مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی:

ایجاد پویایی در مدارس باعث کاهش هزینه های آسیب های اجتماعی می شود

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: ایجاد پویایی در مدارس باعث کاهش هزینه های گزاف مقابله با آسیب های اجتماعی و درمان می شود.

کد مطلب: ۵۹۵۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حسین بابویی در مراسم افتتاحیه خانه ژیمناستیک ورزشگاه شهید فراهانی که در منطقه 15 امروز چهارشنبه 20 بهمن ماه برگزار شد اظهار داشت: رویکرد و سیاست وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و سلامت و دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی این است که تمام همت خود را برای ایجاد فضایی پرنشاط و شاداب در مدارس و افزایش آن به کار ببندد.

وی افزود: به تجربه ثابت شده است که رویدادهای تربیتی و آموزشی در مدارس اتفاق می افتد و به نوعی مدارس کانون تربیت علمی و اخلاقی در محلات هستند. بنابراین ما باید زمینه جذابیت مدارس را افزایش دهیم تا دانش آموزان با رغبت بیشتری در مدرسه حاضر شوند .

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: باتوجه به فضای زندگی امروز که به طور کلی آپارتمان نشینی است دانش آموزان ما کم تحرک هستند و ما دچار کمبود فضاهای آموزشی و ورزشی در بیرون از محلات هستیم و تنها مراکزی که می توانند این بار را به دوش بکشند مدارس هستند.

زمینه اهداف آموزشی و تربیتی را فراهم کنیم

وی ادامه داد: اگر دانش آموزان، معلمان و اولیا با اشتیاق بیشتری در مدارس حاضر شوند زمینه اهداف آموزشی و تربیتی فراهم می شود. هرچقدر امکانات ، فضا و نرم افزار وجود داشته باشد تا جذابیتی برای دانش آموز، معلم فراهم نشود نمی توانیم به اهداف آموزشی و تربیتی دست یابیم .

بابویی ادامه داد: بر اساس سیاست وزیر آموزش و پرورش به دنبال تفویض اختیار از ستاد به استان، منطقه، مدرسه و معلمان هستیم تا با این نگاه کار درست در درون مدرسه شکل گیرد.

تربیت بدنی سلامت جسمانی دانش آموزان را ارتقا می دهد

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین و سیاست های وزیر آموزش و پرورش درس تربیت بدنی 2 ساعت است و با امکان بی بدیل 33 هزار معلم باسواد و بالیاقیت درس تربیت بدنی امکانات خوب و کتاب راهنما باید سعی کنیم درس تربیت بدنی در جایگاه خود قرار گیرد زیرا درس تربیت بدنی باعث تحرک و پویایی دانش آموزان می شود و مسائل اجتماعی و سلامت جسمانی دانش آموزان را ارتقا می دهد.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: همانطور که میدانید2 ساعت درس تربیت بدنی برای ایجاد تحرک و پویایی در دانش آموزان کم است بنابراین فعالیت های مکمل فوق برنامه ای را برای ارتقا جذابیت مدرسه و تحرک و پویایی بیشتر دانش آموزان طرح هایی نظیر المپیاد ورزشی درون مدرسه ای را طراحی و اجرا کردیم که سال گذشته حدود 4 میلیون و 900 هزار نفر دانش آموز در این فعالیت شرکت کردند و با محوریت دانش آموز و مدرسه و با اقتضائات مدرسه برگزار شد.

وی اضافه کرد: طرح دیگر حیاط پویا بود که با خطوط ورزشی زیبا در حیاط ، راهروهای مدرسه اجرا شد علاوه بر ایجاد جذابیت بصری دانش آموزان را وادار می کند که بدون استفاده از مربی و وسایل و امکانات خاص به تحرک و پویایی بپردازند که این طرح در 25 هزار مدرسه اجرا شده و توسعه این کار در دستور کار است.

بابویی ادامه داد: علاوه بر این کانون های درون مدرسه ای و کانونهای برون مدرسه ای از جمله دیگر طرح هاست که معلمان تربیت بدنی در برنامه هایی نظیر ساعات درس تربیت بدنی، حیاط پویا، المپیاد ورزشی درون مدرسه ای و نرمش صبحگاهی دانش آموزانی که استعداد ویژه ورزشی دارند را شناسایی می کنند و به کانون های درون مدرسه ای معرفی می کنند تا دانش آموزان به صورت حرفه ای تر به ورزش و تحرک و پویایی بپردازند که این طرح علاوه بر افزایش شادابی و پویایی زمینه شناسایی استعدادهای ورزشی که وظیفه آموزش و پرورش است را فراهم می کند تا آینده سازان مملکت را بسازد در نهایت دانش آموزان با استعداد به کانون های ورزشی بیرون مدرسه ای که سالهای گذشته نیز وجود داشت ارجاع می شوند که کمک می کند آینده ورزشی کشور تامین شود و علاوه بر این منجر به بهبود فعالیتهای اجتماعی، ارتباط با همسالان، قانون پذیری و ... در دانش آموزان می شود و شاخص سلامت و پویایی دانش آموزان را افزایش می دهد.

ارتقاء شاخص اجتماعی و سلامت، هزینه گزاف مقابله با آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید برخی از رشته های ورزشی خواستگاهشان در آموزش و پرورش و یا حتی پیش از دوران دبستان است و نمی توان آن را از دانشگاه شروع کرد که نمونه بارز آن رشته ژیمناستیک است و باید برای رشد این رشته زمینه های لازم فراهم شود. البته نباید از این نکته غافل شد که درست است وظیفه تربیت دانش آموزان به عهده آموزش و پرورش است اما دستگاه ها و سایر نهادهای دیگر بنا به سفارش مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر بزرگان باید در تعلیم و تربیت کمک کنند زیرا این وظیفه خطیر تنها از عهده آموزش و پرورش برنمی آید و باید یک عزم ملی در این زمینه ایجاد شود تا همه نیازهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان را فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار