اهداء خون می تواند سلامتی انسان را تضمین کند

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور بمناسبت 24 خرداد روز جهانی اهداء کنندگان خون گفت : با اهداء خون ، سلامتی خودمان را تضمین کنیم.

کد مطلب: ۶۳۳۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی . محسن عظیمی نژاد گفت: روز 24 خرداد هر سال به نام روز جهانی اهداء خون (روز جهانی تقدیر از اهداء کنندگان خون) انتخاب شده است. در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهداء و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند قدردانی می شود.

وی اظهار داشت : یکی از دلایل تاثیر اهداء خون بر سلامتی فرد اهداء کننده آن است که پیش از هر بار اهداء خون سلامت فرد اهداء کننده با سنجش میزان فشار خون ، ضربان قلب و ... بررسی شده و سپس اجازه اهداء به فرد داده می شود . به این ترتیب بسیاری از بیماریهای فرد مانند فشار خون بالا، مشکلات خونی ، ناراحتی های قلبی و ... با همین آزمایشهای به ظاهر ساده اما مهم شناسایی می شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود : افرادی که اهداء خون را به ضرورتی در زندگی خود تبدیل کرده اند ، سلامتی شان را تضمین کرده اند .

محسن عظیمی نژاد تاکید کرد : اگر به عادت اهداء خون، امتناع از کشیدن سیگار ، مصرف غذاهای کم چرب و ... را نیز بیفزاییم ، به شرایط ایده آلی از سلامت دست خواهیم یافت.

وی خاطر نشان کرد : هر فرد اهداء کننده با اهداء خون خود ، نیاز حداقل سه نفر نیازمند به خون را تامین می کند چون که پس از اهداء ، خون به سه بخش شامل گلبول های قرمز، پلاسما و پلاکت تقسیم می شود و به این ترتیب نیاز سه فرد در سه زمینه متفاوت برآورده می شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور توصیه کرد : بعد از اهدای خون لازم است تا حجم مایعات بدن به حد طبیعی و مناسبش بازگردد. بنابراین باید بعد از خون دادن بلافاصله آب یا مایعات دیگر بنوشیم. تا ۱۲ ساعت پس از اهدای خون باید از انجام حرکات ورزشی یا هر نوع فعالیت سنگین دیگر مانند دویدن، بلندکردن اشیای سنگین، بالارفتن از پله و... پرهیز کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار