی سازِ منطقه خودش را می‌نوازد چرا نباید تلویزیون به آن بپردازد.
حمیدرضا اردلان داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان درباره حضور زنان عنوان کرد: در سال‌های گذشته اکثر شرکت‌کنندگان این بخش مردان بوده‌اند یعنی جمعیتی حدود هفت برابر زنان را تشکیل داده‌اند در صورتی که اکنون شاهدیم که هر چه جشنواره به پیش می‌رود حضور زنان بیشتر می‌شود، زنان در اجرای مقام‌ها و لحن‌ها دقت نظر بیشتری دارند.
وی درباره لزوم تبادل فرهنگ در کشور تصریح کرد: جامعه و فرهنگ نیاز به مبادله دارد. تصور کنید که از سراسر ایران صدها نفر نوازنده با فرهنگ‌های متنوع در کنار هم قرار می‌گیرند و سنت‌های فرهنگی‌شان را مبادله می‌کنند. کودکان و جوانان از شهرستان‌ها و تمام نقاط ایران به تهران می‌آیند و در مقابل بهترین داورها خودشان ارزیابی می‌کنند.
اردلان همچنین با اشاره به اینکه گوش مدیران فرهنگی خراب است گفت: می‌گویند در جامعه چپاول باب شده است، زیرا مدیران با موسیقی مقامی آشنا نشده‌اند و محتوای آن را نمی‌دانند. زمانی که گوش خراب است چه انتظاری می توان از آن داشت؟ یکی از کارهای جشنواره موسیقی جوان تعمیر گوش هاست.
مهرداد پاکباز داور بخش موسیقی کلاسیک نیز گفت: وقتی رویکرد صحیحی درباره گروه سنی الف رخ ندهد، ممکن است تاثیر جشنواره مخرب باشد. یک نوجوان 12 یا 13 ساله وقتی موفقیتی در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورد، اگر این اقبال را در سال‌های آینده از دست بدهد، تاثیرش بر روی این نوجوان بسیار مخرب خواهد بود.
وی ادامه داد: فرق گرایش موسیقی کلاسیک و ملی در این جشنواره این است که کلاسیک وابسته و در انحصار شهرهای بزرگ است اما می‌تواند مورد استفاده شهرهای کوچک هم قرار بگیرد، اما موسیقی ملی بیشتر در اختیار شهرستان‌هاست زیرا آن‌ها با سازهای محلی بیشتر آشنا هستند.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره موسیقی جوان رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار