اهمیت کیف و کوله پشتی استاندارد درسن مدرسه

بوشهر(پانا) - رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی اداره کل آموزش وپرورش استان بوشهر گفت یکی از طرح های دفترتربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی کنترل و پایش وزن، نحوه و مدت زمان حمل کوله‌پشتی دانش آموزان است.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت کیف و کوله پشتی استاندارد درسن مدرسه

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، منوچهر هوشیار گفت: یکی از طرح های دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی کنترل و پایش وزن، نحوه و مدت زمان حمل کوله‌پشتی دانش آموزان است.
او افزود: از جمله وسایلی که به طور روزمره توسط دانش آموزان استفاده قرار می‌گیرد کوله پشتی است.

هوشیار تصریح کرد: وزن، نحوه و مدت زمان حمل کوله پشتی از جمله ویژگی هایی است که می‌تواند موجب تغییرات ساختاری و فیزیولوژیکی منفی در دانش آموزان شود.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: تغییراتی نظیر انحراف جلویی و جانبی ستون فقرات، کج پشتی گرد پشتی، خستگی زودرس، دردهای عضلانی اسکلتی در ناحیه گردن، پشت و کمر و تغییرات الگوی راه رفتن، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون سیستولی و دیاستولی، افزایش اکسیژن مصرفی و افزایش هزینه انرژی از جمله این موارد است.

هوشیار افزود: این مساله در کودکان و نوجوانان که هنوز عضلات، لیگامنتها و استخوانهای آنها تا پایان دوره بلوغ و در حدود سن ۱۹ سالگی مرحله تکمیلی و رشد فیزیکی خود را طی می‌کنند از حساسیت زیادی برخوردار بوده و مستعد بیشترین ضایعات و آسیب های ممکن است. بسیاری از ناراحتی ستون فقرات در بزرگسالان و سالمندان در اثر صدمات دوران کودکی بالاخص در سنین ۶ تا ۱۴ سال رخ می دهد.
او تاکید کرد: بهترین روش های حمل وسایل آموزشی دانش آموزان شامل حمل با کوله پشتی حمل با کیف شانه ای و حمل با کیف دستی است.
او گفت: میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از کوله پشتی نسبت به انواع دیگر کیف ها کمتر است و استفاده از آن آسیب کمتری برای بدن ایجاد می کند، به همین دلیل استفاده از کوله پشتی در مقایسه با دیگر انواع کیف ها پیشنهاد می شود.
هوشیار اظهار کرد: کوله پشتی چرخدار تنها در شرایطی توصیه می‌شود که در تمام مسیر رفت و آمد و همچنین محیط مدرسه و خانه نیازی به حمل و نقل دستی آن مثلا از روی پله ها نباشد، زیرا این کوله‌ها وزن بالاتری نسبت به کوله‌های عادی دارند و همچنین چرخ و اسکلت مخصوص دسته در صورت قرار گرفتن روی شانه ها به پشت و کمر صدمه وارد می‌کند.
هوشیار تاکید کرد: هنگام خرید کوله پشتی به نکاتی باید توجه شود. ابتدا کوله پشتی انتخاب شود که سبک باشد، دارای قسمت‌های مختلفی برای وسایل باشد به طوری که بتوان به صورت متقارن از هر دو سمت راست و چپ استفاده کرد تا فشار بیشتری به سمتی از شانه و کمر وارد نشود، همچنین بند سینه ای و کمری داشته باشد. در قسمتهای مختلف آن از اسفنج استفاده شده باشد. جهت توزیع مناسب تر نیرو، بندهای شانه پهن باشد. بهتر است جهت حفظ ایمنی هنگام تردد از نوارهای شبرنگ روی کوله پشتی ها استفاده شده باشد.
هوشیار گفت: موضوع بسیار مهم دیگر نحوه حمل صحیح کوله پشتی است. کوله پشتی نباید روی پشت جابجا شود،. بندهای شانه باید طوری تنظیم شود که کوله‌پشتی به طور کامل قالب پشت بدن را پوشش دهد. همچنین بندهای شانه ها، متقارن تنظیم شود، یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد. حتماً بندهای سینه‌ای و کمری بسته شود. استفاده از یک بند کوله پشتی در کوله پشتی‌های دوبندی، کوله پشتی های یک بندی و کوله پشتی‌هایی با بند نازک باعث افزایش فشار وارده بر شانه ها و ستون مهره ها و ایجاد درد می شود، از این رو موقع خرید کوله پشتی دقت فرمایید حتماً دارای دو بند اسفنج دار باشد و هنگام حمل آن حتماً از هر دو بند استفاده شود.
بهتر است از چیدمان وسایل اشیا سنگین تر در قسمت عقب کوله‌پشتی نزدیک پشت، اشیا با وزن متوسط در قسمتهای میانی و اشیا سبک در جلوی پشتی قرار گیرند و تا حد امکان از تمام فضای کوله پشتی استفاده شود. برای حمل کوله پشتی بهتر است ابتدا آن را روی میز قرار داده و سپس حمل کنید.
نکته مهم دیگر اینکه کوله پشتی به همراه محتویات آن نباید بیشتر از ۱۰ درصد وزن فرد باشد، مثلا اگر فرد ۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، نباید کوله پشتی سنگین تر از شش کیلوگرم را حمل کند. همچنین در فاصله های طولانی به طور مداوم کوله پشتی حمل شود. در صورت احساس خستگی کوله پشتی را کنار گذاشته و تعدادی حرکات کششی انجام شود.
رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به اولیا توصیه کرد: هنگام خرید نوشت افزار به جای خرید کتب و دفاتر با جلدهای کلفت و سنگین، دفاتر با جلدهای کاغذی و سبک خریداری شود.
در هنگام خرید کوله پشتی دقت شود تا علاوه بر در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی، استانداردهای لازم در انتخاب کوله پشتی رعایت شود. همچنین والدین باید بر محتویات کوله پشتی فرزندانشان نظارت داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار