استقرار پلیس نظامی روسیه در مناطق کاهش تنش سوریه

در جریان نخستین روز از پنجمین دور مذاکرات صلح سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان که به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا برگزار می شود، تعیین مرزهای دو منطقه کاهش تنش در سوریه و برنامه استقرار پلیس نظامی روسیه در این مناطق اعلام شد.

کد مطلب: ۶۳۹۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، این مذاکرات امروز (سه شنبه) به صورت رایزنی های دوجانبه بین هیات های شرکت کننده در مذاکرات با هدف هماهنگی و تصمیم گیری های لازم برای ارائه نشست عمومی و اصلی فردا برگزار شد.

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده دارد.
الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در پایان مذاکرات امروز گفت: مسکو امیدوار است در نشست اصلی توافق نامه تشکیل کمیته هماهنگی تامین امنیت مناطق چهار گانه کاهش تنش امضا شود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: نکته مهم، تمایل و تلاش کشورهای بانی مذاکرات آستانه شامل ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد این کمیته است.
لاورنتیف ادامه داد که پیش بینی می شود در چهار منطقه امن سوریه پلیس نظامی روسیه برای انجام ماموریت مورد نظر مستقر شود و در صورت امضای سند هم امکانات معین برای اجرا و کنترل سازو کار از جمله استقرار نیروها در این مناطق دو یا سه هفته ای انجام می گیرد.
وی در پایان اظهار کرد: هنوز در مورد دو منطقه امن شامل ادلب و محدوده جنوبی مسائلی وجود دارد، ولی امکان دارد سند مرتبط با سه منطقه امضا شود.
موضوع هایی مانند تقویت آتش بس در سوریه، تعیین و مرزبندی چهار محدوده امن یا کاهش تنش در این کشور در دستور کار دور پنجم مذاکرات سوری آستانه قرار دارد و انتظار می رود اسناد مربوط به ایجاد این محدوده ها نیز به امضای طرف های مذاکره کننده برسد.
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت و در چهارمین دور این مذاکرات، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش زودهنگام خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گیرند و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.
روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و همچنین سبب برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در این کشور شده است.
گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار