مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا:

"گروه هاي یادآوران" امر به معروف ونهی از منکر را در مدارس اجرا می کنند

مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت : دانش آموزان عضو گروه های یادآوران قرار است با مهربانی و عطوفت بحث امر به معروف و نهی از منکر را در مدارس اجرا کنند و یادآوران به نوعی الگوی عملی برای امر به معروف و نهی از منکر هستند .

کد مطلب: ۵۹۴۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا مسیب زاده در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش اظهار داشت : امربه معروف و نهی از منکر یکی از فریضه های واجب دینی است و به نوعی می توان گفت اساس دین که درواقع باعث انجام سایر وظایف دینی می شود .


وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در راستای برنامه های مختلفی که برای دانش آموزان برنامه ریزی می کند و همه فعالیتهای آن معروف است و هیچ فعالیت غیر معروفی در آموزش و پرورش نداریم و همه فعالیت ها نظیر کسب علم و دانش ، برنامه های اجتماعی و هر آنچه که در حوزه آموزش و پرورش اتفاق می افتد در حوزه معروف است .اما وظایف خاصی هم به عنوان متولی ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی منکر بین نسل آینده مسئولیت هایی به لحاظ حقوقی بر دوش ما است و باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم .


مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت : حوزه امر به معروف و نهی از منکر حدود 5 ماه است که به اداره کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش محول شده است که از جمله وظایف معاونت پرورشی و فرهنگی است در گذشته این مسئولیت بر عهده مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی بود .


وی خاطر نشان کرد: در دور جدید فعالیت های امر به معروف و نهی از منکر یک برنامه منسجم را پی گیری می کند و از سطح محتوای آموزشی تا مدرسه با عنایت به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یک فضای جدیدی را آغاز کرده ایم با دو رویکرد که یکی از آن رویکرد ها اندیشه محوری است در زمینه آموزش و ایجاد زمینه مناسب برای محتوای مورد نظر امر به معروف و نهی از منکر و هم به لحاظ ساختاری و اجرایی فعالیت هایی را تعریف کنیم که نماد و بروز خارجی داشته باشد .


مسیب زاده خاطر نشان کرد: از این جهت در زمینه تعیین محتوا از حوزه های علمیه و دانشگاه استفاده کرده ایم و تشکیل اتاق فکر داده ایم و مهمترین بحثی که در این جلسات مطرح شد این است که ما باید اول از همه موضوع را بشناسیم و شرایط را درکشور و به خصوص در آموزش و پرورش ببینیم چه چیزهایی را بیش از پیش باید توجه کنیم برای شروع 2 الی 3 کار ویژه ای را 32 هزار هیات مذهبی در کل کشور داریم و حدود 25 هزار مدرسه با شرایط خاص داریم که تعدادی از مدارس ما ابتدایی هستند که برخی از این موارد انتزاعی برای سنین بالاتر است اما امر به معروف و نهی از منکر در دوره ابتدایی به هیچ وجه عنوان حالت ظاهری و گفتمان سازی ندارد و باید در این مدارس به صورت افعالی باشد و هرکس عمل کند.


وی خاطر نشان کرد: بهترین برنامه برای امر به معروف و نهی از منکر خود ما هستیم یعنی خود ما به عنوان یک مسلمان و کسی که اعتقاد به فریضه واجب ضروری داریم خود ما درست رعایت کنیم 100 درصد رفتار ما معلمان برای دانش آموزان الگو است از جهت دارد .


مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت : از این جهت 34 هزار هیئت مذهبی که در سطح مدارس داریم بسیار تعیین کننده است و دستور العمل خود را برای این هیئت ها فرستاده ایم دانش آموزان را به صورت ویژه آموزش می دهیم در انجمن های اولیاء و مربیان و همه این ها خواسته های ما است اما اینکه چقدر تحقق پیدا کرده است باید در آینده نتیجه آن را مشاهده کنیم .


وی خاطر نشان کرد : کار های فرهنگی و اعتقادی به زودی جواب نمی دهد و باید به صورت ریشه ای برخورد کنیم و ثمر آن نیز بر اساس خواست خداوند است از این جهت مرحله ورود به هیئت های مذهبی برنامه احلی من العسل است زیرا قیام عاشورا برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است 3 سال این برنامه در حال اجرا است که امسال بال رویکرد امر به معروف و نهی از منکر اجرا شد .


مسیب زاده تصریح کرد: گفتمان های مذهبی ویژه ما در مدارس هم در انجمن اولیاء و مربیان برای اولیاء هم برای دانش آموزان سفارش موکد شده است که این کار را انجام بدهند .


وی یادآورشد : امروز خوشحالم که از قانون بیشتر مطلع شدم و آموزش هایی است که در این طیف برگزار می شود و از همین جا اعلام می کنیم که از امروز زمینه آموزش همکارانمان را در این امر بسیار ارزشمند فراهم کنیم زیرا در این زمینه کاری نکرده بودیم تا امروز البته استانها و مناطق به سهم خود فعالیتهایی داشته اند اما به طور متمرکز و تشکیلاتی کاری در این زمینه صورت نگرفته بود .


مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت : در کنار این گفتمان سازی بحث امام شناسی است که تمام زندگی ائمه اطهار (ع) است زیرا وجود این بزرگوران الگوی عملی این اتفاق مبارک است که زندگی این بزرگوران را به قدر فهم و فراخور حال دانش آموزان در مقاطع مختلف مطرح کرده ایم بیش از 2 میلیون کتاب در این زمینه بین مدارس کشور توزیع شده و مطلع هستید که این کتاب ها را دانش آموزان خریداری می کنند و این نیست که رایگان توزیع شده باشد ، کتاب هایی که ما اعلام می کنیم تنها جنبه خواندن ندارد ممکن است ما کتاب را در نمایشگاهی می ببینم و خریداری کنیم و هر زمان که فرصت کردیم مطالعه کنیم و کتاب هایی که ما اعلام می کنیم یا در جشنواره و مسابقه ای شرکت می کنند و این طور نیست که کتاب را رها کند .


وی ادامه داد : این مجموعه فعالیت هایی است که در این عرصه انجام می دهیم و معتقدیم ازهم کار های زیادی داریم که باید در این زمینه انجام دهیم .


مسیب زاده افزود: دانش آموزان عضو گروه های یادآوران قرار است با مهربانی و عطوفت بحث امر به معروف و نهی از منکر را در مدارس اجرا کنند و یادآوران به نوعی الگوی عملی برای امر به معروف و نهی از منکر هستند و ابتدا باید خود سازی کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار