معاون تربیت بدنی و سلامت قزوین:

کوله پشتی نامناسب می تواند آسیب جدی برای دانش آموزان باشد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قزوین یکی از دغدغه های دانش آموزان و اولیاء در آغاز سال تحصیلی را،انتخاب کوله پشتی مناسب برشمرد.

کد مطلب: ۶۶۵۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا قزوين،عین اله صادقی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قزوین گفت: یکی از دغدغه های دانش آموزان و والدین در آغاز سال تحصیلی انتخاب کوله پشتی مناسب جهت حمل و نقل کتاب ها و دفاتر دانش آموزان است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از دانش آموزان ما در مدارس دچار ناهنجاری های قامتی بسیاری شده اند که یکی از دلایل این ناهنجاریها استفاده از کیف و کوله پشتی های نامساعد علی الخصوص برای دانش آموزان مدارس ابتدایی است.

صادقی تصریح کرد: حجم بالای وسایل برای این گروه سنی می‌تواند باعث کج شدن شانه‌ها و متمایل شدن گردن به یک سمت شود و حتی گاهی مشکلات خاصی را در ستون فقرات به دنبال داشته باشد.حجم و وزن زیاد کتاب های دانش آموزان و دفاتر مربوط به دروس و سایر لوازم شخصی دانش آموزان باعث شده که یه کودک ابتدایی با وزن هجده کیلوگرم کیفی معادل 6 یا 7 کیلو را هرروزه با خود حمل کرده و به مدرسه ببرد ،بنابراین علاوه براینکه معلمین محترم مدارس باید تا حد ممکن از این بار بر دانش آموزان عزیز مابکاهند ،اولیای این عزیزان نیز موظفند در انتخاب و خرید کیف و کوله پشتی مناسب دقت نمایند چه بسا با دقت در انتخاب کیف و کوله مناسب دانش آموزان از بسیاری مشکلات ستون فقرات می توانیم جلوگیری کنیم .

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قزوین ادامه داد: یک کیف خوب معمولا سبک است و وزنی حدود 3 کیلو گرم دارد . به این معنا که جنس کیف نباید سنگین و آویزان باشد. یک کیف یا کوله‌پشتی چه در ابعاد دانش آموزی و چه برای بزرگسالان نباید بیش از اندازه سنگین و حجیم باشد، حجیم بودن یک کوله با قرار دادن مقدار زیادی وسیله و چیدن آن به صورت بد فرم باعث از بین رفتن طراحی کوله و فشار بیشتر بر ستون فقرات می‌شود.

صادقی در پایان عنوان کرد: بهتر است هرگز کوله را با یک بند روی شانه قرار ندهیم زیرا فشار بر روی یکی از شانه‌ها در بلند مدت باعث ایجاد نقص و انحراف ستون فقرات می‌شود که شانه‌ها را به صورت نامتقارن در می‌آورد. در مورد انتخاب کوله و کیف، نحوه و زمان استفاده از آن هم بسیار مهم است. بنابراین برای کسانی که به صورت طولانی مدت کیف خود را به شانه می‌کشند توجه به جنس، طراحی و وزن کوله بسیار اهمیت دارد. همچنین وزن کوله پشتی و محتویات آن نباید بیش از پانزده درصد وزن بدن باشد در این صورت اضافه وزن باعث تغییر درستون فقرات و مشکلات دیگری می شود .درد در ناحیه شانه و گردن و احساس گزگز و خواب رفتگی دست و گردن در دانش آموزان نشان از سنگینی کوله پشتی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار