در نشست «با امریکای ترامپ چه کنیم»

تخت روانچی:آشفتگی در عرصه سیاست خارجی ترامپ کاملا مشهود است

معاون وزیر امور خارجه، ترجیح ایران را اجرای برجام دانست اما گفت: اگر طرف مقابل بخواهد طوری عمل کند که منافعی برای ما متصور نباشد، معادله به هم می خورد.

کد مطلب: ۶۰۴۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، مجید تخت روانچی روز سه شنبه در نشست «با آمریکای ترامپ چه کنیم»، افزود: علاقه مند نیستیم به آن سمت برویم ولی برنامه ریزی های خود را داریم و امیدواریم به این مرحله نرسیم. هیات نظارت به آن رسیدگی می کند که در اجرا چه وضعیتی خواهیم داشت و انتخاب ما چیست.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما هم در ملاقات های خصوصی و هم در بیان عمومی تاکید کردیم که ترجیح ما اجرای برجام است اما طبیعتا انتخاب خود را داریم.
تخت روانچی افزود: این طور نبوده که رویکرد دولت های مختلف آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران سینوسی باشد. طبیعتا سیاست های روسای جمهوری با یکدیگر متفاوت است اما تفاوت 180 درجه ای ندارد.
وی اضافه کرد: قطعا ترجیح ما در مورد برجام این است که برجام ادامه پیدا کند، ما به تعهدات خود عمل کردیم و گزارشات مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است اما طرف مقابل، حداقل آمریکایی ها و برخی از اروپایی ها همانطور که آقای دکتر ظریف گفتند، خست به خرج دادند و آن طور که باید تعهدات خود را اجرا نکردند.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: تعریف نقض برجام مشخص است، اگر این نقض فاحش باشد، نشان می دهد که مسیر چه باید باشد و در برجام هم دیده شده است. اگر نقض نباشد و بخواهد برجام اجرا شود، چیزی به نام اجرای سختگیرانه نداریم.
تخت روانچی اضافه کرد: تنها صفتی که در متن برجام آمده است، اجرای موفقیت آمیز برجام است و اگر اجرای موفقیت آمیز را نداشته باشیم در واقع اجرا غیر موفقیت آمیز است که به سمت نقض برجام می رود.
وی تصریح کرد: اگر ما از منافع برجام منتفع نشویم، معادله بهم می خورد و اگر به آن سمت برویم انتخاب های مختلفی داریم. هیات نظارت به آن رسیدگی می کند که در اجرا چه وضعیتی خواهیم داشت و انتخاب ما چیست.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما هم در ملاقات های خصوصی و هم در بیان عمومی تاکید کردیم که ترجیح ما اجرای برجام است اما اگر طرف مقابل بخواهد طوری عمل کند که منافعی برای ما متصور نباشد طبیعتا انتخاب خود را داریم. علاقه مند نیستیم به آن سمت برویم ولی برنامه ریزی های خود را داریم و امیدواریم به این مرحله نرسیم.
تخت روانچی تصریح کرد: اروپایی ها هم در بیانات عمومی و مواضع رسمی و هم در ملاقات ها بر اجرای دقیق و موفقیت آمیز برجام تاکید دارند حتی بعد از ملاقات با مقامات آمریکایی مواضع خود را تکرار کردند. در آینده نزدیک هم مشخص می شود موضع آمریکا چه خواهد بود.

تخت روانچی درباره دستور جدید رییس جمهوری آمریکا و منع ورود شهروندان 6 کشور اسلامی به آمریکا نیز گفت: این دستور از دید ما کاملا مردود است و پایه های آن سست است. کشورهایی که شهروندان آن در عملیات تروریستی در آمریکا مشارکت داشته اند در لیست نیستند.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: از بعد حقوقی اصل کار قابل اعتنا نیست ولی اینکه چرا اسم ما در لیست است و اسم کشور دیگر نیست به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان دلایل سیاسی را در آن غیر دخیل دانست.
تخت روانچی اضافه کرد: دستور اجرایی صادر شده اشاره می کند به اینکه دولت عراق در مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری کرده است و اسم آن از لیست بیرون آمده است. طبیعی است ایران با آمریکا همکاری نداشته و نخواهد داشت و مقایسه دو کشور مقایسه دقیقی نیست.
وی در پاسخ به این که اقدام متقابل ما در خصوص دستور جدید چه خواهد بود، گفت: بعد از صدور دستور رییس جمهوری آمریکا بیانیه ای دادیم و اعلام کردیم که اقدام متقابل می کنیم. تصمیمی که گرفته شده هنوز جاری است، یک استثنا در این زمینه وجود داشت، به دلیل توقفی که در آن دستور ایجاد شد به دلایل ورزشی و در مورد تیم کشتی آمریکا اجازه ورود داده شد.
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: نیازی به تصمیم جدید نیست و تصمیم قبلی پابرجاست.
تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خبر برخورد قایق های ایرانی با ناو آمریکایی نیز گفت: در این خصوص باید مسئولین نظامی اظهار نظر کنند که این اتفاق افتاده است یا خیر ولی باید تاکید کنم که نیروهای مسلح ما در آب های اطراف کشور فعالیت می کنند و از آن سوی دنیا نیامده اند.
وی تصریح کرد: به عنوان یک اصل نیروهای مسلح ما باید آمادگی کامل داشته باشند، هم چنان که دارند.
معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اتفاقی که در 50 روز اخیر در انتخابات امریکا افتاد تحولی عمده ای بود که کسی انتظار آن را نداشت. این مساله در سیاست داخلی و خارجی آمریکا همچنان ادامه دارد؛ البته هنوز برای قضاوت زود است.
تخت روانچی افزود: هنوز 50 روز از ریاست جمهوری ترامپ گذشته و معمولا عملکرد روسای جمهوری را در 100 روز ارزیابی می کنند و نمی توان گفت جهت گیری سیاست داخلی و خارجی ترامپ چگونه می تواند باشد.
وی تاکید کرد: نکته دوم این است که شخص رییس جمهوری آمریکا تجربه کار سیاسی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی نداشته است و این هم باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: چیزی که مشخص است، آشفتگی است که در سیاست داخلی و خارجی آمریکا مشاهده می شود. علامت های ضد و نقیضی مشاهده می کنیم که فرمان اجرایی برای هفت کشور، از جمله این مواضع است که با چالش مواجه شد.
تخت روانچی یادآور شد: فرمان جدیدی که دیشب برای 6 کشور صادر شد، توسط برخی اعضای کنگره و جامعه مدنی آمریکا به چالش کشیده شد. یا تعبیر تروریسم افراطی اسلامی که استفاده می کند حتی در کابینه امنیتی وی تاکید دارند چنین واژه هایی درست نیست.
وی با اشاره به شعارهای که ترامپ در دوره انتخابات در خصوص مسائل مختلف همچون ناتو، چین، روسیه یا در مورد جابجایی سفارت آمریکا در فلسطین، علامت های ضد و نقیضی مشاهده می شود، ممکن است کسی بگوید این ها کاملا هدایت شده است. به نظر نمی رسد این قدر به دقت تنظیم شده باشد و این علامت های ضد و نقیض کاملا حساب شده باشد بلکه اینها حکایت از آشفتگی دارد که در عرصه سیاست خارجی کاملا مشهود است.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: حتی قبل از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا دنیا به این نتیجه رسیده بود که بالاخره جامعه جهانی نمی تواند توسط یک کشور هر چقدر قدرتمند، هدایت شود و این امر، خود را در دوره اوباما هم نشان داده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار