منوچهر صهبایی در نشست ارکستر مجلسی ایران:

دغدغه بزرگ من سطح نوازندگی در ایران است/خلا برنامه ریزی داریم

نشست ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی امروز یکشنبه چهارم تیرماه با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

کد مطلب: ۶۳۶۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در ابتدای این نشست منوچهر صهبایی در توضیح جزییات چگونگی شکل گیری ارکستر مجلسی ایران، اظهار کرد: مدتی است که اغلب اوقاتم را در تهران هستم و غیر از کارهای ضروری که در اروپا دارم عمده فعالیت هایم را در ایران متمرکز کردم. این در حالی است که طی سال های اخیر از سوی نوازندگان علاقمند کشورمان مذاکرات و پیشنهاداتی به من می شد تا در صورت امکان ارکستر جدیدی را تاسیس کنیم اما با توجه به اینکه تشکیل چنین مجموعه هایی باید در برگیرنده حقوق و مزایا برای هر یک از نوازندگان باشد کمی نسبت به تشکیل این ارکستر تردید داشتم. اما از یکسال و نیم پیش به پیشنهاد همسرم منیژه صهبائی که به عنوان مدیر برنامه ریزی کارهایم نیز به فعالیت مشغول است، فضا را به سمتی بردیم تا ارکستر مجلسی ایران تشکیل شود. طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته این ارکستر قرار است هرازگاهی رپرتواری از آثار کمتر اجرا شده موسیقی کلاسیک جهان را برای علاقمندان این گونه موسیقی اجرا کند.

وی افزود: ما باید با تشکیل چنین ارکستری که می خواهد قطعات استاندارد کلاسیک جهانی را اجرا کند بابت حقوق و قراردادهای مالی تضمینی را ایجاد می کردیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و هم اکنون ما با در اختیار گرفتن ۲۱ نوازنده موسیقی که می تواند تا حدود ۴۰ نفر نیز افزایش پیدا کند نسبت به اجرای برنامه های مان اقدام خواهیم کرد.

صهبایی درباره رپرتوآر این اجرا گفت: برنامه ای که برای مخاطبان در نظر گرفته شده به نظر من اجرای آثار جالب توجهی است که در قسمت اول اثر چهار فصل ویوالدی در چهار کنسرتو به صورت پشت سر هم توسط سولیست های ارکستر اجرا می شود. البته یکی از کارهای مشکل ما در اجرای این بخش استفاده از چهار تک نوازی است که هر کدام عضوی از نمایندگان ارکستر هستند و این برای اجرای قطعه دشواری چون چهار فصل ویوالدی کار دشواری است که با تمرین ها و آماده سازی هایی که در این زمینه انجام گرفته شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود. در قسمت دوم نیز آثار از ادوارد گریک آهنگساز دوره رمانتیک نروژ، سویت هولبرت برای تماشاگران اجرا می شود. که با توجه به این رپرتوار تصور می کنم علاقمندان شاهد برنامه متفاوتی در اولین اجرای ارکستر مجلسی ایران خواهند بود.

وی توضیح داد: وضعیت قراردادی ما با اعضای ارکستر کاملا روشن است و ما بر اساس یک قرارداد رسمی مکتوب از همین حالا می دانیم که طبق برنامه های اعلام شده تا آخر پروژه چه رفتاری با نوازندگان می شود و به طور حتم اگر در چنین پروژه هایی کار به خوبی آغاز شود ما می توانیم در کنار این نوازندگان نسبت به عضوگیری نوازندگان جدید اقدامات لازم را انجام دهیم و البته که نباید از این ارکستر توقع یک ارکستر چند ساله را داشته باشیم چراکه ارکستر مجلسی ایران تازه می خواهد متولد شود و ما باید تلاش کنیم تا برنامه ها به شکلی انجام گیرد تا همه چیز به لحاظ کیفی و صدادهی در فضای قابل قبولی قرار گیرد.

منوچهر صهبایی در خصوص مسائل مالی ارکستر اظهار کرد: من هر ارکستری را که رهبری کردم بیشترین خرج و بزرگ ترین بودجه آن ارکستر را حقوقی که به من می دادند در بر می گرفت و در این اجراها من حقوقی برای خودم در نظر نمی گیرم. من در اروپا در بالاترین سطح هنری کار کرده ام و به قدری درآمدم بالا بوده که برایم مبلغ قابل توجهی باقی مانده و سالیان سال می توانم بودجه این ارکستر را تامین کنم بنابراین از نظر مالی مشکلی وجود ندارد. ارکستر ما ارکستر بزرگی است که باید حقوقی به نوازندگان آن اختصاص داده شود از این لحاظ ما تامین هستیم و مشکلی از این نظر وجود ندارد. از منظری دیگر باید بگویم پولی را که در اجراهای اروپای خود کسب کرده ایم می خواهم صرف اجرای این ارکستر در ایران بکنم.

وی ادامه داد: دغدغه بزرگ من یک مقدار سطح نوازندگی در ایران است که ما باید نوازندگانی داشته باشیم که در کارشان و تکنیک سازی شان تخصص و مهارت داشته باشند. البته این مسئله در تمام تاریخ موسیقی سمفونیک در ایران وجود داشته است، از شروع تاریخ موسیقی کلاسیک در ایران که بیش از 150 سال در ایران قدمت دارد ما هر زمان که خواسته ایم کار جدی بکنیم همیشه از نوازندگان خارجی استفاده کرده ایم، از سال های 1320 این نوازندگان به کشور ما آمده اند و در تمام دوره ها وجود داشته است و ارکسترهای ما با کمک نوازندگان خارجی کنسرت ها را برگزار می کردند و امروز در ایران این موقعیت غیرممکن شده است و ما نمی توانیم گروه جدیدی وارد کنیم از اینرو دغدغه اصلی من سطح نوازنده ها بوده است.

این رهبر ارکستر در پایان خاطرنشان کرد: ما 4 برنامه برای امسال بهار، تابستان، پاییز و زمستان طراحی کردیم که با مشکلات برنامه ریزی و هماهنگی ها برنامه بهار افتاد به تابستان و زمانی که هیچ کسی در تهران حضور ندارد. این هفته بسیاری از هموطنان ما در تهران نیستند. باقی برنامه های ما هم روی کاغذ باقی مانده تا ببینیم با این شرایط و هماهنگی ها چه زمانی می شود آن ها را به اجرا گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار