جمع آوری سگهای ولگرد و مشکوک به هاری در دستور کار قرار گرفت

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: جمع آوری سگهای ولگرد و مشکوک به هاری به عنوان مهمترین ناقلین این بیماری در دستور کار قرار گیرد.

کد مطلب: ۶۵۶۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا سیستان و بلوچستان، باقر کرد درجلسه هماهنگی دستگاههای متولی مقابله و پیشگیری از بیماری هاری با بیان اینکه تاکنون 1850 قلاده سگ با هدف مبارزه با بیماری هاری در سیستان اتلاف و دفن بهداشتی شده، افزود: پدیده اخیر مشاهده چند مورد بیماری هاری در شمال استان که در خردادماه 2 مورد و در تیرماه به 20 مورد افزایش یافت، با اقدامات مقابله ای انجام شده از سوی دستگاههای مربوطه، این آمار به 8 مورد در مرداد ماه کاهش یافت.

وی ادامه داد: مرگ مشکوک 6 نفر به دلیل ابتلاء به هاری تاکنون گزارش شده که انستیتو پاستور تنها فوت یک نفر را بر اثر این بیماری تایید کرده است .

کرد خاطر نشان کرد: به دنبال گزارش اولین مورد از این بیماری، ستاد بحران استان در استانداری تشکیل جلسه داد و کمک هایی در جهت مقابله با این بیماری از مرکز اخذ شد .

وی افزود: با توجه به وجود مرزهای طولانی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد سگهای ولگرد از این مرزها و قابلیت اندک کنترل، نیاز هست مرزبانی اقداماتی در جهت کنترل ورود این حیوانات از مرز انجام دهد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: به هیچ عنوان قصد از بین بردن حیوانات سالم را نداریم اما سگهای ولگرد از مهمترین ناقلان بیماری هاری هستند که بر اساس استانداردهای جهانی، اتلاف سگهای ولگرد باید انجام شود .

کرد شناسنامه دار کردن و واکسیناسیون سگهای صاحب دار را یکی دیگر از اقدامات لازم در جهت مقابله با بیماری هاری برشمرد و افزود: در راستای کنترل جمعیت سگهای ولگرد، عقیم سازی نیز در برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که در این زمینه موثر است .

وی از مردم خواست در صورت وقوع حیوان گزیدگی بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه، تا اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون علیه بیماری هاری انجام گیرد .

معاون استاندار اظهار داشت: در این بیماری، چنانچه اقدامات پزشکی به موقع انجام شود قابل درمان است مگر اینکه تأخیری در درمان و عدم مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی صورت گیرد .

سلمانزاده مدیرکل امور شهری استانداری نیز از تصویب راه اندازی مرکز کنترل جمعیت حیوانات گزنده و ناقل بیماری در استان خبر داد و افزود: به دنبال پیگیریهای انجام شده، راه اندازی این مرکز با اعتبار 8 هزار میلیون ریال در استان مصوب شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

طباطبایی مدیر شبکه بهداشت و درمان استان نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت مقابله با بیماری هاری افزود: مقابله با این بیماری مستلزم مدیریت چند جانبه و اقدامات زمینه ای است .

وی افزود: شناساندن بیماری هاری به عموم مردم از طریق آموزش از رسانه های جمعی ، چاپ بروشور، تراکت با معرفی علائم بیماری، راههای انتقال و روشهای پیشگیری و مبارزه با این بیماری از طریق واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که تاکنون در سطح استان انجام گرفته است .

نماینده اداره کل دامپزشکی استان نیز گفت: در راستای کنترل بیماری هاری واکسیناسیون 4500 قلاده از سگهای خانگی، واکسیناسیون 2500 مورد از دامهای اهلی و آموزش پنج هزار نفر در شمال استان از جمله اقدامات انجام شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار