/گزارش/

حوزه هنری و حلال احمر باید فاتحه سینما هایشان را بخوانند

خبرگزاری پانا: امروز نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در کشور شاهد یک قهر گسترده اجتماعی با سینما هستیم.

کد مطلب: ۴۹۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا، ماجرای تعطیلی سینماهای کشور مربوط به امروز و دیروز و امسال و سال گذشته نیست. سال‌های سال است که هر طرف سر می‌چرخانی، کرکره سینمایی را می‌بینی که به بهانه تعمیر و بازسازی پایین آمده است اما پس از گذشت مدت‌ها نه از بازسازی خبر می‌شود، نه از تعمیر و انگار خاطره این سینما را باید برای همیشه به تاریخ سپرد.
در این میان استان آذربایجان غربی در کنار شرایط خاص جغرافیایی و هم مرز بودن با سه کشور خارجی حساس عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان غربی در راس هجمه های فرهنگی اسکتبار قرار دارد امری که توجه به مقوله فرهنگ به خصوص ترویج فرهنگ بومی و ملی از طریق سینما را دو چندان می کند امروز بیش از سایر استانها دچار رکود هنر هفتم شده است .
با توجه به سابقه 90 ساله سینما در آذربایجان غربی ، در حال حاضر از 19 باب سینمای موجود در استان 16 باب آن تعطیل و تنها سه باب سینمای نیمه تعطیل و فرسوده ارومیه نیمه فعال بوده و در مرز تعطیلی قرار گرفته اند .
با توجه به تاثیر هنرهفتم در بعد تقویت باورها و ارزشهای سنتی و دینی و نیز با توجه به هجمه های گسترده گوناگون فرهنگی از سوی دشمنان جای تاسف است که دراستانی با شرایط آذربایجان غربی با مرزفرهنگی و زبان مشترک با سه کشور خارجی و مسائل پیچیده تنوع قومی و چالشهای اجتماعی، فیلم‌های بومی حاوی ارزش‌های ملی و اسلامی و اخلاقی مجال اکران نمی‌یابند .
شاید مهمترین عامل رکود سینماهای کشور و به تبع آن استان فرسوده بودن امکانات ، تجهیزات سینماها و استاندارد نبودن سالن‌های نمایش و نمایش نیافتن فیلم‌های در سطح بالا و مطابق با فرهنگ و تاریخ مردم باشد اما نمی توان به راحتی از کنار نحوه برقراری ارتباط با مخاطب سینما عبور کرد .
تاریخچه سینما در آذربایجان غربی
تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال 1310 بر می گردد یعنی زمانی که سینما "ایران" در خوی با 315 صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد .
شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان 30 سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال 1340 با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال 1342 و سینما ایران ارومیه در سال 1344 به بهره‌برداری رسیدند .
بعدها نیز سینماهای فرهنگ و تربیت در ارومیه، قدس در اشنویه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پیرانشهر، میهن و آسیا در خوی، قدس در سردشت، سعدی در سلماس، بهمن در شاهین دژ، قدس در ماکو، تربیت در مهاباد، انقلاب در میاندوآب و فرهنگ و ایران در نقده فعالیت خود را در مجموع با ظرفیتی بالای 11 هزار نفر صندلی (به ازای هر هزار نفر جمعیت چهار صندلی) آغاز کردند .
با فعالیت سینماها در سالهای گذشته نه تنها دست اندرکاران این صنعت مشکلی نداشتند بلکه سودهای کلان نیز نصیب این افراد می شد اما به دلیل عدم توجه به وضعیت سینماها و نیز نبود متولی خاص این صنعت در کشور روز به روز شاهد رکود سینماها در کشور شدیم و واگذاری آنها از دهه 70 به بعد به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز دردی را دوا نکرد و متاسفانه این مرکز به رغم انجام فعالیتهای چشمگیر، به دلایل مختلف نتوانست به احیای سینماها به خصوص در آذربایجان غربی کمک شایانی کند و سینماهای استان یکی پس از دیگری به ورطه تعطیلی کشیده شدند .
آذربایجان غربی در خصوص دلایل رکود صنعت سینما در استان گفت: از 18 ظرفیت سینمایی استان که نگهداری 13 مورد آنها به عهده حوزه هنری آذربایجان غربی است فقط سه سینما در مرکز استان فعال است .
تمام شهرستان‌های آذربایجان غربی فاقد سینما هستند
به وجود 10 سینمای تعطیل تحت پوشش حوزه هنری استان از 17 شهرستان آذربایجان غربی فقط مرکز استان دارای سینما است .
کارشناسان استهلاک ساختمان، فرسوده شدن سینما و تجهیزات، ورود سی‌دی و ماهواره به سبد فرهنگی خانواده‌ها را از اهم دلایل رکود صنعت سینما در استان عنوان نمودند و بیان داشتند: از 9 هزار صندلی سینمایی موجود در استان فقط دو هزار و 100 صندلی در استان فعال است .
متوسط عمر سینماهای استان را بالای 40 سال اعلام در حال حاضر ساختار فیزیکی سینماهای استان جوابگوی نیاز مخاطب نیست و در این زمینه باید اقدامات اساسی برای بازسازی سینماها صورت بگیرد .
متاسفانه برخلاف تاکیدات مکرررهبرمعظم انقلاب به رفع مظلومیت ازچهره فرهنگ به جای توجه به وضعیت سینماهای استان شاهد تعطیلی سینماها هستیم، و دلایل رکود و تعطیلی سینماها به تکرار در سالهای اخیر بیان شده ولی آنچه قابل تعمق است بی توجهی مسئولان حوزه فرهنگ به این امر است .
به گفته مسئولان وقت حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه بعد از سفر ریاست جمهوری امیدواری خوبی در استان در زمینه فرهنگی ایجاد شده است، تصریح کرد: اعتبارات بازسازی سینماها انجام گرفته است و برای بازسازی 9 سینما در استان 140 میلیاردریال پیشنهاد شده و مقرر شده براساس پیش‌نویس اولیه در طول پنج سال این مبلغ تخصیص یابد که بعد از بررسی‌هایی که در استان انجام شده است در پنج سال آینده فقط 70 میلیارد ریال می‌توانیم جذب کنیم، هر چند این مبلغ پیش‌بینی اولیه است ولی در تخصیص بودجه تغییراتی رخ داده است .
طبق قانون، شهرداری‌ها به عنوان یکی از اعضای موثر در بازسازی مکان‌های فرهنگی هستند،و در صورت اخذ مجوز از شهرداری سینماها با کاربر تجاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در این صورت می‌توان از فضاهای موجود دوجانبه استفاده کرد .
سینماهای آذربایجان غربی به فرهنگی تجاری تغییر کاربری می یابند
در سال های گذشته رییس حوزه هنری وقت نجف زاده اعلام کرده بود: کاربری امکان سنجی لازم در مورد ترکیب فرهنگی و تجاری انجام می‌شود که در صورت موفقیت این امر در مرکز استان این شیوه را در شهرستان‌ها آذربایجان غربی نیز پیاده می‌کنیم .
نجف‌زاده در ادامه اعلام داشته بود که با همکاری استانداری آذربایجان غربی، معاون فرهنگی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی این مسئله جدی گرفته شود و مشکل عدم خودگردانی سینماها، زیان‌دهی و عدم ایفای نقش در جوابگویی به نیاز فرهنگی مخاطبان استان رفع شود .
سینما های ارومیه عملا کارایی خود را از دست داده
حسین پناهی رییس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: سینما های ارومیه عملا کارایی خود را از دست داده و بهره وری مناسبی ندارند، چرا که با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری اساسی مواجه هستند .
وی ادامه داد: ساختمان سینماهای ارومیه با قدمتی بیش از 80 سال، دکوراسیون داخلی و صندلی های قدیمی این مراکز، اثرات منفی در استقبال افرادی که برای تماشای فیلم به سینما ها مراجعه می کنند دارد .
وی با بیان اینکه، عدم سازگاری فیلم های ساخته شده با فرهنگ آذری زبان ها، علل دیگر استقبال کم از سینماها است، گفت: در این راستا شاهد آن هستیم در فیلم هایی هم که با استقبال بی نظیری در پایتخت مواجه است، در صورت اکران بر روی پرده سینما های ارومیه حتی یک پنجم بلیط سینما ها به فروش نمی رسد .
رییس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، با بیان اینکه، مالک سینما های استان حوزه هنری و حلال احمر استان است، اظهار کرد: درخواست های مکرری برای بازسازی سینما ها از این ارگان ها داشته ایم ولی متاسفانه تا کنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته و طرف های مقابل تنها ادعا بر عدم وجود بودجه در این زمینه اکتفا می کنند .
وی با اعلام اینکه، مشکلات مشابه برخی استان ها در این رابطه با دخالت استانداری و سازمان سینمایی کشور حل شده است، اذعان کرد: در زمان خدمت استاندار قبلی آذربایجان غربی، تفاوق های در این رابطه صورت گرفت که متاسفانه همگی بر روی کاغذ مانده است .
پناهی خاطر نشان کرد: طی چند هفته اخیر، استانداری آذربایجان غربی تمایلی در ایجاد زمینه مناسب برای تغییراتی در حوزه سینمایی داشته، که امیدواریم عملی شود .
رئیس اداره امور سینمایی و سمعی بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون از 16 باب سینمای استان 13 باب تعطیل شده اند .
حسین پناهی اقدم افزود: در زمان حاضر فقط سه سالن سینمای فعال با دو هزار و 107 صندلی در استان وجود دارد که در ارومیه فعال هستند .
وی ادامه داد: هم اکنون 19 سینما در مناطق مختلف استان وجود دارد که از این تعداد، 13 سینما زیر نظر حوزه هنری قرار دارد و فقط 3 سینما در ارومیه آن هم به صورت نیمه فعال کار می کنند .
پناهی اقدم یاد آور شد: در این 19باب سینما 7 هزار صندلی وجود دارد که فقط دو هزار و 107 هزار صندلی در سینماهای ارومیه در ایام مختلف سال بویژه در مواقع اکران فیلم های جذاب به کار گرفته می شود .
رئیس اداره امور سینمایی و سمعی بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یاد آور شد: فیلم قلاده های طلا به تنهایی با 13 هزار و 862 بیننده وبیش از 415 میلیون و ریال فروش پربیننده ترین و پر فروش ترین فیلم بوده است .
رییس حوزه هنری آذربایجان غربی:بودجه هنگفتی برای تجهیز کردن سینماها می خواهد که ما نداریم !
نوروزی با تاکید بر اینکه کارگردانان و نویسندگان گذشته هنوز هم در استان حضور دارند ، اذعان داشت: اگر حمایت مالی از این قشر فرهنگی صورت گیرد باز هم می‌توانیم شاهد خلق چنین اثرهایی در سینمای استان باشیم .
وی با بیان این نکته که مشکلات زیادی بر سر راه پیشرفت و تعالی سینماهای استان وجود دارد، به مواردی از جمله کمبود حمایت‌های مالی از سوی مسئولان و نبود رغبت و انگیزه در اقشار صنعت فیلم سازی و عدم مرزبندی مشخص در حوزه‌های فیلم‌سازی از جمله سینمای کودک و سینمای نوجوان و بازیگرزدگی و دیگر موانع موجود اشاره کرد که با مدیریت اصولی و هدف‌دار می‌توان تا حد زیادی به آرمان‌های هزار ساله فرهنگ بومی دست یافت .
رئیس حوزه هنری آذربایجان‌غربی با اشاره به نفوذ و هجمه عینی و قابل لمس فرهنگ غرب در تمام زمینه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و...، گفت: تعداد سالن‌های سینمای هر شهر و هر کشوری معرف فرهنگ موجود آن مرز و بوم است که باید با بنا کردن سدی از علم و ادب و فرهنگ هر چه بیشتر در برابر هجوم این فرهنگ بیگانه تلاش کرد .
وی اشاره کرد از آن جایی که هزینه تبلیغات در راستای معرفی آثار سینمای استان و اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار بالاست، گفت: اقدامات چندانی در این زمینه صورت نگرفته است .
نوروزی همچنین با بیان این نکته که تجهیز کردن سینماها با روش‌های اصولی و مدرن امروز نیازمند بودجه هنگفتی است و در حال حاضر چنین بودجه‌ای نزد حوزه هنری نیست اظهار داشت: حوزه هنری استان تا حد امکان توانسته به مدد امکانات موجود از نظر ظاهر و رسیدگی به رنگ‌آمیزی و تعویض روکش صندلی‌ها و کفپوش‌های سینما اقداماتی را انجام دهد .
فاتحه سینما های کشور خوانده شود
در مورخ ۲۳ آبان ۹۱ با حضور در مجلس انجمن سینماداران ایران همگی ما سینما داران تهران و شهرستان اعلام داشتند باتوجه به کاهش و بحران شدید ریزش مخاطب و عدم اکران فیلم‌های مناسب و هزینه‌های جاری سرسام آور، نگهداری سالن‌های سینما و اکران فیلم از اوایل سال جاری با وضعیت بحرانی و شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌ایم که متعاقب آن دیگر توان ادامه این شرایط را نداریم و از این تاریخ به بعد انعقاد قرارداد با کلیه دفاتر پخش از اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌های غیرمنصفانه که تحمیل شده به سینماها معذوریم و چنانچه تا مدت ۱۵ روز تدابیر و تصمیماتی جهت رفع مشکلات عدیده که گریبان گیر سینماداران شده؛ اتخاذ نگردد، ناچارا کل سینماهای کشور به خصوص سینماهای بخش خصوصی یکجا تعطیل خواهند شد .
امروز نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در کشور شاهد یک قهر گسترده اجتماعی با سینما هستیم و شاید جای خالی سینما را در شهرهای بزرگ بتوان با اینترنت و سایر فعالیت های فرهنگی پر کرد اما با توجه به کمبود امکانات در شهرستانها به خصوص شهرهای مرزی با تعطیلی سینماها و عدم وجود هر گونه مکان فرهنگی برای نسل جوان چگونه می توان انتظار کاهش آسیب های اجتماعی را داشت و چگونه می توان از جوانان انتظار استفاده بهینه از وقت و زمان فراغت را داشت؟
فاتحه سینما ها را بخوانیم یا ...!!!
گزارش از حمید یوسف زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار