وزیر جهاد کشاورزی:

طلب ۱۴ هزار چایکار از کارخانجات عصر امروز پرداخت می‌شود

خبرگزاری پانا:وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش نماینده لاهیجان در مجلس اعلام کرد: عصر امروز طلب ۱۴ هزار چایکار از کارخانجات به آنان پرداخت می‌شود.

کد مطلب: ۵۱۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، صادق خلیلیان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوال ایرج ندیمی در مورد بحث چای گفت: مشکلات چای کشور از اوایل دهه ۸۰ و با منحل شدن سازمان چای کشوری تشدید شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این سال مقرر شد چایکاران هر مقدار چایی را که برداشت می‌کنند به هر شخص و کارخانه‌ای که لازم می‌دانستند بفروشند و عملاً سازمانی که می‌توانست پشتیبانی‌کننده کشاورزان و چایکاران و سازماندهی امور را داشته باشد، منحل شد.

این عضو هیات دولت تصریح کرد: از سال ۸۵ اقداماتی از سوی دولت در جهت حمایت از تولید و بازرگانی چای و ارتقای جایگاه فناوری چای صورت گرفته است که در این راستا ابتدا اداره کل چای شمال و سپس این سازمان به سازمان چای شمال تبدیل شد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته سازمان فوق به تصویب در جایگاه ملی ارتقا یافت و در قالب این تصویب با گرفتن مصوبه‌ای از دولت به سازماندهی امور چای می‌پردازیم.

خلیلیان در تشریح مصوبه دولت در امور چای گفت: با تعیین قیمت تضمینی برای خرید برگ سبز که درجه یک و درجه دو است، دولت برگ سبز را به کارخانجات تحویل می‌دهد و سپس کارخانه‌ها قیمت را براساس مصوبه دولت اعلام می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در یک مرحله مابه‌التفاوت قیمت را دولت به صورت یارانه پرداخت می‌کند و سپس کارخانه‌های چای با شرکت‌های بازرگانی خصوصی قرارداد منعقد می‌کنند که این امر برای قرار گرفتن چای خشک در چرخه مصرف عمومی کشور است.

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت چایکاران و کشاورزان قدم‌های عملی مثبتی برداشته‌ایم، گفت: اگر چه برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

خلیلیان اضافه کرد: انحلال سازمان چای مشکلاتی را به وجود آورد که در سالیان گذشته این مشکلات شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دولت تعهد خود را نسبت به چایکاران انجام داد، تصریح کرد: سهم دولت برای پرداخت یارانه اگر چه با تاخیراتی همراه بود، وصول شد، اما سهمی که از بابت برگ سبز چای کارخانجات باید پرداخت می‌کردند، همچنان باقی مانده است.

عضو هیات دولت دهم در بخش دوم پاسخ به سوال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس بیان کرد: چای ایرانی یکی از بهترین چای‌های دنیا است که باید به درستی فناوری شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در جهت فناوری چای ایرانی اقدامات لازم صورت گرفته که اولین قدم حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش است.

این مقام ارشد در حوزه کشاورزی کشور تصریح کرد: در قالب طرح توسعه کشاورزی، چند هزار میلیارد به استان‌ها اختصاص یافته که استان مازندران و گیلان در این بحث پیش‌رو هستند.

خلیلیان با بیان اینکه در بحث چای یک قدم رو به جلو رفته‌ایم، گفت: پیش از این بحث چای سبز و فناوری آن را از ژاپن و چین وارد می‌کردیم که با افزایش توان داخلی یک گام به جلو حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان ادامه داد: پایه قیمت خرید برگ سبز چای در سال ۹۲ در مرحله اول برای چای درجه یک ۹۰۰ تومان و برای درجه دو ۵۰۰ تومان تعیین شد، اما با اصلاح قیمت‌ها در مرحله دوم برگ سبز چای درجه یک ۱۲۰۰ و درجه دو ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

این عضو هیات دولت با بیان اینکه یک‌سوم نیاز داخلی از چای تولید شده توسط کشاورزان تامین می‌شود و دوسوم دیگر از خارج وارد و به دست مردم می‌رسد، تصریح کرد: برای تقلیل این آمار و پیش گرفتن سیر نزولی بر روی فناوری چای ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و سعی داریم از تولید داخلی حمایت کنیم و شرکت‌های بازرگانی نیز باید با خرید چای داخلی از این طرح حمایت کنند.

وی ادامه داد: سال ۸۵ هیات وزیران برای ساماندهی چایکاران ۴۱ تعاونی در قالب ۱۰ اتحادیه را تشکیل داد که برای تسهیل در سازماندهی فناوری و بازرگانی چای ایرانی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در اولین اقدامات خود پس از وزیر شدن پول چایکاران را از دولت گرفتم، خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع کار به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی با جلسه‌ای که با نمایندگان داشتیم، آنها نیز شاهد بودند از حسابی دیگر بخشی از پول چایکاران را پرداخت کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار