رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آذربایجان شرقی:

خانواده ها «فنون فرزند پروری» را یاد بگیرند

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارتهای فرزند پروری به والدین گفت: اگر خانواده ها به این فنون آشنا باشند بهتر می توانند فرزندانشان را تربیت کرده و در نهایت فردی مفید و متعهد را تقدیم جامعه کنند.

کد مطلب: ۶۵۰۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، یکی از پدیده های نگران کننده در عصر حاضر، گسترش آسیب های اجتماعی است. آسیب‌های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حایز اهمیت می باشند، چرا که افزایش ناهنجاریها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند، البته این انحرافات و مشکلات تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر فرهنگ و وضعیت اقتصادی و سیاسی در جوامع مختلف متغیر هستند.

دانش آموزان بعنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه همواره در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند، حال آنکه نقش دانش آموزان بعنوان آینده سازان فردای کشور بر کسی پوشیده نیست و همه بر این باورند که هر نوع آسیبی به این قشر باعث تزلزل در بنیان های جامعه خواهد شد، بر این اساس مقابله و کنترل این آسیب ها به یکی از چالش های فراروی دست اندرکاران آموزش و پرورش تبدیل شده است.

در این ارتباط پای سخنان حمیدرضا راعی، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نشستیم تا در جریان بخشی ازاقدامات و فعالیت های صورت گرفته توسط این اداره برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان استان قرار بگیریم.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این ارتباط می گوید: آسیب های اجتماعی به آن دسته از پدیده های اجتماعی گفته می شود که بر اساس شواهد نظری و عینی، مغایر با مهمترین ارزش های اجتماعی یک جامعه بوده و به کیفیت زندگی آن جامعه لطمه می زند.
به گفته راعی عوامل مختلفی باعث پدیدارشدن آسیب های اجتماعی می شوند که عوامل خانوادگی، روانی و عاطفی، محیطی و اجتماعی، تحصیلی و نوپدید از آن جمله اند.
وی در ادامه با اشاره به نقش والدین در بروز و کنترل این آسیب ها می گوید: خانواده اولین و مهمترین پایگاه اجتماعی است که فرد در کنار آنها مهارت های زندگی را یاد گرفته و در آینده این مهارت ها را در زندگی شخصی خود اجرا می کند.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر والدین اولین راهنمای فرد هستند بر این اساس اگر والدین به فنون فرزند پروری آشنا باشند بهتر می توانند فرزندانشان را تربیت کرده و در نهایت فردی مفید و متعهد را تقدیم جامعه کنند.

وی همچنین در خصوص نقش محیط مدرسه و همسالان در بروز آسیب های اجتماعی می گوید: مدرسه بعنوان دومین پایگاه اجتماعی فرد بعد از خانواده، نقش بسزایی می تواند در کاهش این آسیب ها ایفا کند که آموزش اولیاء، توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش آموزان از جمله راهکارهایی است که مدرسه می تواند در این راستا اعمال کند.

راعی در تکمیل سخنانش می گوید: مدرسه می تواند با آموزش انواع مهارت های زندگی از جمله مهارت نه گفتن در تصمیم گیری ها، کنترل عواطف و احساسات، خودآگاهی، جرات ورزی، کنترل خشم، تبعات حقوقی و قانونی رفتارهای پرخطر و پیامدهای آن را به دانش آموزان بشناساند.

وی در ادامه به تشریح راهکارهای موثر در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی می پردازد و می گوید: کشورهای مختلف جهان در این زمینه برنامه های متنوعی را اجرا می کنند که آموزش مهارتهای خود مراقبتی، خودآگاهی، توجه به نقش کلاس درس و جایگاه آن در آموزش کودکان و نوجوانان و توجه به اهمیت فرزند پروری بخشی از این برنامه هاست.

راعی همچنین با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در پیشگیری و کنترل بروز آسیب های اجتماعی، به تشریح برخی از اقدامات و برنامه های این نهاد پرادخته و می گوید: وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر فعالیت های عمومی گسترده ای که در جهت مصون سازی دانش آموزان در قالب کتابهای درسی و فعالیت های تربیتی دارد، به منظور تمرکز بیشتر در تشکیلات سازمانی خود، واحدی تخصصی با عنوان دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی راه اندازی کرده که مسئولیت رصد مخاطرات برنامه ریزی و اجرای فعالیت های تخصصی چهت پیشگیری از این آسیب ها را بر عهده دارد .
وی می افزاید: دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی نیز با توجه به خطر رو به رشد این آسیب ها، اقدامات گسترده ای انجام داده است که شامل طیفی از برنامه های گوناگون آموزشی، فرهنگی و مداخلات ویژه نوجوانان در معرض خطر و پرخطر را شامل می شود که طرح آموزش اولیاء، کارکنان و کارشناسان، توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش آموزان، مشارکت اجتماعی دانش آموزان با همکاری بهزیستی استان، توزیع کتاب نه به اعتیاد و آری به زندگی و سند تقسیم کار ملی برای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی از آن جمله است.

خبرنگار: قمر طالبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار