قاسمی در پاسخ به پانا مطرح کرد

انزوای بین المللی ایران پیش ازبرجام/برجام ایران رابه دو هدف اصلی رساند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر تعاملات ایران با مجموعه کشورهای جهان اعم از امریکای لاتین، آسیا و اروپا در نزدیک به 4 سال گذشته مشاهده شود و به لیست آمار کشورهایی که در سطوح متفاوت در این مدت به ایران سفر کرده و مذاکراتی داشته اند نگاه شود؛ تفاوت آنچه روی داده قابل درک است.

کد مطلب: ۶۱۸۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا، پیرامون رویکرد و اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی در دولت یازدهم نسبت به دوره پیشین گفت: آنچه که دولت فعلی دریافت کرد و به ارث برد یک اقتصاد ضعیف شده، مسکوت و بدون ارتباط خارجی و در یک تحریم کامل هوشمندانه بی نظیر در تاریخ جهان بود که توسط دولت امریکا و شرکایش از طریق شورای امنیت و خود امریکا بر ایران اعمال شده بود که وضعیت پیچیده ای را برای ایران رقم زده بود.

وی ادامه داد: بحث برجام و مذاکرات هسته ای که به خوبی و البته طولانی و دشوار به سرانجام رسید؛ توانست ایران را به دو هدف اصلی خود برساند که برداشتن قطعنامه های شورای امنیت و تحریم ها بود. اکنون حدود 1 سال و چند ماه از برداشتن تحریم ها می گذرد ولی هنوز به دلیل پیچیدگی تحریم ها و جاری ساختن آن در کشورهای مختلف، با نارسایی هایی به خصوص در حوزه بانکی و مالی روبرو هستیم که تلاشمان برای برطرف کردن آنها ادامه داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: اگر تعاملات ایران با مجموعه کشورهای جهان اعم از امریکای لاتین، آسیا و اروپا در نزدیک به 4 سال گذشته مشاهده شود و به لیست آمار کشورهایی که در سطوح متفاوت در این مدت به ایران سفر کرده و مذاکراتی داشته اند نگاه شود؛ تفاوت آنچه روی داده قابل درک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: گام های نخست و اولیه برداشه شده است. تحریم ها برداشته شده و اگر چه برخی مشکلات هنوز وجود دارد اما رایزنی ها و آمد و شد ها بین ایران و سایر کشورها در این راستا برقرار است و امیدواریم این روند بتواند منجر به قراردادهای عملی و همکاری های مشترک به ویژه در حوزه صادرات غیر نفتی ایران و توسعه اقتصاد ملی و تولید و آنچه امروز از آن به عنوان اقتصاد مقاوتی یاد می کنیم شود و بتوانیم در مجموع در یک پکیج مشخص این مجموعه را پیش ببریم. امیدواریم بتوانیم با استفاده از قدرت ملی و توجه به ظرفیت هایی که داریم وضعیت کشور را به بهبود بیشتری برسانیم.

وی تاکید کرد: فکر می کنم اعداد و ارقام و آنچه که تا حدی دیده شده است، گویای تحولات وضعیت 4 سال اخیر در مقایسه به دوران 4 ساله ماقبل خود باشد. اگرچه ما این را کافی نمی دانیم و انتظار و سطح توقع ما برای رسیدن به نقاط مطلوب اقتصادی و ارتقا جایگاه اقتصادی ایران بسیار بالا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار