رفتاردرست وآگاهانه باسالمندان موجب پیشگیری از افسردگی میان آنها می‌شود

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: رفتار درست و آگاهانه با سالمندان، باعث اعتمادبه‌نفس به آنها و پیشگیری از افسردگی میان آنها می‌شود.

کد مطلب: ۶۱۰۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا بوشهر به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ علیرضا یوسفی افزود: متأسفانه برخی از ما با سالمندان مانند کودکان رفتار و به آنها امرونهی می‌کنیم و فراموش می‌کنیم سالمند ناتوانی که با او طرف هستیم شأن و مرتبه خاص دارد، که در رفتار با آنها باید مراقب به خطر نیفتادن این شأن و مرتبه باشیم.
وی ضمن اشاره به اینکه رفتارهای درست و آگاهانه با سالمندان از افسردگی آنها پیشگیری می‌کند اضافه کرد: اگر یاد بگیریم که چطور با فرد سالمند خانواده رفتار کنیم، گلایه و نارضایتی در خانواده به وجود نمی‌آید و سالمند نیز در نهاد خانواده دچار احساس بی‌ارزش بودن نخواهد کرد.
کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه نیز ضمن برشمردن راه‌های رفتار مناسب با سالمندان عنوان داشت: همیشه به سالمندان پیشنهاد بدهید نه دستور، هیچ‌وقت آزادی عمل را از سالمندان نگیرید و فقط آنها را تشویق و ترغیب کنید تا برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای خود داشته باشند، دستور دادن و حکم صادر کردن برای سالمندان آنها را افسرده و ناامید می‌کند.
فاطمه زیارتی افزود: حس مفید بودن را به آنها انتقال دهید، زیرا دوره سالمندی هم مانند دوره‌های دیگر در زندگی خصوصیات و دغدغه‌های مربوط به خود را دارد، به‌طور خلاصه شاید بتوان تنها یک نکته مهم را در مورد رفتار با سالمندان عنوان کرد و آن این است که ما باید همواره در ذهن خود یادآوری کنیم که این سالمند (پدر- مادر یا هر عضو دیگر) به دلیل ضعف قوای جسمانی و آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها به‌شدت نگران و مضطرب است که مبادا سلامت او به خطر بیفتد.
وی ادامه داد: سالمندان به خاطر تغییر شرایط زندگی و کم مشغله شدن دچار کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شوند، بنابراین همواره در تلاش‌اند تا به خود و اطرافیان بگویند، هنوز هم مانند گذشته فردی مؤثر هستند، حالا اگر ما خودمان به فرد سالمند کمک کنیم که هنوز جایگاه قبلی یعنی مؤثر و مفید بودن را دارد، از اضطراب او نیز کم می‌شود.
این کارشناس روان افزود: اکثر سالمندان توانایی‌های خاصی دارند و اگر به آنها فرصت دهیم تا این توانایی‌ها را به نوجوانان، کودکان و افراد فامیل بیاموزند احساس مفید بودن آنها را افزایش داده‌ایم.
وی تصریح کرد: سالمند دنیایی از تجربه است، موی سفید حکایت از زندگی و فراگیری بسیاری از مکتب زمانه دارد و درس این مکتب بسیار گران و پرهزینه است، چه زیباست از تجربیات آنها بیاموزیم و در زندگی خود از آنها استفاده کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار