مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس:

کتابخانه‌های عمومی شیراز مکان یابی علمی می شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، از انجام پروژه‌ای تحقیقاتی در زمینه مکان یابی علمی کتابخانه‌های عمومی شیراز به منظور تعیین علمی مکان کتابخانه‌های این شهر خبر داد.

کد مطلب: ۵۶۵۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، سعیده ابراهیمی در خصوص این پروژه اظهار داشت: در این پروژه سیستم جایابی علمی کتابخانه‌های عمومی شیراز مورد بررسی قرار گرفته و با بهره‌گیری از سیستم GIS و استفاده از معیارهای آن مؤلفه‌هایی مانند دسترسی، مسافت، توزیع جمعیت، همجواری با مراکز پرتجمع، سکوت، امنیت. توانایی گسترش‌های آتی و ... ارزیابی می شود.

وی افزود: در این پژوهش با درنظر گرفتن استانداردها مدلی برای احداث کتابخانه‌های جدید ارائه خواهد شد که بهترین نقاط برای ایجاد کتابخانه خواهد بود.

ابراهیمی در ادامه درخصوص سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS ) عنوان کرد: GIS یک سیستم رایانه‌ای است که امکان دسترسی و کاربری همزمان چند موضوع را به دست می‌دهد. به گفته وی این سیستم می‌تواند با روی هم انداختن نقشه‌هایی با موضوع‌های مختلف از یک منطقه امکان بررسی همه‌جانبه آن منطقه را موجب سازد.

وی GIS را ابزاری برای ارتقای کیفیت تصمیم گیری دانست و گفت: امروزه به دلیل رشد روزافزون جمعیت شهرها و کمبود فضای مناسب برای فعالیت‌ها و امکانات مورد نیاز، تعیین مکان بهینه کاربری‌های شهری با توجه به متغیرهای مختلف در امر برنامه ریزی شهری، با استفاده از این روش امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس همچنین هدف از این پژوهش را اهمیت بررسی جایابی علمی کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی از جمله مراکزی هستند که وظیفه آن‌ها ارائه خدمت به تمامی افراد جامعه در هر سن و با هر میزان سواد است. از این رو باید سعی شود که کتابخانه‌های عمومی باتوجه به تراکم جمعیت و در نهایت تعادل و توازن برای استفاده آسان تمامی شهروندان در سطح شهر مکان یابی شوند.

ابراهیمی یادآورشد: بنابر اهمیت کتابخانه‌ها در جامعه، تلاش ما بر این است که در این پژوهش مکان کتابخانه‌های شیراز را به صورت مدلی ارائه کنیم تا در آینده شاخص‌های مختلف در تعیین محل کتابخانه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در تلاشیم تا یافته‌های پژوهش به زودی مشخص شود، عنوان کرد: مشخص شدن یافته‌های این پژوهش و به کارگیری آن در ساخت کتابخانه‌های جدید شیراز، نقش بسزایی در پویایی کتابخانه‌ها و اقبال عمومی در آینده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار