منوریل تا میدان مطهری تکمیل می‌شود

شهردار قم گفت: در جلسه‌ای با ریاست مجلس قرار شده که ۴۰ میلیون یورو از ارزهای در اختیار قرارگاه خاتم در چین به تامین تجهیزات مترو قم تخصیص یابد.

کد مطلب: ۹۲۱۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
منوریل تا میدان مطهری تکمیل می‌شود

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله علوی بروجردی، با اشاره به حدود وظایف و اختیارات شهرداری‌ها اظهار کرد: بیش از ۳۷۰ وظیفه مختلف بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است و در یک مقایسه ساده با یک وزارتخانه این حجم وظایف بسیار بالا است.

شهردار قم ادامه داد: در سال ۷۸ شوراها کار خود را آغاز کردند و بالغ بر ۲۰ سال از دوره فعالیت آنها می‌گذرد و کم‌کم انسجام لازم در فعالیت شوراها در حال ایجاد است؛ قبل از انقلاب جمعیت شهرنشینی حدود ۳۷ درصد بود که امروز به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این جریان شهرنشینی تا پایان هزاره سوم به ۹۰ درصد هم برسد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ۵۴ میلیون نفر شهرنشین هستند افزود: با این وجود حجم وظایف و حیطه اختیارات شهرداری‌ها حجم اعتبارات و هزینه‌های آنها با یک وزارت‌خانه قابل مقایسه نیست.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه عمده پروژه‌های عمرانی شهری توسط شهرداری‌ها انجام می گردد، افزود: کارهای شهرداری مثل سفره روزمره مردم است و نمی‌شود یک روز نظافت شهری نباشد، یک روز آبیاری فضای سبز نباشد و توسعه پارک‌ها و امکانات شهری انجام نشود.

وی با بیان اینکه قرار بود تمرکززدایی در شهرها صورت بگیرد گفت: تمرکززدایی انجام نشده و شاهد تراکم زدایی در شهرها هستیم؛ شهرداری‌ها تمام پول خود را از مردم می‌گیرند، قبلا ۲۶ مبحث بود که عوارض دریافت و خرج شهر می‌شد و عنوان شد که این کار بروکراسی ایجاد می‌کند و طرح تجمیع عوارض را اجرا کردند؛ تجمیع عوارض وارد قانون مالیات بر ارزش افزوده شد و قرار شد بخشی از این درآمدها در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد به عنوان بهای خدمات که این بها کمک به شهرداری نیست و جزو هزینه‌های جاری شهر است.

وی با تاکید بر اینکه سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده حق مسلم آنها است، گفت: شهرداری‌ها خاکریز امنیتی نظام هستند و اگر خدمات خود را به درستی انجام دهند مردم از نظام رضایت خواهند داشت و باعث سرمایه اجتماعی می گردد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه کار باید دست مردم باشد تا بتوانیم شاهد رشد و پیشرفت و حل مشکلات باشیم خاطرنشان کرد: با تمام این مشکلات با وحدت کلمه مدیران شهری و مدیران استان، تحریم اثری بر فعالیت‌ها نگذاشته است؛ بودجه شهرداری در سال ۹۴ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و امروز این بودجه به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی نخستین گام فعالیت‌های شهرداری را تدوین برنامه قم ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: سال سوم در برنامه دنبال می‌شود و شاهد تحقق بالای ۹۷ درصدی برنامه‌ها در مدیریت شهری هستیم.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری تا سال ۱۴۰۰ برنامه دارد و قم ۱۴۰۵ در حال تدوین است اظهار کرد: تمام فعالیت‌های شهرداری باید طبق این برنامه انجام شود.

وی گفت: در برنامه پیش‌بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۷ مترمربع فضای سبز به ازای هر شهروند داشته باشیم و در حال حاضر به نزدیک به ۱۹ مترمربع رسیده‌ایم.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: هر سال بالغ بر ۲۷۰ هکتار به فضای سبز شهر قم اضافه می‌شود و پساب و آب مورد نیاز تامین شده و صرفه‌جویی در مصرف آب جزو اولویت‌های شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه عمرانی توانستیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که برای سال ۹۸ داریم بالای ۸۰۰ پروژه است که شامل تقاطع غیرهمسطح خیابان کیوانفر و خیابان امام خمینی، ادامه بلوار جمهوری، ادامه بلوار عماریاسر، تکمیل تقاطع غیرهمسطح ولیعصر، تکمیل بلوار فردوسی به طول ۲۵ کیلومتر، اجرای تقاطع غیرهمسطح بلوار پیامبر اعظم و فردوسی، تکمیل تقاطع غیرهمسطح امینی بیات و… است.

شهردار قم با اشاره به احداث پارک هزارهکتاری شهر قم افزود: این پارک از جنوب دانشگاه مفید شامل پارک کوثر، باغ پرندگان، بوستان زائر، بوستان خضر، بوستان شهدای گمنام و… تا کوه دوبرادران است.

وی ماندگاری زائر در شهر قم را نزدیک به هشت ساعت عنوان کرد و گفت: سعی داریم ماندگاری زائر را به دو روز برسانیم تا بازده اقتصادی نیز برای شهر و مردم به وجود آید.

سقائیان‌نژاد توسعه تسهیلات حمل و نقل عمومی شهر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر شد و ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر را نیز در سال ۹۸ پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به مشکلات ارزی برای اتمام قطار شهری قم تصریح کرد: در جلسه‌ای با ریاست مجلس قرار شده که ۴۰ میلیون یورو از ارزهای در اختیار قرارگاه خاتم در چین به تامین تجهیزات مترو قم تخصیص یابد.

شهردار قم بیان کرد: در خصوص منوریل نیز برنامه ریزی کردیم که بتوانیم مسیر آن را تا میدان مطهری به اتمام برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار