در میزگرد پانا مطرح شد ؛

بهره‌کشی تازه شرکت‌های خصوصی از رانندگان تاکسی/خلأ نبود اتحادیه

در حالی رانندگان تاکسی به عملکرد ضعیف سازمان تاکسیرانی و همچنین فعالیت شرکت های اینترنتی معترض هستند که افشین حبیب زاده منتخب شورای پنجم تهران معتقد است شیوه سنتی تاکسیرانی دیگر پاسخگو نیست و باید به دنبال مدل‌های جدید حمل و نقل دورن شهری رفت که هم منافع تاکسیرانان تأمین شود و هم مسافران .

کد مطلب: ۶۴۹۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، نشست منتخب شورای پنجم شهر تهران با رانندگان معترض به عملکرد سازمان تاکسیرانی در خبرگزاری پانا برگزار شد و در این نشست عمده ترین مشکلات رانندگان تاکسی مطرح و مطالبات آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

عباسی یکی از رانندگان تاکسی در این نشست با انتقاد از فراموش شدن این افراد توسط مسئولان مربوطه گفت: بنده سال هاست که در سیستم حمل و نقل شهر تهران مشغول به رانندگی هستم اما متاسفانه از سوی مجریان قانون سیستم حمل و نقل، فراموش شده ایم و این بی توجهی مسئولان باعث شده تا مشکلات عدیده ای برای تاکسیرانان ایجاد شود.

این راننده تاکسی یکی از مهم ترین مشکلات تاکسیرانان به ویژه در سال اخیر را پیدایش شرکت های اینترنتی یا همان آژانس های موبایلی عنوان کرد و گفت: پیدایش این شرکت ها معضل جدیدی است که به تاکسیرانان آسیب شدید اقتصادی وارد کرده است.

وی همچنین با انتقاد از ضعف نظارتی بر عملکرد سازمان تاکسیرانی بیان کرد: متاسفانه بر عملکرد سازمان تاکسیرانی به منظور اجرای قوانینی که در شورای شهر تهران تصویب می شود، نظارتی نمی شود. به طوری که در سال های گذشته قوانینی در رابطه با شرکت های خصوصی تاکسیرانی وجود دارد اما این قوانین اجرا نمی شود و سازمان تاکسیرانی نیز از تاکسیرانان حمایت نمی کند.

عباسی افزود: عدم نظارت و ضعف مدیریتی در سازمان تاکسیرانی معضلات زیادی برای تاکسیرانان ایجاد کرده و موجب شده تا تاکسیرانان از این سیستم خارج شوند. در این سازمان نه به مطالبات تاکسیرانان توجه می شود نه اجازه می دهند برای طرح مشکلات به آن ها نزدیک شویم.

وی در ادامه همچنین با انتقاد از فعالیت خودروهای مسافرکش شخصی گفت: اگر تاکسی، حمل و نقل شهری محسوب می شود پس فعالیت پلاک های سفید چه معنایی دارد و اگر پلاک های سفید حمل و نقل شهری به شمار می رود پس تاکسیرانان چه جایگاهی دارند. طبق قانون فعالیت خودروهای مسافرکش شخصی غیرقانونی است و فعالیت آن ها تحت نظارت هیچ ارگانی نیست. حال سوال اینجاست که چرا قوانین شورا و مجلس اجرا نمی شود؟

این تاکسیران ادامه داد: تاکسیرانان نیاز به وجود سازمانی حمایتی برای پیگیری حقوق خود دارند.

در ادامه امیری یکی دیگر از تاکسیرانان شهر تهران نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب تاکسیرانان بیان کرد: در قانون سه گزینه برای حمل و نقل تعریف شده است. اولین مورد داشتن پلاک عمومی یا "ت" است، دوم اینکه راننده خودرو باید کارنامه داشته باشد و در نهایت سومین مورد ،نرخ مصوب شورای شهر که هر سال طبق مصوبه شورا اعمال می شود، دریافت شود. شرکت های اینترنتی که توسط تاکسیرانی راه اندازی شده دو مورد اول را دارد اما مورد سوم را ندارد. به خاطر رقابت با شرکت های اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرده اند و نرخ پایینی دریافت می کنند که این نقض قانون است.

این تاکسیران با بیان اینکه قوانین حوزه تاکسیرانی بدون حضور نمایندگان این صنف وضع شده است، افزود: ما تاکسیرانان می خواهیم که قانون به درستی اجرا شود. تاکسیرانان نیاز به ارگان حمایتی دارند اما در حال حاضر نمی دانند، مشکلات آن ها را چه ارگانی حل می کند. سازمان تاکسیرانی ارگانی حمایتی نیست. شرکت های خصوصی راه اندازی شد اما نظارت بر تخلف این شرکت ها در قانون مطرح نشده است. از طرفی ارگانی که بر فعالیت سازمان تاکسیرانی حمایت کند وجود ندارد.

امیری خاطرنشان کرد: شرکت های خصوصی قوانین وضع شده را رعایت نمی کنند و به سلیقه خود از رانندگان تاکسی پول دریافت می کنند. انتظار داریم شورای شهر در رابطه با عملکرد تاکسیرانی نظارتی جدی اعمال کند و تخلف های صورت گرفته پیگیری شود. به عنوان نمونه وقتی تخلفی از شرکت خصوصی تاکسی سر می زند جریمه آن 20 هزار تومان است و این مساله باعث شده تا براحتی از کنار مطالبات تاکسیرانان عبور کنند.

این راننده تاکسی افزود: همچنین برخی از شرکت های خصوصی تاکسیرانی در اقدامی خلاف قانون از رانندگان تحت پوشش خود سند ماشین آن ها را دریافت کرده و در ازای آن حق شارژ از رانندگان اخذ نمی کند. این شرکت ها با سندهای رانندگان از بانک شهر وام گرفته اند و هم اکنون تعداد زیادی از اسناد رانندگان در گرو بانک است. رانندگان تاکسی برای اینکه شغل خود را از دست ندهند مجبور به پذیرش این پیشنهاد اجباری می شوند.

در ادامه این نشست تاجبخش یکی دیگر از رانندگان حاضر در جلسه نیز که از عدم رعایت قانون توسط سازمان تاکسیرانی گلایه دارد، گفت: ما به اندازه کافی قانون داریم اما ایرادی که به این موضوع وجود دارد اجرای صحیح قوانین است. متاسفانه صدای نیاز تاکسیرانان به گوش کسی نمی رسد.

وی تخلفات شرکت های خصوصی، فعالیت غیرقانونی آژانس های موبایلی، عدم پوشش بیمه ای و ضعف عملکرد سازمان تاکسیرانی در اجرای قوانین شورا را مهم ترین مطالبات فعلی تاکسیرانان عنوان کرد و گفت: اگر قانون داریم که حمل و نقل با خودروی شخصی ممنوع است، پس چرا این قانون اجرا نمی شود. فردی که می خواهد راننده تاکسی شود باید از چندین فیلتر عبور کند اما برخی از این شرکت های اینترنتی بدون ضوابط قانونی اقدام به فعالیت می کنند. رانندگان تاکسی به نقض قوانین معترض هستند.

در ادامه افشین حبیب زاده- عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران پس از شنیدن صحبت های رانندگان ضمن اعلام پیگیری مطالبات تاکسیرانان در دوره جدید شورای شهر گفت: مطالبات تاکسیرانان به طور جدی در شورای پنجم رسیدگی می شود و تمام این موضوعات قابلیت پیگیری دارد.

عضو منتخب شورای شهر تهران خطاب به تاکسیرانان با بیان اینکه شیوه حمل و نقل با خودروهای سواری در حال تغییر است، گفت: شیوه های حمل و نقل در حال تغییر است و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا این شیوه تغییر کرده است. در کشوری مثل ترکیه سالهاست که خودروهای گردشی وجود ندارد و علاوه بر آن در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از تاکسی استفاده نمی کنند و به این دلیل مترو توسعه پیدا کرده است.

حبیب زاده اضافه کرد: از آنجا که در کشورهای پیشرفته تاکسی کالایی لوکس محسوب می شود، هر کسی از تاکسی استفاده نمی کند و این مساله موجب شده تا مدل حمل و نقل تغییر کند. در کشور ما و شهر تهران نیز این شیوه رو به تغییر و اجتناب ناپذیر است. مقاومت تاکسیرانان نیز برای تغییر ندادن این شیوه امکان پذیر نیست چرا که افرادی از این شیوه استفاده می کنند که رضایت دارند و رانندگان نیز به شدت راضی هستند.

وی خطاب به رانندگان تاکسی حاضر در جلسه گفت: با توسعه مترو و گسترش شرکت های اینترنتی در حوزه حمل و نقل بازهم از تعداد مشتریان تاکسی می کاهد لذا باید مدلی پیگیری شود که هم منافع تاکسیرانان تأمین شود و هم مسافران از آن رضایت کامل داشته باشند. شیوه سنتی تاکسیرانی دیگر پاسخگو نیست و باید به دنبال شیوه های جدید رفت. این دوران گذار که یک طرف آن شیوه سنتی و طرف دیگر آن شیوه مدرن است، باید طی شود.

این عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران تصریح کرد: رانندگان تاکسی با نقض قانون مواجه هستند، علاوه بر این برای تأمین معیشت خود مشکلات عدیده ای دارند و در نهایت مشکلات بیمه ای و بازنشستگی دارند که رسیدن به این مطالبات با اعتراض محقق نمی شود بلکه باید الگوی مشخصی تعریف شود که اندک اندک رانندگان تاکسی نیز از این شیوه های نوین استفاده کنند.

حبیب زاده در پایان به رانندگان تاکسی پیشنهاد داد که برای پیگیری سریع مطالبات تاکسیرانان، این افراد به ثبت یک سازمان مردم نهاد اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار