در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

بودجه پژوهشی برخی دانشگاه‌ها صرف پژوهش نمی‌شود

یک نماینده مجلس با بیان اینکه اولویت های پژوهشی در دانشگاه ها باید تعیین شود، گفت: بودجه پژوهشی در برخی دانشگاه ها در جای خود هزینه نمی شود در حالی که لازمه مرجعیت علمی صرف اعتبارات پژوهشی در جایگاه درست آن است.

کد مطلب: ۵۰۶۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا سلیمی- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، اظهار داشت: طبق اسناد بالادست و همچنین نقشه جامع علمی کشور که یک سند بالادستی در حوزه تحقیقات و فناوری به شمار می رود، ایران باید مرجعیت علمی به شمار برود و ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه ‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌ های علمی و تحصیلات تکمیلی به عنوان یک راهبرد اصلی دنبال شود. در این زمینه ها بحث مدیریت اعتبارات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: طی سال های اخیر بودجه پژوهشی دانشگاه ها آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته که این مساله موجب شده تا مشکلات عمده ای برای تحقق برنامه های پژوهشی دانشگاه ها به وجود آید. اگر می خواهیم ایران مرجع علمی باشد، می بایست بیش از این به مقوله پژوهش و فناوری توجه شود.

وی با انتقاد از اینکه بودجه پژوهشی در برخی دانشگاه ها در جای خود هزینه نمی شود، گفت: متأسفانه در مواردی مشاهده می شود اعتبارات پژوهشی که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد، در جای خود هزینه نشده و صرف برنامه های پژوهشی نمی شود، این مساله جای تأمل و رسیدگی دارد.

سلیمی توسعه زیرساخت‌ های پژوهشی، توسعه کسب و کار دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی را از مهم ترین اولویت های پژوهشی دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: در این راستا تخصیص درصدی از بودجه هر موسسه آموزش عالی برای اجرای ماموریت ‌های توسعه فناوری، ایجاد شرایط برای تجاری سازی دستاوردها و محصولات دانشگاهی و ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار