گفت و گو با بازیگران «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» ۴/بهار راد:

تماشاچی خون جاری در رگ های تئاتر است

بهار راد، بازیگر نمایش «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» که از 20 تیر ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، گفت: تماشاچی خون جاری در رگ های تئاتر است.

کد مطلب: ۵۲۱۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی، همچنان بر روی صحنۀ تالار وحدت پا برجاست و هر شب مخاطب زیادی را برای دیدن این نمایش و آشنایی با دورۀ تاریخی زندگی مصدق به این سالن می کشاند. در ادامۀ گفت و گوها با بازیگران این نمایش و در بخش پنجم، به تشریح نظرات بهار راد، علی محمدی، فاطمه قدیمی زاده، سید محمد حسین سیاهپوش و آوا عاقل خواهیم پرداخت.

بهار راد:

تماشاچی خون جاری در رگ های تئاتر است

بهار راد، یکی دیگر از بازیگرانی است که همواره در اوج جدیت و متانت، لبخند بر لب دارد. وی متلود بیست و پنجمین روز از آغازین ماه بهار 1372 و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی در رشتۀ مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه سمنان است.

وی پیرامون حضورش در «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» به کارگردانی اصغر خلیلی می گوید: من در این نمایش، به عنوان یکی از مردمی که در کودتای 28 مرداد حضور داشته اند، ایفای نقش می کنم و چون نمایش بر اساس تاریخ معاصر ایران است، طبعا برای رسیدن به این نقش مطالعۀ تاریخ نقش مؤثری داشته است.

این بازیگر، محوریت نام مصدق و نقش ایشان در تاریخ ایران را مهم ترین شاخصۀ خود متن این نمایشنامه دانسته و ادامه می دهد: بی تردید برای هر ایرانی و به خصوص برای اهالی هنر،که باید شاخک های حساس تری نسبت به این موضوع داشته باشند، موضوع قابل تاملی است.

این بازیگر تئاتر، در ادامۀ این گفتگو، با تکیه بر جایگاه بسیار رفیع تماشاچی در هنر و به ویژه هنرهایی همچون تئاتر، اظهار می دارد: تئاتر هر آن چه که در خود دارد، از تماشاچی دارد و در واقع، تئاتر بدون تماشاچی هیچ است، بنابراین، به یقین باید بگویم که تماشاچی خون جاری در رگ های نمایش است.

روند تمرین ها کیفیت لازم برای رسیدن به هماهنگی مطلوب را در خود داشت

راد، ضمن اشاره به این که نسبت به دیگر افراد حاضر در این مجموعه، دیرتر به گروه پیوسته است، خاطر نشان می سازد: روند تمرین ها به گونه ای بود که کیفیت لازم برای رسیدن هماهنگی مطلوب و رسیدن به خواست های کار گردان را در خود داشت و همکاری بی دریغ گروه بازیگری و دستیاران کارگردان و شخص کارگردان کمک شایانی به روند تمرین ها کرد.

این بازیگر، در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن بیان این که نمایش «راپورت های شبانه ی دکتر مصدق»، با توجه به همت ها و تلاش های شبانه روزی اصغر خلیلی برای نگارش متن و حساسیت های وی برای انتخاب تک تک واژه های نمایشنامه در مسیر درستی برای معرفی و شخصیت پردازی دکتر مصدق قرار گرفته است، می گوید: همت استاد فرهاد آئیش، که صادقانه و کامل در فضای فرضی نمایش، به معنای واقعی کلمه زندگی می کند، تاثیر به سزایی بر مخاطب خواهد گذاشت.

علی محمدی:

حضور کارگردان خلاق و خوش فکر و بازیگران با تجربه، بهترین زمینۀ کسب تجربه در تئاتر است

علی محمدی، متولد 23 شهریور 1374 در شهرستان محلات استان مرکزی است. صبور، آرام، منطقی و مهربان است و صدای خاص و پر طنینش حس لطافت را در وجود آدمی القاء می کند. دانشجوی کارشناسی نمایش عروسکی پردیس هنر های زیبای دانشگاه تهران است و پیرامون آغاز به کارش در نمایش می گوید: فعالیت خود را از سال 1387 در زمینه بازیگری با راهنمایی های آقای عباس حائری آغاز کردم و تا کنون در زمینه های دیگری همچون کارگردانی، نویسندگی، صدا پیشگی وعروسک گردانی فعالیت داشته ام.

وی پیرامون در خصوص رسیدن به نقشش در آخرین اثر اصغر خلیلی با نام «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق»، می گوید: ما در هر صحنه ای نقش های متفاوتی را ایفا می کنیم و بنده به شخصه برای رسیدن به آنها ابتدا مطالعاتی در زمینه دوران مصدق و شخصیت های آن دوران داشتم و بعد با کمک آاقای خلیلی در دوره تمرین به شخصیت های نهایی رسیدم.

محمدی، مهم ترین شاخصۀ این اثر را وجود کارگردانی خلاق و خوش فکر و بازیگران با تجربه برشمرده و ادامه می دهد:ایفای نقش در این اثر سبب می شود تا لحظه به لحظه از حضور اساتید بزرگ تئاتر ایران همچون ایرج راد و فرهاد آئیش تجربه کسب کنیم و همکاری با یک گروه حرفه ای و متن خوب و با چارچوب از شاخصه های این نمایش می باشد.

وجود کارگردانی خلاق سبب می شد تا در هر جلسه از تمرین با ایده هایی جدید و ناب مواجه شویم

این بازیگر تئاتر، روند تمرین در این اثر را با وجود تعداد زیاد بازیگران، بسیار منظم و دقیق ارزیابی و تصریح کرد: تمرین هایی که جداگانه با بازیگران انجام می شد و در آخر به یک تمرین جمعی رسید سبب شد تا علاوه بر آماده شدن هر فرد و هر صحنه دچار خستگی تکرار تمرین نشویم و از سوی دیگر وجود کارگردانی خلاق سبب می شد تا در هر جلسه از تمرین با ایده هایی جدید و ناب مواجه شویم.

علی محمدی، انتخاب صحیح گروه کارگردانی به ویژه دستیار کارگردان و منشی صحنه ار از عواملی برشمرده که تمامی برنامه ها را به صورت دقیق و منظم جلو برد و اختلالی در روند تمرین ها و آماده شدن گروه پیش نیاورد و موفقیت این اثر در نگاه تماشگر، خاطر نشان کرد: هر صحنه و ترتیب صحنه ها، دیالوگ ها و طراحی های انجام شده چه برای صحنه و لباس چه برای شخصیت پردازی ها به گونه ای است که حال و هوای آن دوران را به خوبی به تماشاگران می رساند و تماشاگران را به آسانی برای لحظاتی به آن دوران می برد.

فاطمه قدیمی زاده:

نباید دیدن «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» را از دست داد

فاطمه قدیمی زاده، متولد 14 تیرماه 1360 در تهران و دانش آموختۀ رشتۀ ایمنی و بهداشت صنایع غذایی در مقطع کاردانی از دانشگاه صنایع قائم در امیر آباد است و هم اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ بازیگری در دانشکدۀ سروش است. وی از سال 1386 با وجود مخالفت های شدید خانواده پا به عرصۀ بازیگری نهاد و به گفتۀ دوستانش، بسیار حساس، مهربان و به شدت وقت شناس است.

فاطمه می گوید: در راپورتهای شبانۀ مصدق در 2 شخصیت به ایفای نقش می پردازم که یکی از آن ها نماینده سوم در کنار آقای رضا بهبودی و جمعی از دوستان است و نقش دیگری نقش یکی از لمپن هاست.

وی در ادامه با اشاره به این که توسط یکی از دوستانش با گروه تجربۀ نو آشنا شده است، می افزاید: علاقۀ بسیاری به تاریخ دارم و مهم ترین دلیل پذیرش این نقش و ایفای نقش در یک اثر تاریخی، علاقۀ شدیدم به تاریخ، به ویژه تاریخ معاصر ایران بود.

این بازیگر، پیرامون کارگردانی «راپورت های شبانۀ دکتر» مصدق، ادامه می دهد: اصغر خلیلی را انسانی بسیار مهربان، مصمم و جدی است و کارکترهای این اثر را با تدبیر انتخاب کرده است.

فاطمه، ضمن ابراز خرسندی از این امر که در کنار بزگرانی همچون ایرج راد و فرهاد آئیش به ایفای نقش می پردازد، اظهار امیدواری می کند: امیدوارم بتوانم در عرصه های مختلف حضورم در تئاتر، از تجربیات این بزرگان استفاده کنم.

وی در پایان ضمن تقدیر از حوصلۀ مخاطبانی که تا کنون به دیدن این اثر نشسته اند، از عموم علاقه مندان به تئاتر برای دیدن این نمایش دعوت به عمل آورده و در پایان گفت: به نظرم نباید دیدن این اثر تاریخی فاخر را از دست داد.

سید محمد حسین سیاهپوش:

اصغر خلیلی نگاهی بسیار زیبا و دقیق نسبت به تصویرسازی و دکوپاژ دراماتیک در نمایش دارد

از دیگر بازیگرانی که در تئاتر «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» یه روی صحنه می رود، سید محمد حسین سیاهپوش است.

وی متولد آبان 1365 در قزوین و کارشناس مترجمی زبان انگلیسی است. محمد حسین، پیرامون تجربه های تئاتری اش می گوید: از سال 85 در فرهنگسراهای منطقه میدان خراسان و مشیریه تهران شروع به فعالیت در زمینه تاتر کردم و از سال 88 وارد محیط حرفه ای تاتر شدم.

سیاهپوش با اشاره به این که از سال 1388 بازیگر ثابت نمایش های گروه تئاتر «تجربه نو» به کارگردانی اصغر خلیلی بوده است و فقط در نمایش «یاداداشتی برای سهراب» در سال 90 به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کرده است، ادامه می دهد: در نمایش های «نظمیۀ زنان»، «پرواز» در جشنواره بین المللی تئاتر هندوستان و نمایش «الیور توئیست» همیشه کنار اصغر خلیلی بودم و همۀ پیشنهاد های او را با دل و جان پذیرفته ام.

این بازیگر، در ادامه، با اشاره به این امر که در «راپورتهای شبانۀ دکتر مصدق»، در نقش نصراله انتظام، سفیر سابق ایران در آمریکا که دکتر مصدق او را از پستش عزل و خانه نشین می کند، به روی صحنه می رود، می افزاید: با مطالعه بیوگرافی نصراله انتظام به لایه های نقشم دست یافتم وچگونی روند عزل او توسط دکتر مصدق را که منجر به کینه توزی انتظام نسبت به دکتر مصدق می شود که در نهایت او را در صف نفراتی می بینیم که در توطئه کودتا علیه دکتر محمد مصدق از هیچ کمکی دریغ نمی کند، دریافتم.

وی متن نمایشی نگارش شده توسط اصغر خلیلی و کارگردانی او را اولین و مهمترین شاخصه این نمایش برای حضورش به عنوان بازیگر برشمرده و اظهار می دارد: اصغر خلیلی جدا از تاریخ شناسی قوی نگاهی بسیار زیبا و دقیق نسبت به تصویرسازی و دکوپاژ دراماتیک در نمایش دارد.

چهرۀ همیشه مظلوم مصدق نقشی سرنوشت ساز در تاریخ ایران ایفا کرده است

سیاهپوش، در ادامه، آشنایی مردم با زندگی مصدق را یکی دیگر از مهم ترین عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه برای حضورش در این اثر نمایشی برشمرده و تصریح می کند: شاخصه دوم این نمایش برای من شخصیت دکتر محمد مصدق بود که به واسطه این نمایش، چهرۀ همیشه مظلوم مصدق که نقشی سرنوشت ساز در تاریخ ایران ایفا کرده است به روی صحنه می رود و مردم میتوانند چگونگی توطئه چینی علیه او را به زبان نمایش بر روی صحنه مقدس تاتر نظاره گر باشند.

10 روز مانده به اجرا به گروه اضافه شدم

این بازیگر، همچنین پیرامون چگونگی حضورش در این اثر می گوید: فروردین امسال که با آقای خلیلی در مورد اجرای این نمایش با من صحبت شد، قرار بر اجرای این نمایش در شهریور ماه بود که در اواخر خرداد ماه به یکباره اعلام شد که اجرا جلو افتاده و در تیر ماه آغاز می شود و از آنجایی که من درگیر تمرین نمایشی دیگر جهت اجرا در 10 روز اول تیر ماه در هلند و فرانسه بودم اعلام کردم که علی رغم میل باطنی، شاید نتاونم توی این نمایش حضور پیدا کنم، ولی از آنجا که کارگردان این اثر، همیشه به بنده لطف داشته، با توجه به تعداد زیاد بازیگران این نمایش روند تمرینات را به نحوی برنامه ریزی کردند که بنده نیز بتوانم در خدمت گروه باشم و من در 10 روز مانده به اجرا به گروه اضافه شدم.

خلیلی، صبر و شکیبایی یک معلم را در خود دارد

وی حضور تعداد زیاد بازیگران در یک نمایش، برنامه ریزی حضور آنها، تمرین و پرداختن به شخصیت آنها را کاری بسیار دشواری برای یک کارگردان برشمرده و بر همین اساس، اظهار می دارد: با توجه به شناختی که از آقای خلیلی در این 7 سال تا پیدا کردم و تجربه ایشان در یک نمایش پر بازیگر مثل نمایش «الیور توییست» و شخصیت ایشان، که صبر و شکیبایی یک معلم درونش هست این اطمینان را به من می داد که مدیریت و کارگردانی وی به نحو احسن به سر انجام می رسد که همی نطور هم شد.

سیاهپوش در پایان گفت: شخصیت پردازی به جا، دقیق و موشکافه دکتر محمد مصدق توسط اصغر خلیلی نمی تواند جای سؤالی برای تماشاچی باقی بگذارد.

آوا عاقل:

نمایش های پر پرسوناژ به برنامه ریزی دقیق نیازمند است

آوا عاقل، از دیگر بازیگرانی است که در دو صحنه از «راپورتهای شبانۀ دکتر مصدق» حضور دارد.وی متولد مشهد است و هم اکنون در تهران زندگی می کند. تحصیلات خود را در رشته نمایش در مقطع کارشناسی به پایان رسانده است و پیش از این تجربه بازی و دستیار کارگردانی در چند نمایش را در کارنامۀ هنری خود دارد. آرامش در کار، نگاه دقیق و ریز بین از ججمله خصوصیات شخصیتی اوست که دوستانش با این ویژگی ها از وی یاد می کنند. با نوازندگی ویولون آشناست و مقامات و دستگاه های موسیقی ایران را به خوبی می شناسد. دوره های بدن و بیان را زیر نظر میکائیل شهرستانی گذرانده است و در نمایش پرواز به کارگردانی وی، علاوه بر بازی در دونقش، دستیار اول کارگردان نیز بوده است.

وی پیرامون حضورش در تئاتر می گوید: در نمایش «هفت پرده» به کارگردانی میکائیل شهرستانی که در سالن چهارسو تئاتر شهر اجرا شد بازی کردم و هم اکنون نیز در دو نقش نماینده حزب ایران و همچنین در گروه ملکه و خانم ریس در «راپورتهای شبانۀ دکتر مصدق» نقش دارم.

این بازیگر پیرامون تحقیقاتش برای رسیدن به نقشی که در این اثر بر عهده دارد، ادامه می دهد: من در نقش یکی از نمایندگان حزب ایران را هستم که برای رسیدن به درک و شناخت درست از نقش و فضای تاریخی سیاسی و اجتماعی آن دوره، به مطالعه کتابهایی که کارگردان اثر معرفی کرد پرداختم.

عاقل می گوید: به نظرم نگاه دقیق کارگردان به شخصیت ها و اتفاقات مقطع مهمی از تاریخ کشور با حضور بازیگران بزرگی چون فرهاد آئیش و ایرج راد از مهمترین شاخصه های این نمایش است.

نمایش های پر پرسوناژ به برنامه ریزی دقیق نیازمند است

این بازیگر، ضمن تأکید بر این امر که معمولا نمایشهایی که با تعداد زیاد بازیگر انجام می شود نیاز به برنامه ریزی دقیق، همدلی و همکاری بیشتری دارد: اظهار می دارد: خوشبختانه در این نمایش با مدیریت خوب آقای خلیلی و تیم کارگردانی ایشان به بهترین شکل و با نظم و آرامش پیش رفت.

وی در پایان با اشاره به این امر که با توجه به این که برای نوشتن این متن تحقیق و بررسی زیاد و دقیقی انجام شده و سعی بر این بوده که به ابعاد مختلف شخصیت دکتر مصدق پرداخت شود، یادآوری می کند: این نمایش با نقش آفرینی بی نظیر آقای آئیش، میتواند در معرفی بهتر و دقیق تر دکتر مصدق به مخاطب، خصوصاً نسل جوان امروز موفق عمل کند.

مروری بر «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»

«راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» آخرین اثر اصغر خلیلی، سرپرست گروه نمایش تجربۀ نو می باشد که در جایگاه نویسنده و کارگردان، این نمایش را از یکشنبه بیستم تیرماه و از ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه برده و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. این نمایش برهه‌هایی از زندگی دکتر محمد مصدق یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد.

در این اثر فرهاد آئیش در نقش (دکتر مصدق)، رؤیا میرعلمی (خدیجه دختر مصدق)، ایرج راد (روزولت)، علیرضا زمانی‌نسب (رشیدیان)، علیرضا آرا (سرلشگر زاهدی)، علی نیکزاد (رئیس مجلس)، رضا بهبودی (نماینده موافق)، خسرو امیری (نماینده فدوی)، امین زارع (نماینده مجلس ممتنع)، علی محمد رادمنش (نماینده مخالف)، نرگس محمدی (خانوم رئیس) و خسرو احمدی (گنده لات) به همراه جمع دیگری از هنرمندان حضور دارند.

همچنین محمدرضا منصوری تهیه‌کننده، حیدر رضایی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، شیوا دیناروند دستیار دوم کارگردان، مهلا پاکدامن منشی صحنه، سارا کریمیان منشی صحنه کودتا، بهزاد بابایی مدیر صحنه، سیدحسین رضایی مدیر صحنه کودتا، متین سلیمی پژوهش سیاسی، اصغر خلیلی طراح صحنه، علی طهرانچی طراح آکساسوار صحنه و مدیر ساخت دکور، مازیار رافتی، امیررضا هرمزی، فراز فرازبخت، فاطمه احمدی، مجتبی خلیلی دستیاران ساخت دکور، علی تهرانچی ساخت مجسمه، الهام شعبانی طراح لباس، سما ستوده، مبینا استادعلیرضا دستیار لباس، زهره سلیمی پناه خیاط، مسعود رنجبر طراح نور، ماریا حاجیها طراح گریم، محمدرضا منصوری آواز و موسیقی، مهراد نوبخت پور تنظیم‌کننده قطعات موسیقی، علی سلیمانی مجری طرح، مدیر اجرایی پیمان شیخی، روابط عمومی، غزل نهانی. مهرانگیز قهرمانی، تبلیغات مجازی امیر قالیچی، عکاس مهدی آشنا فهیمه حکمت اندیش، مریم سلیمی مدیر بخش روابط بین‌الملل، یحیی پاکدل گرافیک تئاتر، سینا پاکدل تصویربرداری و علیرضا شمدانی به عنوان مدیر تولید حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار