دانشگاه بوعلی جزو رتبه‌های نخست سرعت علمی در کشور

رئیس دانشگاه بوعلی همدان با اشار به اینکه سرعت رشد علمی جمهوری اسلامی ایران به نسبت در دنیا در رتبه نخست است، گفت: در کشور نیزدانشگاه بوعلی در این زمینه در رتبه نخست قرار دارد.

کد مطلب: ۶۲۶۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا همدان، منصور غلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه به وضعیت اشتغال دانش آموخته های دانشگاه اشاره و عنوان کرد : گاهی دانشگاه ها به طور کلی متهم می شوند که دانش آموخته توانایی کار در محیط کار را ندارد که در این خصوص باید به سطح انگیزه دانش آموخته از تحصیل در دانشگاه تا چه اندازه بوده است، پرداخت.

وی با بیان اینکه دانش آموخته هایی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه بوعلی بلافاصله بعد از اتمام تحصیل در بخش خصوصی جزو کارآفرینان برتر هستند، افزود: در بحث فناوی اطلاعات، IT ، شرکت های دانش بنیان همین دانشجویان حضور یافتند.

غلامی با اشاره به اینکه در کشور بازار کار به دلایل مختلف کشش آن را ندارد که تمام فارغ التحصیلان را در خود جای دهد، تصریح کرد: این عدم حضور دانش آموخته در بازار کار ربطی به عدم توانایی او ندارد و از نظر بنده هر دانش آموخته ای در این شرایط بازار کار به کار دولتی وارد شده کمی ضعیف است چرا که جرات ورود به بازار خصوصی را نداشته و قانع به درآمد محدود بوده و از آن به عنوان نمونه و شاخص نمی توان یاد کرد .

وی با بیان اینکه دولت برای هر دانش آموخته در سطح کارشناسی ۵ میلیون تومان هزینه می کند، ابراز کرد: دولت بر اساس برنامه ششم توسعه باید مشخص کند چه اندازه ، در چه مقطع، برای چه شغل و برای چه منطقه ای چه اندازه نیروی انسانی نیاز دارد و آن را در راستای پذیرش دانشجو به دانشگاه سفارش دهد و هزینه آن را هم به دانشگاه پرداخت کند تا دانشگاه بر اساس فاکتورهایی گزینش را انجام دهد و به دانشجویان تضمین دهد تا آنها با انگیزه بیشتر تحصیل کنند و از سوی دیگر پولی که برای آنها هزینه می‌شود به هدف برسد.

وی با طرح این سوال که وقتی دولت به دانشگاه در خصوص پذیرش دانشجو سفارش نمی دهد چرا تا این حد برای دانشجو تحصیل رایگان ارائه دهد، عنوان کرد: باید بحث اشتغال دانش آموخته در این وضعیت را برهم بزنیم و طرح نو در این قضیه چیده شود و اگر در دولت برای دانشجو هزینه می شود که در واقع سرمایه گذاری است باید این سرمایه گذاری به نتیجه برسد و هدفمند باشد که به طور قطع افراد نیز از آن استقبال خواهند کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه در بحث نیروی انسانی در جامعه نیاز به تحول جدی در بحث آموزش است، اضافه کرد: اگر دولت در این بخش سرمایه گذاری می کند باید به نتیجه هم برسد.

وی با عنوان اینکه دانشگاه بوعلی با ۱۱ هزار دانشجو در حال تحصیل ، دارای 9 دانشکده در شهرستان همدان و 4 دانشکده در سایر شهرستان‌های اطراف است، افزود: ۸۰ گروه آموزشی داریم و در سال بیش از ۱۱۰ رشته گرایش دکتری و ۹۰ رشته گرایش ارشد وجود دارد.

غلامی با بیان اینکه سالیانه یک هزار و 500 دانشجو در این دانشگاه بوعلی پذیرش می‌شود، بیان داشت: در سال جاری این دانشگاه پذیرش دانشجو در دوره شبانه را حذف کرد .

وی میزان صندلی های خالی دانشگاه ها در کل کشور را یک میلیون و 250 هزار صندلی برآورد کرد و یادآور شد: امسال کمتر از 750 هزار نفر در کنکور ثبت نام کرده اند که حتی اگر همه این افراد نیز در دانشگاه تحصیل کنند باز هم 500 هزار صندلی خالی باقی می‌ماند .

رئیس دانشگاه بوعلی همدان اضافه کرد: وزارت علوم و دانشگاه ها در تلاش هستند که بحث دانشگاه های بزرگ را به سمت تحصیلات تکمیلی و پژوهشی حرکت دهند که بکی از بازوهای قدرتمند آنها مقطع دکتری است که دانشگاه بوعلی نیز به آن سمت حرکت خواهد کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های توانمند باید دانشجوی خارجی پذیرش کنند به تحصیل ۱۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه بوعلی اشاره و اظهار کرد: از این تعداد دانشجو 30 نفر در دوره کارشناسی و 70 نفر در حال تحصیل زبان فارسی هستند.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی رسماً مجوز مرکز آموزش زبان فارسی برای غیر فارس زبان ها را از وزارت علوم اخذ کرده است، افزود: انتظار جامعه دانشگاهی این است که اعتقاد و اعتماددولت به حرکت علمی در دانشگاه بیشتر شود که این نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی به کمبود بودجه دانشگاه بوعلی اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته هزینه و بودجه عمرانی دانشگاه بوعلی 17 میلیارد تومان بوده که تاکنون ریالی از آن دریافت نشده است .

رئیس دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه در دولت یازدهم گشایش نسبی در منطقه برای تهیه تجهیزات وجود داشته است، افزود: کشور ایران قرار بود که در سال 1400 رتبه اول منطقه از منظر رشد علمی داشته باشند که در سال 2016 به این مهم دست یافت .

وی با بیان اینکه در ارزیابی سال ۹۴ دانشگاه بوعلی همدان موفق به کسب رتبه هشتم در بین دانشگاه‌های جامع کشور شد، تصریح کرد: در برخی عرصه ها دانشگاه رتبه پنجم و هفتم را در کشور کسب کرده است.

غلامی با اشار به اینکه سرعت رشد علمی جمهوری اسلامی ایران به نسبت در دنیا در رتبه نخست است، تصریح کرد : سرعت علمی در ایران بالاتر از استاندارد سرعت مراکز علمی جهان است و در کشور هم دانشگاه بوعلی در این زمینه در رتبه نخست قرار دارد که آن را مدیون تحصیلات تکمیلی دانشجویان و اساتید برجسته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی از نظر مقالات پراستناد رتبه های بالای کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد : چهار نفر از اساتید دانشگاه بوعلی جزء اساتید یک درصد اساتید علمی تاثیرگذار در جهان هستند که در کشور تعداد آنها ۳۷ نفر است.

رئیس دانشگاه بوعلی همدان در پایان سخنان خود با تاکید بر ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت با بیان اینکه در سال۹۵ تعداد قراردادهای بین دانشگاه بوعلی با صنعت ۴ تا ۵ میلیارد است، یادآور شد: یکی از مشکلات صنعت و دانشگاه ما این است صنعت نیاز به دانشگاه ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار