قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پانا خبرداد:

رد حذف اعدام قاچاقچیان/ توزیع مواد مخدر دولتی غیر ممکن است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع حذف اعدام نه در مجلس مطرح بوده و نه نمایندگان به دنبال این موضوع هستند بلکه تصمیمات جدیدی در جهت اصلاح مجازات قاچاقچیان اتخاذ شده است.

کد مطلب: ۶۴۸۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سردار علی مویدی صبح امروز در نشستی خبری اظهارداشت: موضوعی به نام حذف اعدام در مجلس مطرح نبوده و به سبکی که در رسانه ها پرداخته می شود، نیست. نمایندگان مجلس به منظور اصلاحات مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، این موضوع را به منظور کیفی سازی بندهایی از قانون پیشنهاد دادند که بندهایی از آن اصلاح و تصویب شد لذا بیان کردن حذف اعدام درست نیست بلکه اصلاحاتی در مبارزه با قاچاقچیان صورت گرفته است.

توزیع مواد مخدر دولتی غیرممکن است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بحث دوم در رابطه با توزیع مواد مخدر دولتی است که این موضوع به لحاظ قوانین و کنوانسیون های بین المللی و قوانین کشور و شرایط ژئوپولتیک ایران و منطقه اجازه نخواهد داد که بتوانیم مواد مخدر دولتی را توزیع کنیم.

مویدی افزود: نه در کشور ما و نه در سایر کشورها امکان ندارد مواد مخدر توزیع شود.علاوه بر اینکه قوانین به ما اجازه نمی دهد فرایند درمان نیز امکان پذیر نخواهد بود.لذا هر موضوعی که از مرجعی مطرح می شود باید مورد توجه قرار گیرد.
تصمیات جدید در عرصه مواد مخدر
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اعلام گزارش آسیب های اجتماعی گفت: این گزارش با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری قبل از انتخابات تهیه شد اما به لحاظ تقارن با انتخابات مصلحت نبود که این گزارش خدمت رهبری ارائه شود. گزارش نهایی آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد تهیه شده و آماده ارائه به محضر رهبر انقلاب است. تصمیمات جدیدی در عرصه مبارزه با مواد مخدر در این نشست ارائه خواهد شد.
ورود یک ماده مخدر جدید به کشور
وی در ادامه با اشاره به نگرانی وزیر کشور در ابتدای دولت یازدهم درخصوص ورود مواد روانگردان جدید گفت: شیوع استفاده از مواد روانگردان در غرب قابل توجه است به کشورهای شرقی و منطقه ما رو به گسترش است‌. در کشور ما هم نمونه هایی از "nps" مشاهده می شود که تلاش می کنیم از گسترش آن جلوگیری کنیم. ضمن اینکه همه مسیرهای ورودی به کشور حساس و فیلتر گذاری شده و مقررات جدیدی لحاظ شده است و شرایط نسبت به چهارسال گذشته سخت‌گیرانه تر شده است.
مویدی تصریح کرد: مواد نوظهور به لحاظ اینکه انتقال آن، پنهان کردن و حجم آن بسیار راحت تر است برای مأموران سخت و دشوار است چه بسا موادی که به عنوان نانو اعلام می کنند حتما باید با چشم مجهز کشف شود که در این زمینه نیروها آموزش های لازم را دیده اند اما یکی از تهدیدات جدی عصر حاضر حوزه مواد مخدر نوظهور است که سالانه دهها نمونه از آن پیدا می شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در مبارزه با مواد مخدر نوظهور توفیقات لازم را داشته باشیم در این مسیر وزارت بهداشت همکاری لازم را دارد البته ممکن است در نگاه های تخصصی و علمی اختلاف نظرات متفاوتی وجود داشته باشد اما نگاه ستاد و وزارت بهداشت یکسان است.

همه کولبران قاچاقچی نیستند

وی در ادامه درباره حمل مواد مخدر توسط کولبران گفت: نمونه هایی مشاهده شده اما همه کولبران قاچاقچی نیستند،بخشی از این افراد برای معیشت اقدام به کولبری می کنند اما در مرزهای غربی معضل ورود مواد پیش ساز را داریم که طرح مرزبان ها در این زمینه آموزش دیده اند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به توزیع شربت تریاک گفت: نمونه های زیادی داشته ایم که باعث ترک مواد مخدر می شود البته امیدواریم روش علمی و جایگزین برای ترک مواد در کشور دنبال شود.

طرح توانمند سازی مربیان در مدارس کشور

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره طرح توانمند سازی مربیان در مدارس کشور گفت: در سال جاری در همه استان ها طرح توانمند سازی دنبال می شود. پیش از این در دوره متوسطه انجام شده که ارزیابی ما مثبت بوده و تلاش می کنیم راه پیشگیری را از مدارس و خانواده ها دنبال کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره التهاب در حوزه مواد مخدر برای توریع مواد مخدر دولتی توضیح داد: التهابی که در بحث مواد مخدر پیش آمد در رابطه با طرح ناپخته توزیع تریاک بود. ستاد تلاش های زیادی کرد تا تبعات بیان این برنامه های ناپخته را اعلام کرد به شکل درست به سمع و نظر مردم برسد. در واقع آنچه که در رسانه ها مطرح شد با آنچه که در طرح آمده ۱۸۰ درجه فرق می کند. رسانه هایی که بیش فعالانه در این زمینه پرداختند فقط سیاه نمایی کردند. اسنادی مطرح شد که نشان می داد وزارت بهداشت وقت در زمان حکومت پهلوی هم اعلام کرده بود که توزیع مواد مخدر دولتی در قالب کوپن تریاک اصلا قابل قبول و اجرایی نیست. بنابراین پرداخت غیر کارشناسانه به این امر باعث التهاب در امر مواد مخدر و مبارزه با آن شد.

مویدی در ادامه با اشاره به تأمین تجهیزات در بحث مبارزه با مواد مخدر در فرودگاه های کشور گفت: یکی از مبادی که باعث شد تجهیزات خوب و مکانیزه برای آن در نظر بگیریم بحث فرودگاه ها است که موارد زیادی در پلیس فرودگاه ها شناسایی و دستگیر شدند. برای تردد اتباعی که وارد می شوند سخت گیری های لازم اعمال می شود و این سخت گیری ها در راستای مصالح مردم و نظام است.

توصیه به حجاج

وی همچنین در توصیه به حجاج خانه خدا گفت: زائرانی که قرار است به خانه خدا اعزام شوند باید مراقب باشند با توجه به آموزش های لازم به هیچ عنوان هیچ دارو و هیچ ماده مخدری را با خود حمل نکنند.لذا از زائران انتظار داریم هوشیار باشند.

مویدی در ادامه با انتقاد از اظهارات غیرکارشناسی برخی مسئولان در حوزه مواد مخدر گفت: اعتیاد یک مولفه حساس و ظریف است و در پرداختن به آن باید نهایت هوشمندی را به کار گرفت لذا استدعا دارم کسانی که به این مقوله می پردازند ابتدا دانش کافی را کسب کنند و سپس به اظهار نظر بپردازند. ستاد هم به این موضوع حساس است و انتظار داریم نمایندگان و مسئولان عالمانه به این مسایل بپردازند.

وی درخصوص ساماندهی معتادان نیز توضیح داد: درخصوص جمع آوری معتادان طی سال های اخیر شاهد تحرکات زیادی در تهران هستیم و دستگاه های مختلف نسبت به این موضوع ورود کرده اند. طبیعی است همه افرادی که در خیابان هستند مصداق معتاد متجاهر نیستند برخی از آن ها امراضی دارند و مبتلا به اعتیاد نیستند، برخی از آن ها معتاد بوده و برخی از آن ها متکدی، کارتن خواب و در سطح خیابان به دلایل مختلفی رها هستند. بنابراین به این موضوع فقط نباید به نام اعتیاد نگاه کرد.

مویدی تصریح کرد: در دو هفته گذشته 8500 نفر ساماندهی شدند که 2500 نفر از آن ها موضوعیتی با مواد مخدر نداشتند انتظار داریم همانطور که آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار دارد دستگاه های متولی به موضوع جمع آوری و ساماندهی معتادان نیز توجه کنند.در این زمینه باید کارتن خواب ها، متکدیان، رها شدگان و معتادان متجاهر جمع آوری و ساماندهی شوند.

وی با اشاره به اقدامات ناجا در رابطه با حوزه اعتیاد بیان کرد: اقدام خوبی که نیروی انتظامی در این زمینه انجام داده شناسایی نقاط توزیع مواد مخدر در تهران است که در یک عملیاتی که اخیرا انجام شد 620 نفر دستگیر شدند و برای این افراد پرونده قضائی تشکیل شده است.

برخورد جدی ناجا و دستگاه قضا در حوزه خرده‌فروشان مواد مخدر

مویدی در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار پانا درباره برخورد با خرده فروشان مواد مخدر گفت: برخورد با خرده فروشان مواد مخدربه طور جدی از سوی ناجا و دستگاه قضائی دنبال می شود و آمارها در این زمینه متفاوت است اما اگر در کل کشور به این سمت برویم که این افراد ساماندهی شوند نزدیک به 40 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور ساماندهی می شود و جامعه پاک خواهد شد. در این زمینه 20 دستگاه فعال هستند که متشکل از دستگاه های مختلف است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین ضمن ابراز گلایه از وزارت رفاه برای اجرای بیمه معتادان گفت: از وزارت رفاه درباره بیمه معتادان گلایه داریم که امیدواریم با کمک رسانه ها این موضوع به سرانجام برسد.

تشریح عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مقابله

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود همچنین به عملکرد حوزه مقابله با مواد مخدر در چهارسال گذشته اشاره کرد و گفت: در عملیات مسلحانه و درگیری در سال 92 تا 95 تعداد 8880 درگیری مسلحانه صورت گرفته که 34 درصد افزایش عملیات صورت گرفته است. در رابطه با باندهای متلاشی شده مواد مخدر در چهارسال گذشته 13.7 درصد افزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: همچنین در آمار کشته شدگان اشرار در طول چهارسال گذشته 32 درصد کاهش داشته ایم. در زمینه کشف سلاح های مکشوفه طی چهارسال گذشته 25 درصد افزایش داشته ایم. کشف کارگاه های تولید مواد مخدر روان گردان شاهد رشد 176 درصدی بوده ایم. در رابطه با کشف انواع مواد مخدر در چهارسال اخیر شاهد رشد 15.2 درصدی بوده ایم و کشف ماده مخدر شیشه با افزایش 4.7 درصدی روبرو بوده ایم. در رابطه با کشف مواد مخدر پیش ساز هزار و 678 درصد رشد داشته ایم.

رشد 7 درصدی زندانیان جرایم مواد مخدر

مویدی افزود: دستگیرشدگان در ارتباط با انواع مواد مخدر شاهد رشد 38 درصد در چهارسال گذشته در مقایسه با چهارسال گذشته بوده ایم. در رابطه با میانگین زندانیان جرایم مواد مخدر 7 درصد رشد داشته ایم. از سال 89 به بعد شاهد اصلاح قانون مواد مخدر شیشه(صنعتی) بوده ایم که از این سال قانون برخورد با این افراد در دستور کار قرار گرفت و طبیعی است که نسبت به دهه 80 می بایست آمار افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به آمار حوزه درمان اشاره کرد: تعداد مراکز مجاز درمان از سال 91 تا 95 میزان 61 درصد افزایش یافته است. افراد پذیرش شده در مراکز مجاز 39 درصد رشد یافته و افراد پذیرش شده در مراکز ماده 16 نیز 450 درصد افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار