رشد 27واحدی شاخص کل/بی توجهی بورس تهران به خروج انگلیس

در حالی که بورس های معتبر جهانی تحت تاثیر همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با کاهش شدید شاخص ها مواجه بودند، بورس تهران بی توجه به تحولات لندن، نخستین روز کاری در هفته جدید را با رشد 27 واحدی آغاز کرد.

کد مطلب: ۵۱۰۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شاخص کل بورس امروز (شنبه) با 27 واحد رشد به 73 هزار و 672 واحد رسید که نشان می دهد بازار سرمایه پس از نوسانات شدید هفته گذشته، تمایل به ثبات و تعادل دارد.
در معاملات امروز 808 میلیون و 709 سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 798 میلیارد ریال در بیش از 57 هزار نوبت داد وستد شد که نشان دهنده بازار بی رمق و محتاط است.
نمادهای وبملت، کچاد، حکشتی، وغدیرو پترول در رشد شاخص کل، سهم اصلی را داشتند و در مقابل نمادهای شبندر و کگل با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 9 واحد و شاخص بازار دوم 534 واحد رشد کرده است، اما شاخص کل (هم وزن) 11 واحد، شاخص قیمت(هم وزن) 9 واحد، شاخص آزاد شناور 11 واحد و شاخص بازار اول 60 واحد کاهش داشته است.
بالاترین میزان افزایش قیمت در معاملات امروز به حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، کاشی گارس، تولید مواد اولیه داروپخش، سرمایه گذاری آتیه دماوند و کارخانجات قند قزوین تعلق داشته است.
بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به توسعه معدنی و صنعتی صبانور، فیبر ایران، صنایع کاغذسازی کاوه، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و باما بود.
بازار سرمایه در هفته گذشته، وضعیت پرنوسانی را پشت سرگذاشت، به طوری که شاخص کل بین کانال های 72 و 73 هزار واحدی در رفت و آمد بود.
شاخص کل بورس در روز شنبه هفته گذشته کار خود را با رقم 73 هزار و 877 واحد آغاز کرد؛ در معاملات روز دوشنبه به یکباره با افت 412 واحدی به کانال 72 هزار واحد سقوط کرد اما در روز چهارشنبه با رشد 854 واحدی بار دیگر رقم 73 هزار و 644 واحد را به ثبت رساند.
رشد بازار سرمایه در روزهای پایانی هفته گذشته، تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بوده است.
با توجه به برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افت بورس های معتبر جهان، برخی کارشناسان نسبت به تاثیر منفی آن بر معاملات بورس تهران، هشدار داده بودند.

** تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بورس های معتبر جهانی
بر اساس گزارش ها، پس از اعلام نتیجه همه پرسی انگلیس مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، بازارهای سرمایه در جهان از جمله کشورهای آسیایی با عمیق ترین افت در پنج سال اخیر رو به رو شدند.
در واقع، افزایش نگرانی ها مبنی بر ترک اتحادیه اروپا توسط بریتانیا و صدمه های آتی وارده به اقتصاد جهانی، منجر به سقوط شاخص های آسیایی در نخستین ساعات معاملاتی دیروز (جمعه) شد.
شاخص آسیا پاسفیک کاهش 4.4 درصدی داشت در حالی که شاخص تاپیکس ژاپن بیشترین میزان افت را نسبت به سال2011 میلادی به ثبت رساند. شاخص آتی.اس.اند.پی آمریکا نیز با کاهش 5.1 درصدی معامله شد.
«آنگ کوک هنگ» مدیر موسسه مدیریت سرمایه گذاری «فیلیپ کپیتال» در مالزی در این باره گفت: ترس، واکنش بسیار طبیعی سرمایه گذاران است و به طور حتم نمی توان در این موقعیت سودی از قیمت سهام شرکت ها به دست آورد به این دلیل که آینده اروپا هنوز در ابهام است.
وی ادامه داد: البته باید گفت همه این واکنش ها زودگذر و سطحی است و بازار به هر حال مسیر خود را بازیابی کرده و به روند طبیعی باز می گردد.
شاخص بورس هنگ کنگ با کاهش 4.8 درصدی معامله شد در حالی که قیمت سهام بانک اچ.اس.بی.سی در بورس این کشور با کاهش 11 درصدی معاملات را به پایان برد. شاخص اصلی بورس کره جنوبی بیشترین میزان کاهش را نسبت به نوامبر 2011 تجربه کرد در حالی که شاخص اس.اند.پی در بورس استرالیا 3.5 درصد منفی شد.
به نظر می رسد بیشترین تأثیر منفی جریان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بازارهای آسیایی و به خصوص بازارهای ژاپن بوده است.
شاخص های اصلی در بازارهای ژاپن از اوایل سال 2016 میلادی با اعلام همه پرسی برگزیت (Brexit) در بریتانیا با کاهش 22 درصدی رو به رو شدند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بیشترین ضربه را به ین ژاپن وارد می کند و قیمت این ارز را در مقایسه با دلار افزایش خواهد داد.
در دیگر بازارهای آسیایی نیز، شاخص NZX بورس نیوزلند با کاهش 2.3 درصدی مواجه شد در حالی که بورس تایوان با افت 2.4 درصدی شاخص اصلی رو به رو شد و بورس بمبئی نیز شاهد افت 3.5 درصدی شاخص اصلی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار