رئیس دانشگاه بوعلی سینا:

رشته فلسفه اسلامی، سال آینده در میان لیست پذیرش دانشگاه بوعلی سینا قرار می گیرد

همدان (پانا) - رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات فجر دانشگاه بوعلی برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه بوعلی سینا، از ترویج علم به عنوان چیزی یاد کرد که تمام ارکان جامعه و به خصوص دانشگاه ها باید به دنبال آن باشند.

کد مطلب: ۹۲۹۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رشته فلسفه اسلامی، سال آینده در میان لیست پذیرش دانشگاه بوعلی سینا قرار می گیرد

یعقوب محمدی فرد با بیان این که تا کنون چندین همایش بوعلی سینا برگزار شده که محورهای اصلی این همایش فلسفه بوده، خاطرنشان کرد: ما امروز در همدان بنیاد ابن سینا را داریم، اسم دانشگاه همدان بوعلی سینا است و اسم دانشگاه علوم پزشکی نیز به تازگی به ابن سینا تغییر کرده است که این نشان دهنده پر رنگ بودن محوریت بوعلی سینا در همدان است.
او در جواب سؤالی که راجع به پذیرش رشته فلسفه در دانشگاه بوعلی سینا از او شد، گفت: علاوه بر این که برای تعریف این رشته در دانشگاه باید سرمایه گذاری های کلانی در مدارس و دبیرستان ها صورت گیرد به علت پر شدن ظرفیت دانشکده ادبیات، فضای کافی برای گسترش این دانشکده وجود ندارد اما امیدواریم که روی این رشته کار شود و مقدمات جذب نیروی آن انجام پذیرد تا بتوانیم این رشته را نیز در دانشگاه بوعلی سینا داشته باشیم.
محمدی فرد با بیان این که در سال های گذشته درصد پذیرش دانشجوهای خارجی در دانشگاه بوعلی سینا تقریبا صفر بوده است، افزود: اکنون تعداد دانشجوهای خارجی در این دانشگاه به بیش از دویست نفر رسیده است.
او در ادامه گفت: می توان دانشجوهای خارجی را به دو گروه تقسیم کرد، گروه اول دانشجوهایی هستند که بورسیه شده اند و گروه دوم دانشجوهایی هستند که شهریه می پردازند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان این که دانشجوهای خارجی مقیم در کشور و دانشگاه می توانند سفیران ما در سایر کشورها باشند، ادامه داد: این دانشجویان می توانند نقش به سزایی در معرفی دانشگاه به دیگر دانشجویان خارجی داشته باشند و آن ها را به تحصیل در کشور ایران تشویق و یا از ورود به دانشگاه های این کشور منصرف کنند.
او گفت: دانشجوهای خارجی از طریق وزارت خانه به دانشگاه معرفی می شوند و با توجه به این که برای این دانشجویان کنکور برگزار نمی کنیم اگر متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باشند مشکلی وجود ندارد اما اگر آن ها تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشند باید اساتید مربوطه آن ها را تأیید کنند و مواردی بوده که اساتید دانشجوی خارجی را به علت پایین بودن سطح علمی رد کرده اند.
محمدی فرد با بیان این که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به هر استاد دو دانشجو خارجی تعلق می گیرد، گفت: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی 450 نفر است که از این تعداد 60 نفر استاد تمام، 120 نفر استاد و تعدادی هم استادیار هستند که هر کدام با توجه به تجربه و سابقه کاریشان می توانند دانشجو خارجی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا بپذیرند.
در این نشست معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی نیز با بیان این که در دانشگاه بوعلی سینا سه مجوز به رشته فلسفه اختصاص داده شده، گفت: یکی از این رشته ها فلسفه هنر است که مقطع دکترای آن را در دانشگاه داشتیم و امسال موفق شدیم تا کارشناسی ارشد آن را نیز ارائه دهیم البته در گذشته یک بار پذیرش این رشته را داشتیم اما هنوز مجوز قطعی آن به دستمان نرسیده بود همچنین رشته دیگری از زیر مجموعه های گروه علوم تربیتی به اسم فلسفه تعلیم و تربیت نیز مدتی در دانشگاه پذیرش داشت اما به علت بازنشسته شدن تعدادی از همکاران این حوزه، اکنون این رشته در دانشگاه بوعلی سینا وجود ندارد.
حسن ساریخانی ادامه داد: مجوز رشته فلسفه اسلامی در مقطع ارشد متعلق به سال 78 است ولی از آن موقع تا کنون پذیرش در این رشته در دانشگاه بوعلی سینا انجام نشده است اما تمهیداتی صورت گرفته تا در سال آینده رشته فلسفه اسلامی در میان لیست پذیرش قرار گیرد.
او اظهار کرد: ظرفیت دانشگاه بوعلی سینا در پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حدود هزار و 800 نفر است که هیچگاه این ظرفیت را کامل پر نمی کند و چیزی حدود هزار و 200 دانشجو در این مقطع پذیرش می شوند.
ساریخانی با بیان این که یکی از موضوعاتی که امسال وزارت علوم در آن ورود پیدا کرده این است که افرادی که کارنامه آن ها منفی باشد بر اساس تصمیم سازمان سنجش قبول اعلام نمی شوند، گفت: در سال های گذشته مجموع نمره کارنامه دانشجویان برخی از دانشگاه ها منفی بوده است اما خوشبختانه تا به حال این مورد برای دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه بوعلی سینا اتفاق نیفتاده و همه دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه از افراد برتر همین دانشگاه یا سایر دانشگاه ها هستند.

نساء جانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار