فرماندار تبریز در گفتگوی تفصیلی با پانا:

لزوم مدیریت در امور تربیتی جایگزین کردن روش های ایجابی به جای سلبی است

فرماندار تبریز اظهار داشت: برای اصلاح روش ها در امور تربیتی و پرورشی لازم است روش های ایجابی را جایگزین روش های سلبی کنیم.

کد مطلب: ۶۰۲۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، نهاد «امور تربیتی» به منظور گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش كشور شروع به کار كرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس كردند تا دانش آموزان و جوانان را به ارزشهای اسلامی تشویق كنند.

جلسه امور تربیتی به منظور بزرگداشت هفته امور تربیتی و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه با حضور فرماندار تبریز در خسروشاه برگزار شد و در این میان مصاحبه خبرنگار پانا با فرماندار تبریز ترتیب داده شد .

رحیم شهرتی فر ضمن مهم شمردن امر مهم تربیت تاکید کرد تربیت شخصیت های مستقل و ایجاد مثبت اندیشی در بین جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است .

در ادامه خواهیم خواند :

پانا : امروز روز گرامیداشت هفته امور تربیتی بود ، به نظر جناب عالی تربیت قشر دانش آموز در جامعه از چه اهمیتی برخوردار است ؟

در کل کشورهای توسعه یافته و در کشور ما مبانی اعتقادی و همچنین آموزش و پرورش توجه به پرورش و تربیت قشر جوان بیشتر از آموزش است و تربیت ، شخصیت بخشی ، ایجاد مثبت اندیشی برای شکل یافتن صحیح در اخلاق و رفتار جوانان است ، هدف اصلی در مسائل پرورشی و تربیتی ایجاد یک شخصیت مستقل در قشر جوان و نوجوان جامعه میباشد .

پانا: آیا دولت برنامه خاصی برای بالابردین سطح تربیت وپرورش دانش آموزان در دستور کار خود دارد ؟

از جمله وعده های دولت تدبیر و امید تهیه و ابلاغ منشور حقوق شهروندی بود که ریاست جمهور ، وزرا و محققان این عرصه بعد مطالعات و تلاش های بسیار موفق به ابلاغ این دستورالعمل شدند و این نشان دهنده این است که وقتی صحبت از ایجاد یک شخصیت مستقل میکنم این کار ها در قبال احترام و رعایت کرامت و حقوق انسانی میباشد و پیشنهاد شخص بنده این است که مربیان پرورشی در کلاس های درسی این منشور حقوق شهروندی را به طور مفصل با دانش آموزان در میان بگذارند که باعث آشنایی قشر دانش آموز با عملکرد دولت و با حقوق خود در جامعه خواهد شد .

پانا : در مورد منشور حقوق شهروندی صحبت کردید ، خواهشا توضیحاتی در این مورد بدهید ؟

دولت دکتر روحانی در زمان شروع تبلغات ریاست جمهوری از جمله بحث های اساسی این بود که هر ایرانی که فرزند این آب و خاک میباشد از حقوق قانونی و شهروندی برخوردار است و تمامی دستگاه های مربوطه ملزم به احترام به حقوق شهروندی هر انسان میباشند.

پانا : امور تربیتی و پرورشی چگونه میتوانند موجب رفع شکاف طبقاتی بین نسل های امروزی و گذشته باشند ؟

البته معروف است که نباید توقع داشته باشیم که نسل بعدی همانند ما فکر کند و همانند ما مسائل را تجزیه و تحلیل کند و اقتضای زمان ایجاب میکند که وقتی سوال های جدید مطرح است باید جواب های مدرن و امروزی برای جوان مطرح شود پس نیاز های بروز در این جوانان به وجود آمده و اگر این شکاف رخ دهد مشکل از نسل قبل است نه نسل جدید امور تربیتی میتواند برای دستیابی به جامعه توسعه یافته و توجه به پیشرفت اجتناب ناپذیر تکنولوژی دولت، آموزش و پرورش را در این حوزه یاری کند .

پانا : نزدیک شدیم به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، به نظر شما آیا میتوان بین الگوی تربیتی حضرت زهرا (س) و زندگی جوامع امروزی رابطه ای برقرار کرد ؟

جامعه ما بسیار سعادت مند هست که الگوهای بی بدیلی چون ائمه اطهار داریم که هم سیره و هم روش های زندگی این بزرگواران مانند چراغ راهیست اگر مربیان پرورشی این موضوع را با دانش آموزان مطرح کنند و نوجوانان مشتاقانه دنبال مطالعه زندگی و روش های پرورشی حضرت زهرا (س) و همچنین ائمه اطهار بروند حتما میشود الگو های رفتاری ، تربیتی و پرورشی این بزرگواران را در زندگی امروزه پیاده کرد .

پانا : اصلی ترین معضل در جامعه امروزی ما فساد های جنسی ، کاهش سن اعتیاد و مشکلات عقیده ای در بین جوانان و نوجوانان است ، آیا دولت و نظام آموزش و پرورش برای جلو گیری و کاهش این مشکلات تمهیداتی اندیشه است یا نه ؟

در اصل این مورد کار کارشناسی و مو شکافانه ای میخواهد که باید توسط جامعه شناسان و متخصصان انجام شود اما به نظر بنده بیشتر از آنکه روش های سلبی مورد نیاز باشد روش های سلبی لازم است یعنی ما اگر موفق شویم شخصیت دانش آموزان را به شخصیت مستقل تبدیل کنیم و در کنار این مسئله با بالابردین سطح آگاهی و درک دانش آموزان میتواند تاثیرات به سزایی بر جلوگیری از موضلات فساد و اعتیاد بگذارد .

گفت و گو از: امیررضا لوحی خسروشاهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار