فرهنگ سازي و نهادينه كردن مفاهيم اقتصاد مقاومتي

مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت : ما در گفتمان سازي از كلمات و مفاهيم استفاده مي كنيم تا بتوانيم روح كلي حاكم بر گفتگوي خودمان را به مخاطبين خود منتقل كنيم .

کد مطلب: ۵۴۷۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، عليرضا كمرئي دربرنامه حرف حساب شبكه يك سيما به تشريح اقتصاد مقاومتي در آموزش و پرورش شهر تهران گفت :آموزش در جامعه امروز فرايندهاي تعليم و تربيت را دنبال مي كند. روند جامعه پذير ساختن و اجتماعي كردن دانش آموزان را آشنايي دانش آموزان با هنجارهاي اجتماعي با قواعد ريز رفتاري با الگو ها و نهايتا برخورداري از يك سبك زندگي سالم منوط به اين است كه ميزان جامعه پذيري در مورد آنها دقيق و درست اتفاق بيفتد و آنها در فرايند اجتماعي شدن فرصت پيداكنند تا به خوبي هنجارهاي اجتماعي را ياد بگيرند و به كار بندند.

وي اظهارداشت : نه تنها آموزش و پرورش بلكه ساير نهادهاي رسمي و غير رسمي تعليم و تربيت از دوستان ،صداسيما و كتاب هاي درسي و ساير رسانه ها مي توانند در فرايند جامعه پذير شدن دانش آموزان نقش داشته باشند .

وي عنوان كرد :در موضوع يادگيري مفاهيم و مضامين اقتصادي هم ،آموزش و پرورش به اشكال مختلف بر روي دانش آموزان تاثير مي گذارد، درون برنامه درسي ملي بيش از 600 مفهوم اقتصادي وجود دارد و با موضوع اقتصاد مقاومتي و آنچه انتظار جامعه است رادر وجود آنها مي توان مشاهده كرد.

كمرئي افزود: مفاهيمي مشابه پس انداز، صرفه جويي، مصرف صحيح، تقديس فرهنگ كار و احترام به آن، كسب در آمد حلال ،آشنايي با سبك زندگي، استفاده از كالاهاي مناسب داخلي هم از مضاميني است كه در داخل كتاب هاي درسي و جريان يادگيري دانش آموزان اتفاق مي افتد و در طول 12 سال اين فرصت پيدا مي شود كه معلمان روي مفاهيم كتاب هاي درسي متمركز شوند.

وي ادامه داد: همايش ها و برنامه هايي كه ناظر به فرهنگ سازي و نهادينه سازي رفتار ها هست ، فرصتي براي كسب آن توسط دانش آموزان مي باشد .

كمريي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه آموزش و پرورش مخاطب اقتصاد مقاومتي است؟ گفت : آموزش و پرورش از يك طرف يك دستگاه و از طرف ديگر يك نهاد دولتي است . بنابراين هر آنچه در دستگاه هاي دولتي مي تواند موضوع گفتمان اقتصاد مقاومتي لحاظ شود آموزش و پرورش هم از آن برخورداراست .

وي تصريح كرد : در اهداف قرارگاه مركزي مربوط به اقتصاد مقاومتي ،آنچه به عنوان وظيفه براي آموزش و پرورش شناخته شده اين است كه آموزش و پرورش به عنوان يك نهاد همكار در كنار نهاد مسئول كه صدا سيما مي باشد و در كنار ساير نهادها نظير سازمان تبليغات اسلامي ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و.. بايد موضوع گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي را دنبال كند.اين همان نكته اي است كه ناظر به فرهنگ سازي و نهادينه كردن مفاهيم اقتصاد مقاومتي است .

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه منظوراز گفتمان سازي به زبان ساده چيست ؟ گفت: گفتگو ابزار گفتمان سازي است . ما در گفتمان سازي از كلمات و مفاهيم استفاده مي كنيم تا بتوانيم روح كلي حاكم بر گفتگوي خودمان را به مخاطبين خود منتقل كنيم . وقتي مي گوييم مفاهيم اقتصادي بايد به گفتمان تبديل شود يعني در عادت و باور رايج مردم تبلور پيدا كند و در شيوه زندگي آنها خود را نشان دهد و بدون اينكه افراد جامعه بخواهند ،آن گفتمان بر شخصيت وجود و نوع رفتار و وزندگي مردم مسلط شود .

وي در پاسخ به اين سوال كه ارتباط بين والدين با مدرسه چگونه شكل مي گيرد گفت: در اقتصاد مقاومتي مخاطب ما عامه مردم مي باشند و به همين دليل دانش آموز و معلم و خانواده بايد در گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي به هم پيوند بخورند ، يعني همسويي خانواده ومدرسه در جريان تربيت دانش آموز بايد ديده شود .

مدير كل آموزش و پرورش تهران افزود: آموزش و پرورش شهر تهران موضوع گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي را دستور كار خود قرارداده است ومديران مناطق و عواملي كه در فضا سازي و جريان سازي گفتمان اقتصادمقاومتي مي توانند نقش داشته باشندتوجيه شده اند.

وي ادامه داد: البته با توجه تاكيدات مقام معظم رهبري مدظللهالعالي و ضرورت هايي كه در جامع حس كرديم ، موضوع گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي را دنبال مي كنيم.

كمرئي اظهار داشت: همچنين در برنامه هاي آتي آموزش و پرورش كه از پايان آبان ماه در شهر تهران به مديران مناطق ابلاغ خواهد شد ، مدارس ، گروه هاي آموزشي ، معلمين و اوليا نگاهي هماهنگ و همسو به برنامه هاي جريان سازي اقتصاد مقاومتي پيدا خواهد كرد .

كمرئي گفت: همچنين 5 برنامه مرتبط با موضوع اقتصادي براي همه واحدهاي آموزشي در قالب نقاشي ،انيميشن ، تئاتر، نمايش خلاق، انشا با موضوعات گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي درنظر گرفته شده است.

وي درپايان گفت : با پر شدن فضاي جامعه وتوجيه دانش آموزان و همسويي خانواده ها اميدواريم بتوانيم اين رفتارها را دردانش آموزان بهينه كنيم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار