مدیرکل دامپزشکی استان قم:

هیچ موردی از «تب کنگو» در قم گزارش نشده است/ راه اندازی کشتارگاه جدید

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: از سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کنگو را در سطح استان مشاهده نشده است.

کد مطلب: ۶۲۸۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از قم، مهدی رفیعی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بیماری مشترکی بین انسان و دام وجود دارد، اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا همان CCHF در صورت عدم درمان، انسان علائم بالینی شدیدی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشتارهایی که خارج از کشتارگاه به‌صورت غیربهداشتی و غیرمجاز انجام می‌شود یکی از مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کنگو است، عنوان کرد: افرادی که با کشتار دام سروکار دارند در معرض بیماری CCHF قرار دارند.

رفیعی تصریح کرد: آن چیزی که برای مصرف‌کننده مهم است و باید بداند این بوده که بعد از کشتار ویروس در گوشت می‌ماند ولی اگر گوشت 24 ساعت در فریزر بماند PH آن کاهش‌یافته و این کاهش PH سبب از بین رفتن ویروس می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه افراد باید حتماً در هنگام خرید گوشت به مهر دامپزشکی و معتبر بودن مغازه توجه داشته باشند.، عنوان کرد: در حال حاضر کشتارگاه‌های جاهد و پرتو مجهز به سیستم پیش سرد هستند و جای نگرانی انتقال این بیماری نیست اما کشتارگاه شهرداری این امکانات را ندارد.

وی بابیان اینکه گوشت قبل از مصرف باید 24 ساعت در فریزر بماند، خاطرنشان کرد: کبد و جگر گوسفند باید قبل از مصرف 48 ساعت در فریزر بماند تا انتقال ویروس انجام نشود. همچنین این ویروس با پخته شدن گوشت از بین می‌رود.

رفیعی با اشاره به اینکه دامپزشکی 2 هزار و 800 لیتر سم را برای از بین بردن این بیماری تهیه‌کرده است، بیان کرد: هزار و 200 لیتر از سم‌های تهیه‌شده با کمک شهرداری سم‌پاشی شده که هزینه سم کاملاً رایگان بوده است.

وی بابیان اینکه علائم این بیماری شبیه آنفولانزا است، عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون این بیماری را در سطح استان مشاهده نکرده‌ایم و امیدواریم با راه‌اندازی کشتارگاه جاهد و تعطیلی کشتارگاه شهرداری در سال آینده هم شاهد این بیماری در سطح استان نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار