مدیر مرکز حافظ شناسی خبر داد:

حافظ و اخلاق موضوع برنامه‌هاي علمی یاد روز لسان‌الغيب

مدیر مرکز حافظ شناسی با اشاره به همزمانی یادروز حافظ با ایام محرم، گفت: "حافظ و اخلاق" به‌عنوان موضوع علمی یادروز خواجه اهل راز، حافظ شیرازی در سال 96 انتخاب شده است.

کد مطلب: ۶۲۲۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانافارس؛کاووس حسن‌لی جمعه 22 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه روز بیستم مهرماه در تقویم ملی کشور، روز حافظ نامیده شده و هر سال به مناسبت این روز مراسمی در شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها برگزار می‌شود، گفت: یکی از مهمترین بخش‌های مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی و نشست ‌ های تخصصی است.

وی گفت: مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه ‌ های علمی یادروز حافظ اعلام می ‌ کند و از حافظ ‌ پژوهان و دوستداران حافظ می‌خواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل بخشی از این پژوهش، در مراسم علمی یادروز حافظ در شیراز ارائه می‌شود.

حسن‌لی گفت: بدیهی است که بسیاری از پژوهش هایی که در پیوند با موضوع علمی یادروز حافظ انجام می‌شود، به دلیل تنگناهای گوناگون امکان طرح و ارایه در مراسم علمی مرکز حافظ‌شناسی در شیراز را ندارند؛ اما این مرکز آمادگی دارد که چنین پژوهش هایی را حمایت کند و زمینه ی طرح آن‌ها را در بسترهای گوناگون فراهم کند.

او یادآور شد: تا کنون موضوعاتی نظیر عصر حافظ، تاثیرپذیری حافظ از منابع دیگر، تاثیرگذاری حافظ بر ادبیات پس از خود، تصحیحات دیوان حافظ، حافظ و قرآن، ترجمه‌های شعر حافظ، زیبایی شناسی شعر حافظ، حافظ و معنویت و مانند این‌ها در سال ‌ های گذشته به عنوان موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شده و با توجه به اینکه امسال نیز مراسم یادروز حافظ در ماه محرم برگزار می‌شود و یکی از پیام‌های بنیادی نهضت عاشورا اخلاق مداری و دعوت به اخلاق نیکوست، مرکز حافظ‌شناسی موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ در سال 1396 را «حافظ و اخلاق» در نظر گرفته است .

حسن‌لی یکی از دلایل رویکرد گسترده‌ی مردم به دیوان حافظ وجود بسیاری از پیام‌های ناب اخلاقی دانست و گفت: دعوت به نیک‌رفتاری، راست‌کرداری، خوش‌خلقی‌ و زلالی درون و نیز پرهیز از خودبینی و خودخواهی، و دوری از ریا، دروغ، عیب‌جویی و دیگرآزاری از سفارش‌های همیشگی حافظ شیرازی‌ست که در زیباترین زبان هنری بازتاب یافته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز که جامعه‌ی ما بیش از گذشته نیازمند اصلاح رفتار خویش است، دیوان حافظ می‌تواند یکی از سرچشمه‌های شیرین و کارامد چنین آموزه‌هایی باشد .

حسن‌لی افزود: مرکز حافظ‌شناسی همه‌ی فرهنگ وران، اندیشمندان و علاقه مندان را به درنگ در سروده‌های متعالی حافظ و بازشناسی و واکاوی مفاهیم اخلاقی آن فرامی‌خواند. و آمادگی خود را برای دریافت مقالات علمی اعلام می‌دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار