چرا منوریل در تهران جوانمرگ شد

پس از گذشت بیش ۱۵ سال از پایان پروژه ترافیکی منوریل در تهران و جایگزین شدن «ال آر تی» در طرح های بالا دستی ترافیک از محمود صفارزاده معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که سال ۸۵ مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافک شهرداری تهران را برعهده داشت، علل متوقف شدن پروژه مونوریل تهران را جویا شدیم .

کد مطلب: ۶۳۳۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، پس از گذشت بیش ۱۵ سال از پایان پروژه ترافیکی منوریل در تهران و جایگزین شدن «ال آر تی» در طرح های بالا دستی ترافیک از محمود صفارزاده معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که سال ۸۵ مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافک شهرداری تهران را برعهده داشت، علل متوقف شدن پروژه مونوریل تهران را جویا شدیم . او ضمن ابراز بی اطلاعی از سیاسی یا غیر سیاسی بودن علل توقف پروژه مونوریل تهران به شهرنامه می گوید: ساخت و توسعه «ال آر تی» در کشورهای اروپایی از قدمت و سابقه طولانی برخوردار است به طوری که قدمت آن دربرخی از کشورها به ۱۵۰ سال نیز می رسد.

به گفته وی؛ «ال آر تی» یک سیستم سبک حمل و نقل ریلی محسوب می شود که کشورهای دیگر به ویژه اروپایی ها توانستند از طریق این مد حمل‌ونقل ریلی، مراکز شهری خود را به یکدیگر متصل کنند و با توجه به افزایش جمعیت شهرها و ازدیاد ترددها علاوه بر حفظ این مد حمل و نقلی به سمت توسعه حمل و نقل ریلی انبوه بر یا همان مترونیز گام برداشتند.

صفارزاده ادامه می دهد : به دلیل اینکه راه اندازی شبکه مونوریل در طرح جامع دیده نشده بود و اصولا حمل و نقل ریلی سبک مورد توجه مسئولان شهری قرار نداشت، لذا شهرداری تهران پس از روی کار آمدن قالیباف در بدو شروع به فکر راه اندازی شبکه مترو افتاد که این مد حمل‌ونقلی نیز با فاصله زیادی از سایر کشورهای جهان در دست اقدام قرار گرفت به همین خاطر در ادامه نیز اتصال شبکه مترو به «ال آر تی» در میانه راه امکان پذیرنبود.

صفارزاده یکی دیگر از علل نپرداختن به حمل و نقل سبک ریلی در شهرداری تهران را نبود اعتبارات کافی می داند و می گوید: به دلیل کمبود اعتبارات و قرار گرفتن مترو در صدر برنامه های شهرداری تهران حتی اگر پولی هم باقی بماند به سمت مترو سوق می یابد.

صفارزاده در پاسخ به این سوال که «آیا منطقه ۲۲ تهران و یا سایر مناطق پایتخت از لحاظ مدل شهرسازی، سایر المان‌ها و مبلمان شهری از ویژگی‌های لازم برای جانمایی حمل و نقل سبک ریلی برخوردار هستند یا خیر؟» می گوید: علاوه بر ظرفیت جابجایی مسافر با در نظر گرفتن جادبه های گردشگری، منطقه ۲۲ نیز می‌تواند یکی از مناطق هدف برای راه اندازی «ال آرتی» باشد. البته محدوده بزرگراه شهید چمران و پارک وی هم از شرایط مشابه برخوردار است.

کاوه همتی فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار