پوران درخشنده:

طلاق عاطفی پدیده جهان امروز است

نشست تخصصی طلاق عاطفی در ارتباط با فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با حضور کارگردان فیلم، دکتر شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، دکتر حامد محمدی کنگرانی عضو کمیته رسانه انجمن روان پزشکان ایران، دکتر حمیدرضا نمازی متخصص اخلاق پزشکی و امیر جاوید مجری در آخرین روز دومین جشنواره فیلم سلامت برگزار شد.

کد مطلب: ۶۵۸۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، پوران درخشنده در ابتدای نشست تخصصی با موضوع «طلاق عاطفی» در ارتباط با فیلم «زیر سقف دودی» که در آخرین روز دومین جشنواره فیلم سلامت برگزار شد، گفت: سریال «شوکران» را در هفده قسمت و در سال 68 تا 71 درباره اعتیاد ساختم. زمانی که این سریال را می ساختم تعداد معتادان ما تنها سیصدهزار نفر بود. یادم هست تنها سه قسمت از آن توانست پخش شود با این که در ساعات پایانی شب نمایش داده می شد. امروز که به مساله اعتیاد نگاه می کنم متوجه می شوم در گذشته به راحتی می شد معتادان را جمع آوری کرد اما اعتیاد امروز بسیار مدرن است و به سادگی قابل تشخیص نیست.

وی افزود: اگر آن زمان منصفانه نگاه می کردند و پیشگیری های لازم انجام می شد ما امروز به اینجا نمی رسیدیم. بحث پیشگیری بسیار مهم است و باید آن را جدی بگیریم.

درخشنده درباره «زیر سقف دودی» نیز گفت: این فیلم را می خواستم پیش از فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» بسازم. چون به نظرم آمد که مدت هاست چنین اتفاقی در بین خانواده های ما افتاده و همه دارند به سمت طلاق عاطفی می روند. وقتی آمار را نگاه می کنم می بینم که درصد بالایی از جامعه ما دچار طلاق عاطفی شده اند.

کارگردان فیلم «خواب های دنباله دار» وضعیت طلاق عاطفی جامعه را اینطور توصیف کرد: اتفاقاتی که در رابطه با دیدارهای زنانی که مادر خانواده بودند و دچار پدیده ای به اسم طلاق عاطفی شده بودند و احساس می کردند شوهرشان به آنها خیانت می کند اما هیچ مدرکی در دست نداشتند و فکر می کردند که دیگر شوهرشان آنها را دوست ندارد. و ما سال هاست مثل یک خواهر و برادر داریم با همدیگر زندگی می کنیم. آنها از خودشان می پرسیدند که امروز که بچه هایمان بزرگ شده اند و دیگر به ما نیازی ندارند حالا باید چه کاری انجام دهیم؟ من چه کسی هستی؟ اما تنها این زنان نیستند که در این بین از دست می روند. چون در این خانواده افراد دیگری هم هستند که از این اوضاع تاثیر می گیرند.

درخشنده تاکید کرد: تحقیقات میدانی انجام دادم و با بسیاری صحبت کردم و از آنها حتی فیلم تهیه کردم و به آنها قول دادم که هرگز فیلم هایشان را پخش نخواهم کرد فیلم «زیر سقف دودی» را ساختم. این فیلم باعث شد با کارشناسان جامعه شناس و روانشناس صحبت و همکاری کنم. نتیجه این همکاری شد فیلم «زیر سقف دودی» که برایش بسیار خوشحال هستم. هرچند که حرف های بسیاری داشتم اما چون موضوع ملتهب بود و بسیاری از حرف ها وارد خط قرمزهای ما می شد نمی توانستم وارد آن شوم.

وی ادامه داد: تمام مدت فکر می کردم حتما باید این فیلم را بسازم تا این موضوع مطرح شود و نسل جوان ما از این معضل رهایی پیدا کند.

حامد محمدی کنگرانی عضو کمیته رسانه انجمن روان پزشکان ایران نیز درباره طلاق عاطفی، گفت: طلاق عاطفی یک اصطلاح علمی است و نکته اش در این است که افراد از هم جدا نشدند اما دیگر با هم کاری ندارند. خیانت برای ما اصطلاح علمی نیست. ما به خیانت می گوییم روابط خارج از زناشویی. علاقه و محبت، پایه تفکر از نظر تحصیلات، خانواده، پایه جنسی، پایه اقتصادی کی پول در می آورد چطوری پول در می آورد و چطوری خرج می کنیم اما با چهارتا پایه زندگی جلو می رود.

وی افزود: بسیاری از این طلاق های عاطفی کمی از این پایه ها را دارند. اولین پایه هایی که بین زن و مرد از دست می رود رابطه جنسی و عاطفی هست. این برای خانم ها بیشتر است اما آقایان هم کم کم دارند به این سمت می روند. در ابتدا جای خوابشان را با بهانه های مختلف از هم جدا می کنند. در فیلم «زیر سقف دودی» همه پایه ها غیر از اقتصادی در حال نابودی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار